آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز + قیمت ها

در شرایطی که گوشت وارداتی در میادین در حال عرضه است و توزیع گوشت منجمد هم از هفته‌های قبل آغاز شد، خبری از کاهش جدی قیمت‌ها نیست و شرایط به گونه‌ای است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از وضع موجود ناراضی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ گرانی گوشت قرمز در بازار و تداوم این افزایش قیمت منجر به اتخاذ راهکارهایی از سوی دولت برای مهار قیمت این محصول پروتئینی شد که یکی از آنها واردات گوشت گرم گوسفندی بود. مسئولان پیش‌بینی کردند از این طریق قیمت‌ها در بازار طی مدت کوتاهی به کمتر از کیلویی 200 هزار تومان برسد، اما واقعیت بازار از عدم کاهش قیمت گوشت حکایت دارد.

 

در شرایطی که گوشت وارداتی در میادین در حال عرضه است و توزیع گوشت منجمد هم از هفته‌های قبل آغاز شد، خبری از کاهش جدی قیمت‌ها نیست و شرایط به گونه‌ای است که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از وضع موجود ناراضی هستند. مردم با توجه به تمهیدات درنظر گرفته شده انتظار دارند قیمت گوشت پایین بیاید، ضمن اینکه در حال حاضر صادرات گوشت قرمز هم ممنوع شده است و تولید باید در بازار داخلی عرضه شود. تا قبل از گرانی‌های اخیر قیمت دام زنده هر کیلو 75 تا 85 هزار تومان بود، اما قیمت هر کیلو دام زنده سبک در بازار به ۱۰۰ هزار تومان و حالا به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس عرف معمول دو برابر نرخ دام زنده به صورت گوشت خالص باید در بازار به فروش برسد که با این احتساب هر کیلو گوشت به ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان می‌رسد ولی قیمت‌های بازار بالاتر از این ارقام است.

 

بر اساس مشاهدات میدانی هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های تهران بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو ران گوسفندی به حدود ۴۰۰ هزار‌ تومان رسیده است، اگرچه این قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت است و در بعضی از این مناطق قیمت‌ها کمتر و در بعضی از نقاط بیشتر است.

 

توزیع گوشت گرم وارداتی از هفته گذشته در بیشتر میادین و فروشگاه‌های زنجیره ای شهر تهران و البرز آغاز شد و هر کیلوگرم شقه گوسفندی با قیمت۲۲۰‌ هزار تومان و در بسته‌های ۲ کیلوگرمی به قیمت ۴۴۰ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. همچنین هر کیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۱۹۲هزار تومان، گوشت گوساله چرخ‌کرده ۱۷۰ هزار تومان و سردست، ران و شقه ۲۱۵ هزار تومان در حال عرضه است. مسعود امراللهی مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است بزودی علاوه بر تهران و البرز در سایر استان‌ها نیز گوشت قرمز وارداتی عرضه خواهد شد و تا زمان به ثبات رسیدن بازار داخلی، واردات و عرضه گوشت گرم ادامه می‌یابد.

 

از هفته گذشته در میادین سطح شهر تهران و برخی نقاط پیش‌بینی‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام، 20 دستگاه کامیون استقرار یافته است تا علاوه‌بر میدان‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کامیون‌های سیار شرکت پشتیبانی در سطح شهر، گوشت قرمز منجمد را در دسترس مردم قرار داده و عرضه مستقیم انجام دهد.

 

دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

به طور معمول همه ساله و در  6 ماهه دوم سال عرضه دام کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که مردم در فصل زمستان استفاده بیشتری از گوشت قرمز می‌کنند چون این محصولات طبع گرم‌تری دارند و مناسب فصل سرد هستند. در نتیجه طبق آمارها مصرف گوشت قرمز در شش ماهه دوم سال بیشتر می‌شود. بنابراین با بالا رفتن تقاضا نسبت به عرضه قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. عامل دیگری که بازار فعلی را ملتهب کرده است، ناشی از زیاده خواهی دلال‌ها است. دلالان در چرخه تولید تا توزیع گوشت و رسیدن به مصرف کننده نهایی با دمیدن به گرانی دام زنده موجب بالا رفتن قیمت گوشت در بازار می‌شوند، به طوری که یک دام از دست تولیدکننده تا رسیدن به کشتارگاه در دست چند نفر قرار می‌گیرد.

 

عامل مهم دیگری که برای گرانی گوشت قرمز عنوان می‌شود، افزایش قیمت نهاده‌های دامی است. دامداران گرانی و کمبود نهاده را از عوامل رشد قیمت گوشت می‌دانند و عنوان می‌کنند قیمت نهاده پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۴ برابر شده است. بنابراین در این شرایط ضرورت دارد دولت با تضمین تأمین بموقع نهاده، جلوی التهاب بیشتر بازار را بگیرد. شرکت پشتیبانی امور دام گوشتی، از تابستان امسال اقدام به خرید دام و ذخیره‌سازی آنها کرده بود تا ذخایر استراتژیک را تأمین کند. بخشی از ذخایر گوشت قرمز از طریق منابع داخلی و بخش دیگر از طریق واردات تأمین می‌شود. شرکت پشتیبانی بعد از بالا رفتن قیمت گوشت و کنترل بازار عرضه گوشت منجمد را آغاز کرد، اما کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند توزیع گوشت منجمد باید زودتر آغاز می‌شد تا تأثیر خود را بر التهاب بازار بگذارد.

 

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه تان را بنویسید