افزایش حقوق کارگران برای سال 1402 در چه مرحله ای است؟ اول «محاسبه سبد معیشت» بعد مذاکرات مزدی!

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) با تاکید بر اینکه «افراد غیرمرتبط و غیرمسئول لطف کنند و عدد و رقم برای دستمزد ندهند» اضافه می‌کند: برای گروه کارگری به مانند هر سال، اولویت با سبد معیشت است؛ بایستی اول سبد معیشت محاسبه و نرخ‌گذاری شود و پس از آن وارد مذاکرات جدی دستمزد می‌شویم. بنابراین ما نمایندگان کارگری بر طبق روال هر سال، اسیر اعداد و ارقامِ الابختکی و نامرتبطِ نمایندگان مجلس و دولت و دیگران نخواهیم شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ عضو کارگری شورایعالی کار گفت: گروه کارگری قبل از محاسبه سبد وارد مذاکره جدی برای دستمزد ۱۴۰۲ نمی‌شود؛ تاکید ما بر این است که باید سبد محاسبه شود.

ایلنا نوشت: در روزهای اخیر، نمایندگان مجلس عدد و رقم برای افزایش دستمزد ۱۴۰۲ پیشنهاد داده‌اند یا به عبارتی اعلام کرده‌اند؛ این در حالیست که هنوز جلسات رسمی شورایعالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده برگزار نشده و تنها مرجع قانونی تعیین دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته همین شورای سه‌جانبه است.

دو روز پیش از این، ولی اسماعیلی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) از ۲۰ درصد افزایش مزد سال بعد سخن گفت و رسانه‌ها و کانال‌های فضای مجازی به سرعت این اعداد نادرست و غیرمرتبط را تیتر کردند؛ به راستی چرا نمایندگان مجلس در این زمینه ورود می‌کنند آن هم ورود دردسرساز؛  جلسات مزدی شورایعالی کار چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟

علی خدایی  (عضو کارگری شورایعالی کار) با بیان اینکه «کارگران قیم نمی‌خواهند» از لزوم محاسبه‌ی سبد معیشت در شورایعالی کار و تعیین دستمزد براساس آن می‌گوید و معتقد است: نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند کاری کنند و به معیشت کارگران یاری رسانند، دولت را ملزم کنند به بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار پایبند باشد و زمینه‌ی اجرایی شدن آن‌ها را فراهم کند.

او می‌گوید: قرار است نشست شورایعالی کار شنبه (اول بهمن) برگزار شود؛ دعوتنامه‌های این نشست به دست نمایندگان کارگری رسیده و یکی از اصلی‌ترین موضوعات این نشست، دستمزد ۱۴۰۲ است؛ کمیته‌ی دستمزد ذیل شورایعالی کار نیز آغاز به کار خواهد کرد.

خدایی با تاکید بر اینکه «افراد غیرمرتبط و غیرمسئول لطف کنند و عدد و رقم برای دستمزد ندهند» اضافه می‌کند: برای گروه کارگری به مانند هر سال، اولویت با سبد معیشت است؛ بایستی اول سبد معیشت محاسبه و نرخ‌گذاری شود و پس از آن وارد مذاکرات جدی دستمزد می‌شویم. بنابراین ما نمایندگان کارگری بر طبق روال هر سال، اسیر اعداد و ارقامِ الابختکی و نامرتبطِ نمایندگان مجلس و دولت و دیگران نخواهیم شد.

این نماینده کارگری تاکید می‌کند: ملاک ما برای تعیین دستمزد بندهای یک و دو ماده ۴۱ قانون کار است و از قضا روی بند دو یعنی سبد معیشت بیشتر تاکید داریم؛ پس تا سبد محاسبه نشود، مذاکرات مزدی آغاز نخواهد شد. بنابراین از نمایندگان مجلس و همه‌ی آن‌هایی که خود را خودخوانده نمایندگان کارگران می‌دانند! درخواست داریم اگر واقعاً صادق هستند، دولت را به اجرای بندهای ماده ۴۱ و افزایش دستمزد مطابق هزینه‌های زندگی ملزم کنند.

نماینده کارگران در شورایعالی کار  اضافه می‌کند: ما اجازه دخالت کردن و عدد و رقم دادن به هیچ فرد یا گروهی نمی‌دهیم چه نماینده مجلس باشد و چه یک مقام دولت فرقی ندارد؛ تعیین مزد قابل پیش بینی نیست و مشخص نیست کی به پایان می‌رسد؛ بعید می‌دانم در هفته آینده به نتیجه برسیم چون هنوز محاسبات سبد معیشت آغاز نشده؛ لذا زمان تعیین مزد سال بعد اصلاً مشخص نیست.  

خدایی با بیان اینکه «به نظر میرسد امسال یک عده در دولت و در تشکل‌های کارفرمایی می‌خواهند سبد معیشت و محاسبه‌ی آن را به حاشیه ببرند» می‌گوید: عده‌ای می‌خواهند سبد محاسبه نشود، دلیل آن هم مشخص است، چون به دلیل سیاست‌های نادرست دولت و آزادسازی‌های پیاپی، امروز فاصله‌ی فاحشی بین هزینه‌های زندگی و دستمزد وجود دارد؛ می‌خواهند از محاسبات سبد معیشت و الزامات بند دو ماده ۴۱ فرار کنند و افزایش دستمزد ۱۴۰۲ را به انحراف بکشانند؛ اما اینجا با جدیت اعلام می‌کنم، گروه کارگری قبل از محاسبه سبد وارد مذاکره جدی برای دستمزد ۱۴۰۲ نمی‌شود؛ تاکید ما بر این است که باید سبد محاسبه شود.

او در پایان اضافه می‌کند: در این میان، نمایندگان مجلس بهتر است به تکلیف نظارتی خود عمل کنند و از دولت بخواهند که با افزایش دستمزد ۱۴۰۲ برابر با افزایش هزینه‌های زندگی موافقت کند؛ به این طریق می‌توانند به نفع کارگران عمل کنند؛ وگرنه کارگران قیم و وکیل و وصی نمی‌خواهند.

دیدگاه تان را بنویسید