رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور مطرح کرد؛

یک سوم کارگران ساختمانی منتظر بیمه هستند/ احتمال کاهش سهمیه بیمه وجود دارد!

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که یک سوم از این جمعیت در لیست انتظار بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. انتظار داریم ریاست مجلس و هیات مدیره در اصلاح ماده ۵ کارگران ساختمانی را یاری کنند و این طرح را در اولویت قرار دهند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره وضعیت بیمه کارگران ساختمانی توضیح داد: کارگران صنعت ساختمان به حمایت نمایندگان مجلس نیاز دارند، اصلاح ماده ۵ می‌تواند مانعی برای صدور بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی باشد.

اکبر شوکت درباره آخرین وضعیت اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی گفت: حدود ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در طوماری خواستار تسریع در روند رسیدگی به این ماده و تبصره‌های آن شدند. همچنین تمامی نمایندگان مجلس نظر خود را در سیستم مجلس درباره ورود این طرح به صحن علنی مجلس ثبت کرده‌اند. 

 

دو سال از ارائه طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی می‌گذرد، اما نتیجه ای نداشته است

 

وی با بیان اینکه زمان ورود طرح اصلاح این ماده به صحن مجلس هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: بازنگری ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی کمک می‌کند که سازمان تامین اجتماعی از چه طریقی برای بیمه کردن کارگران درآمد داشته باشد. حدود دو سال از ارائه طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی می‌گذرد اما هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است. با توجه به لایحه بودجه نسبت به وضعیت اصلاح این ماده نگران هستیم.

 

سهم ۲۰ درصدی کارفرما در بیمه کارگران ساختمانی درنظر گرفته شده است

 

شوکت با اشاره به مصوبه مجلس که در روزهای پایانی دی ماه ۹۹ اعلام شد، گفت: سهم ۲۰ درصدی کارفرما در بیمه کارگران ساختمانی درنظر گرفته شده و کارفرما موظف است ۸ درصد از مزد هر کارگر به ازای ساخت هر متر از ساختمان با ضریب بین نیم تا ۱۴ درصد را به عنوان سهم خود برای پرداخت حق بیمه کارگر ساختمانی پرداخت کند. ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه در مناطق مختلف با توجه به قیمت زمین و شرایط محیطی از ۰.۵ تا ۱۴ درصد متغیر خواهد بود. هرچه هزینه ساخت ساختمان بالاتر و منطقه آن جزو مناطق گران قیمت‌تر باشد، هزینه سهم کارفرما برای پرداخت بیمه کارگر گران‌تر خواهد بود. اگر ساختمان در مناطق محروم‌تر ساخته شود یا هزینه ساخت کمتری داشته باشد، هزینه سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگر کاهش می‌یابد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه جلسه علنی مجلس در چهارمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰ به بررسی اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یافت، اظهار کرد: خروجی این جلسه می‌توانست وضعیت کارگران در لیست انتظار را روشن کند اما پرونده اصلاح این ماده قانونی بسته نشد و همچنان روند درازمدت آن ادامه دارد چراکه محمدباقر قالیباف طرح بیمه کارگران ساختمانی را حساس دانست و از لزوم بررسی مجدد محاسبات سخن به میان آورد. رئیس مجلس باور داشت، حساسیت و اهمیت این طرح زیاد است و از آنجا که پیشنهادهای متعددی وجود دارد، این طرح دوشوری شده و جزئیاتش در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. رئیس مجلس یازدهم اعلام کرد، هیات رئیسه خواهان بررسی بیشتر طرح است. 

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که یک سوم از این جمعیت در لیست انتظار بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. انتظار داریم ریاست مجلس و هیات مدیره در اصلاح ماده ۵ کارگران ساختمانی را یاری کنند و این طرح را در اولویت قرار دهند. 

شوکت توضیح داد: اگر رسیدگی به این ماده همچنان تاخیر داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی با بخشنامه‌های یکجانبه خود تعداد کارگران تحت پوشش بیمه را کمتر می‌کند. بخشنامه‌های متعددی از سوی تامین اجتماعی ابلاغ شده که برخی موجب کاهش تعداد بیمه‌شدگان است. حذف لوله‌کشان آب و گاز و فرصت زمانی ۳ ماهه برای پرداخت حق بیمه گواهی بر این ادعا است.

 

منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید