آخرین وضعیت خوی پس از زلزله/ پس لرزه‌ها ادامه دارند/ معاون اول رییس‌جمهور: تا 48 ساعت آینده مشکلات زلزله‌زدگان به حداقل می‌رسد

محمد مخبر، عصر سه‌شنبه پس از بازدید از مناطق زلزله زده شهرهای خوی و فیرورق با ابراز ناراحتی از وقوع زلزله و تخریب برخی منازل مسکونی مردم اظهار کرد: زلزله‌های پشت سر، باعث ناراحتی مردم و ویران شدن خانه‌های شهر و روستاهای منطقه شده است. خدا را شاکریم که در مقابل این حجم از زلزله متداول، خسارت جانی کم بوده و به یاری خداوند، دولت نیز مصمم است تا مشکلات مردم منطقه زلزله زده به زود حل و در حد مقدورات جبران شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ از زلزله خوی نزدیک به سه روز گذشته‌است اما خوی همچنان می‌لرزد و ادارات و مراکز مختلف این شهر به حالت عادی خود برنگشته‌اند

ایسناپلاس نوشت:«توی اتاق نشسته بودم و با موبایل بازی می‌کردم. زلزله که آمد با ترس از جایم بلند شدم. موبایل از دستم افتاد و به جای در- به سمت دیوار فرار کردم. با فشار سعی می‌کردم که دیوار را مانند در باز کنم.» این تکه، روایت یکی از اهالی محله «کردستان شهر» فیرورق از زلزله است. مردم شهرستان خوی در این روزها بیشتر از هر چیزی ترسیده‌اند. پس‌لرزه‌ها این ترس را تشدید و تکرار می‌کند. ترسی که برای رفع آن به زمان احتیاج است. در ظاهر بخش زیادی از شهر حالت عادی دارد. ولی ترس باعث اختلال در زندگی معمولی مردم شده است.

شایعات مردم را از شهر خارج می‌کند!

ادارات در ظاهر باز- ولی واقعیت تعطیل‌اند. بیش از نیمی از نانوایی‌های شهر بسته‌ شده‌اند و صف‌های بلند در باقی نانوایی‌ها برپاست. از طرفی حتی کسانی که خانه‌شان آسیب ندیده هم برای خواب در خانه‌ها نمی‌مانند. جلوی ساختمان هلال احمر یعنی جایی که معمولا مردم برای دریافت اقلام به آن سر می‌زنند چندین نفر از این افراد را دیدم. با یکی‌شان حرف زدم. پیرمردی که خانه‌اش سالم بود و می‌گفت پدری ۹۰ ساله دارم و با هر پس لرزه مجبوریم به سختی از خانه خارجش کنیم. هر قدر هم نیروهای هلال احمر برایش توضیح می‌دادند که این چادرها برای افرادی است که خانه‌شان آسیب دیده قبول نمی‌کرد. سرمای بیرون گزنده و آزاردهنده و چادر بدون امکانات کفاف مردم را نمی‌دهد. بیشتر مردم خوی در این روزها تحت تاثیر اخبار رسانه‌های رسمی و شایعات از شهر خارج شده‌ و به استان‌های همجوار رفته‌اند. آمارهای غیررسمی از خروج هفتاد درصد مردم از شهرستان خوی حکایت دارد. هر چند به نظر می‌رسد بعد از چند روز مردم کم‌کم به خانه‌های خود بازگردند.

 

زلزله خوی (1)

 

شایعه داغ زلزله بزرگتر

در شهر خوی تلگرام حرف اصلی را در اطلاع‌رسانی می‌زند و مرکز اصلی شایعه‌سازی‌هاست به خصوص چند کانال‌ تلگرامی بومی شهر که از خارج از کشور اداره ‌می‌شوند و این روزها از زلزله‌ای بزرگتر از آنچه که رخ داده خبر می‌دهند. فرمانداری و استانداری هم با اعلام وضعیت قرمز باعث شده‌اند که مردم از شهر خارج شوند. که البته هدف‌شان با کانال‌ها فرق می‌کند. با این همه دولت، ادارات را تعطیل نکرده است ولی عملا حضور چند کارمند در ادارات باعث باز شدن آنها نمی‌شود. این حرف را یکی از کارمندان اداره پست می‌گفت. با اینکه اداره‌شان باز است ولی کسی در خانه‌اش نیست که  بتوانیم بسته‌اش را برایشان ببریم. بسیاری از مشاغل دیگر هم همین وضعیت را دارند.

از نکات دیگر این که بسیاری نیروهای بومی هلال احمر و نیروی انتظامی هم برای تامین امکانات و چادر برای خودشان مشکل دارند. خانواده آنها هم درگیر زلزله و پس لرزه‌های آن است ولی خودشان باید سر کار باشند.

چادر کم و دزدها فعال!

در میدان اصلی شهر یعنی میدان ولیعصر و در کنار فرمانداری سراغ چند خانواده رفتیم که برای خودشان چادر سر پا کرده‌ بودند. مانند کمپ‌ها کنار هم بودند. هرچند برخلاف کمپ‌ها امکانات ویژه‌ای نداشتند. با دیدن ما، خانواده از وضعیت خودشان گفتند. چادرها به دلیل اینکه از خانه‌ها فاصله دارند امکان برق‌رسانی به آنها وجود ندارد و مردم در سرما زندگی می‌کنند. سرمایی که شب‌ها به اوج می‌رسد. دور چادرها چند ماشین هم بودند که چند نفری درون آنها زندگی می‌کردند. یعنی کسانی که چادر بهشان نرسیده و برای استراحت در ماشین زندگی می‌کنند. یکی‌شان می‌گفت من در دامپزشکی کار می‌کنم و بچه پنج ماهه دارم. یک چادر می‌خواهم. مسئولین دائم از توزیع امکانات در شهر می‌گویند که کمبود زیادی وجود ندارد ولی با این حال مردم این حرف‌ها را قبول ندارند. بر اساس اعلام هلال احمر تا امروز ۱۴ هزار چادر توزیع شده ولی هنوز بسیاری از مردم ناراضی هستند و دچار کمبود هستند. شاید بزرگترین علت این ماجرا عدم تسلط مسئولین محلی فرمانداری و هلال احمر استان بر آمارها باشد. اینکه امکانات به شکل درستی توزیع نشده است. به عنوان در روز اول هلال احمر اعلام کرده بود که دیگر به مردم به صورت انفرادی چادر نمی‌دهد ولی بعد از یک روز از نظر خودشان عقب‌نشینی کردند.

شهر از جهتی خلوت شده ولی همین خلوتی برای خودش ماجرایی دارد. اخباری که از شهرک ولیعصر یکی از مراکز اصلی زلزله به گوش می‌رسد حاکی از بازداشت چند ده دزد در این منطقه دارد.

 

زلزله خوی (2)

 

تا زندگی عادی فاصله زیاد است

در دو زلزله اخیر یکی از اصلی‌ترین کانون‌های زلزله روستاهای اطراف خوی بودند. روستاهای این نواحی به کشاورزی مشغولند و از لحاظ مادی هم در سطح نسبتا خوبی دارند. از مسیر خوی به روستای کرتای ازکناره باغ‌هایی که شخم زده شده‌اند و درختان تبریزی که با نظم کاشته شده‌اند عبور کردیم و برف‌هایی که خاک را مانند مزرعه پنبه کرده بود دیدیم. شبیه خواب و رویا بود.  

روستای کرتای در زلزله اخیر آسیب دیده است و بیشتر مردم در چادرهایی در وسط حیاط زندگی می‌کنند. تخریب‌های روستا پراکنده است و بسیاری از خانه‌ها ترک خورده‌اند. مردم هنوز از اینکه وارد خانه شوند ترس دارند. به چند خانه که وارد شدیم صاحب خانه بعد از چند روز هنوز به خاطر ترس وارد نشده بود. مشکل اصلی‌شان چادر و گرما بود. بعضی‌ها بخاری گازی را از خانه به داخل چادر برده بودند. بیشتر مردم به خاطر همین سرما نمی‌توانند تا صبح بخوابند و به دلیل کوچک بودن فضای چادر و اینکه چند خانواده در چادر ساکن هستند معمولا مردها بیرون از خانه دور آتش می‌مانند. این اتفاق در شهر هم می‌افتد. هر چند کمپ‌ها اوضاع بهتری دارند ولی خیلی‌ها راغب نیستند به کمپ بروند.

وقتی از روستا خارج می‌شدیم بالای تیر برق‌ها لانه چند لک لک را دیدم. مردم می‌گفتند این روستا شش لک‌لک دارد. روستاهای خوی بعد از زلزله ۵.۹ ریشتری هم زیبا و دیدنی هستند. روستای بعدی که رفتیم روستای وار بود، که در زلزله ده روز پیش هم آسیب دیده بود. در روستاها هم مشکل اصلی مشکل گرمایش است. یکی از اهالی  باشلنگی بسیار طولانی گاز را از خانه به چادر آورده و بخاری گازی روشن کرده بود. می‌گفت قبل از زلزله چهار میلیون پول گاز دادیم. حالا با این اتفاق نمی‌دانم قرار است چقدر پول گاز بدهیم.   

اینجا هم مردم معتقد بودند که زلزله نتیجه انفجاری بوده که در کوه چله‌خانه در همین حوالی اتفاق افتاده است. کمی برای‌شان توضیح دادم. ولی اهالی به شکل جدی معتقد بودند این زلزله نتیجه انفجار بوده و اتفاقا می‌گفتند که با هر پس لرزه از آنجا نوری بلند می‌شود. این شایعات بعد از بلایای طبیعی است ولی این‌ حرف‌ها را در بین افراد تحصیل کرده کمتر دیده بودم.  بخشی از مردم روستاها دامداری می‌کردند ولی به خاطر زلزله و سرما دچار مشکل شدند. چند نفری می‌گفتند به همین خاطر مجبور به فروش دام با قیمتی کمتر از معمول شدند.

 

زلزله خوی (6)

 

سازمان ملل: آماده حمایت از زلزله زدگان ایرانی هستیم

ایرنا نوشت: استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این نهاد بین المللی آماده حمایت از زلزله زدگان شهر خوی در ایران است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت: عصر روز شنبه یک زلزله ۵.۹ ریشتری در ایران اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش ها، عملیات های امداد رسانی و تخمین خسارت ها در جریان است. هلال احمر ایران، تیم های خود را برای کمک به مناطق زلزله زده بسیج کرده است.

دوجاریک اظهار داشت: وزارت امور خارجه ایران از سازمان ملل تقاضای کمک کرده است و ما آماده حمایت از تلاش های امدادی ایران در این زمینه هستیم.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: ما با دولت و خانواده های قربانیان این زلزله ابراز همدردی می کنیم.

دیشب سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در گفت وگوهای تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر کشور، ضمن تشکر از دستگاه‌های دست‌اندرکار امدادرسانی به زلزله‌زدگان و ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان ، با اشاره به شدت برودت هوا در منطقه زلزله زده، بر ضرورت تسریع در عملیات امدادرسانی بویژه تامین سرپناه مناسب، خوراک و وسایل گرمایشی و نیز برنامه‌ریزی برای آغاز بازسازی منازل آسیب‌دیده مردم تاکید کرد.

زمین لرزه خوی در مناطق زیادی از استان آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه احساس و باعث نگرانی مردم شد. طبق گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری اتفاق افتاد.

وزیر کشور ایران با اشاره به وضعیت نامناسب هوا در منطقه زلزله زده خوی عنوان کرد: هوا در این منطقه بسیار سرد بوده و مردم احتیاج دارند، کمک‌ها و امدادرسانی ها به فوریت صورت بگیرد. البته امدادرسانی و سایر کارها انجام شده اما همه مسئولان به دنبال این هستند کمبودها سریعاً جبران و مردم به سرعت به حالت استقرار مناسبی برسند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از حضور و فعالیت ۱۰۱ تیم ارزیابی و کارشناسی فنی بنیاد در مناطق زلزله‌زده روستاهای شهرستان خوی با هدف تسریع در ارزیابی خسارت‌ها خبر داد.

 

زلزله خوی (3)

 

زلزله خوی به بیش از سه هزار واحد مسکونی خسارت زد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از مشخص شدن آمار اولیه خسارت‌های ناشی از زلزله هشتم بهمن در خوی خبر داد و گفت: بر این اساس، زلزله به سه هزار و ۵۰ واحد مسکونی خسارت زد.

جعفر برزگر روز سه‌شنبه با اشاره به نتیجه ارزیابی‌های اولیه صورت‌ گرفته از سوی کارشناسان فنی بنیاد مسکن افزود: در خصوص میزان خسارت‌های زلزله ۵.۹ ریشتری شهرستان خوی گفت: ابن تعداد واحد مسکونی در این زلزله بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی اظهار کرد: تاکنون از مجموع سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در سطح روستاها و شهرهای خوی و فیرورق توسط کارشناسان بنیاد مسکن ارزیابی شده است.

 

 

 

زلزله خوی به بیش از سه هزار واحد مسکونی خسارت زد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده شهرستان خوی توسط کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بصورت سه شفیت همچنان ادامه دارد.

برزگر با بیان اینکه از نخستین ساعات پس از زلزله کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق کانون‌ زلزله حضور دارند، یادآور شد: با افزایش تیم‌های کارشناسی ارزیابی به ۸۹ تیم، ارزیابی میزان خسارت وارده به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستای متاثر از زلزله با دقت در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به ادامه روند بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی اضافه کرد: ۱۲ تیم از کارشناسان فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با حضور در روستاهای بخش مرکزی شهرستان خوی به ادامه روند بازسازی واحدهای مسکونی احداثی آسیب دیده از زلزله ۱۳ مهر در این شهرستان نظارت دارند.

زلزله خوی به بیش از سه هزار واحد مسکونی خسارت زد

برزگر تاکید کرد: با توجه به برودت هوا و شرایط منطقه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تمامی توان در ارزیابی واحدهای خسارت دیده مناطق زلزله زده روستایی و شهری پای کار است و به خدمات رسانی به شهروندان زلزله زده خواهد پرداخت.

 

فراخوان هلال احمر به‌منظور دریافت کمک‌های نقدی مردم اصفهان برای زلزله‌زدگان خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: مردم استان می‌توانند کمک‌های نقدی خود برای زلزله‌زدگان خوی در استان آذربایجان غربی را به حساب بانکی جمعیت هلال احمر واریز کنند.

محمد نوید متقی روز سه‌شنبه افزود: جمعیت هلال احمر در قالب فراخوانی با عنوان " پویش مهر تابان " از هموطنان دعوت کرده است تا در صورتیکه قصد کمک به زلزله زدگان خوی را دارند، مبالغ نقدی را به شماره حساب این جمعیت واریز کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس مردم استان اصفهان نیز می توانند کمک های نقدی خود را برای تامین اقلام مورد نیاز زلزله زدگان خوی به ویژه وسائل گرمایشی مانند هیتر و پتو به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی و به نام جمعیت هلال احمر واریز کنند.

متقی اظهار داشت: زمانیکه حادثه ای در سطح استانی یا ملی رخ می دهد، جمعیت هلال احمر موظف به جمع آوری کمک های مردمی بوده و سامانه های مربوطه نیز در این زمینه فعال است تا این کمک ها به‌طور مستقیم و به دست نیازمندان واقعی در منطقه حادثه دیده برسد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از حوادث گذشته مواردی را داشتیم که افرادی با نیت‌های خیرخواهانه یا غیر از آن به موضوع جمع آوری کمک های مردمی ورود پیدا کردند که این کار باعث ایجاد اختلال در فرایند کمک رسانی و ایجاد شبهه درباره اینکه آیا کمک ها به دست نیازمند واقعی می رسد، می شود.

رییس جمعیت هلال احمر اصفهان به مردم توصیه کرد که کمک های خود را از مجاری معتبر و مورد تایید مانند هلال احمر که در شبکه های اجتماعی و پایگاه های مربوطه درباره آن اطلاع رسانی شده است، پرداخت کنند.

متقی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر اصفهان در کنار کارهای امدادی در چند روز گذشته از جمله ارسال چادرهای امدادی به منطقه زلزله زده خوی، در آماده باش قرار دارد.

 

زلزله خوی (7)

 

معاون اول رییس جمهور از مناطق زلزله زده خوی بازدید کرد

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با سفر به شهرستان خوی از مناطق زلزله زده این شهرستان بازدید کرد و در جریان مشکلات زلزله زدگان قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور پس از حضور در آذربایجان‌غربی، در بخش های مختلف شهرستان خوی حاضر شد ‌و در جمع مردم، از مشکلات آنان با خبر شد.

بازدید از منازل مسکونی زلزله زده، بازدید از کمپ های اسکان اضطراری زلزله زدگان و دریافت گزارش از مسوولان در خصوص اقدامات اجرایی از جمله برنامه های مخبر در خوی است.

 

زلزله خوی (8)

 

معاون اول رییس‌جمهور: تا ۴۸ ساعت آینده مشکلات زلزله‌زدگان به حداقل می‌رسد

معاون اول رییس جمهور در سفر به مناطق زلزله زده خوی و فیرورق گفت: امروز از نزدیک مشکلات مردم منطقه را لمس کردم و امیدوارم تا ۴۸ ساعت آینده مشکلات به حداقل برسد.

محمد مخبر، عصر سه‌شنبه پس از بازدید از مناطق زلزله زده شهرهای خوی و فیرورق با ابراز ناراحتی از وقوع زلزله و تخریب برخی منازل مسکونی مردم اظهار کرد: زلزله‌های پشت سر، باعث ناراحتی مردم و ویران شدن خانه‌های شهر و روستاهای منطقه شده است.

وی ضمن ابراز همدردی با مردم آسیب دیده گفت: از دست دادن سه نفر از هموطنانمان در زلزله شهر خوی و فیرورق و آسیب دیدن بسیاری از هموطنان اتفاق تلخی است که باعث ناراحتی همه ما است.

مخبر با بیان اینکه مسایل مالی بهتر جبران می‌شود، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در مقابل این حجم از زلزله متداول، خسارت جانی کم بوده و به یاری خداوند، دولت نیز مصمم است تا مشکلات مردم منطقه زلزله زده به زود حل و در حد مقدورات جبران شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به توجه دولت به این منطقه زلزله زده افزود: دولت کارهای خوبی را در این منطقه انجام دده است و سپاه پاسداران، بسیج، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان نیز همگی در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

مخبر با اشاره به بازدید میدانی خود از مشکلات مردم آسیب دیده تاکید کرد: مشکلات بخش قابل توجهی از منطقه حل شده و بین آنان چادر، پتو و امکانات گرمایشی توزیع شده اما در کنار آن هنوز بخشی از منطقه نیازمند توجهات بیشتر است که دلیل آن توزیع نامناسب اقلام مورد نیاز بوده است.

وی در ادامه افزود: اگر توزیع اقلام مورد نیاز مردم زلزله زده با یک برنامه سازمان‌دهی شده و منسجم‌تری صورت می‌گرفت مسلما رضایت‌مندتر بود.

مخبر با اشاره به درخواست‌های مردمی گفت: اکنون نگرانی مردم بازسازی خانه‌هایشان است چون خسارت بسیاری دیده‌اند و استانداری نیز در حال جمع بندی این مشکلات در راستای حل موانع در جهت اهدا کمک بلاعوض و تسهیلات است.

دیدگاه تان را بنویسید