وزیر کار خبر داد:

احتمال تعیین دستمزد کارگران در سال 1402 همزمان با ابلاغ بودجه

مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین تکلیف دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال بیان کرد: تلاش‌مان این است که همزمان با ابلاغ بودجه این اقدام صورت گیرد و برای این کار تلاش‌مان را می‌کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش می‌کنیم همزمان با ابلاغ بودجه، دستمزد کارگران در سال آینده تعیین تکلیف شود.

صولت مرتضوی درباره این‌که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در دولت، وضعیت حقوق‌های سال آینده چگونه است، گفت: هیچ‌چیز در بودجه قطعی نیست، هنگامی که بررسی لایحه بودجه تمام و به مجلس تقدیم شد، همه چیز به طور شفاف در اختیار همگان قرار می‌گیرد. 

وی درباره تعیین تکلیف دستمزد کارگران در روزهای پایانی سال بیان کرد: تلاش‌مان این است که همزمان با ابلاغ بودجه این اقدام صورت گیرد و برای این کار تلاش‌مان را می‌کنیم./ ایلنا

 

افزایش سن و سابقه بازنشستگی به کجا رسید؟

سیدصولت مرتضوی در گفت و با خبرنگار حوزه دولت ایرنا هم درباره اینکه جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: درباره افزایش دستمزد کارگران باید با نمایندگان کارگران و کارفرمایان جلسه گذاشت؛ در این زمینه سازوکار قانونی مشخص است و باید در همان چارچوب به یک نتیجه رسید.

دستمزد حداقل دستمزد کارگران سال آینده، در ماههای پایانی هر سال در شورای عالی کار مطرح و با حضور نمایندگان قشر کارگری و کارفرمایی بررسی و تصویب می شود. نخستین جلسه شورای عالی کار با حضور مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آبان ماه برگزار شد و دومین جلسه نیز این هفته برگزار می شود. پیش از مطرح شدن بحث تعیین دستمزد کارگران در این شورا، موضوع باید در کارگروه تخصصی مزد مورد بررسی قرار گیرد؛ عواملی همچون تورم در تعیین نرخ دستمزد کارگران موثر هستند.

شورای عالی کار ۱۰ عضو دارد که سه نماینده از کارگران، سه نماینده از کارفرمایان و چهار عضو از دولت در آن حضور دارند؛ وزیر کار به عنوان رئیس شورا در جلسات حضور دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین برنامه دولت برای افزایش سن بازنشستگی گفت: هرچه تبدیل قانون شد، همان ملاک عمل خواهد بود.

افزایش سن و سابقه بازنشستگی که زمستان سال قبل با هدف بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شده بود که توسط نمایندگان مجلس حذف شد اما به گفته نعمت الله ترکی سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری این صندوق پیشنهاد کرده تا متن برنامه هفتم توسعه گنجانده شود به طوری که میانگین سن بازنشستگی از حدود ۵۰ سال فعلی به ۶۰ سال برسد.

دیدگاه تان را بنویسید