امتحانات دبیرستان نهایی می شود + جزییات

طبق توضیحات معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، امتحانات سه پایه دبیرستان از خرداد ۱۴۰۳ نهایی خواهند شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سهم سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی دانشگاه‌ها گفت: از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانیها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت، زیرا در سال ۱۴۰۵ باید سابقه تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

طبق گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی صبح امروز با حضور در شبکه سوم سیما به سوالاتی پیرامون تغییرات کنکور سراسری پرداخت و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته موضوع حذف کنکور همواره مطرح بوده و قانون مجلس شورای اسلامی بر حذف کنکور و پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی تاکید داشته است که تاکنون محقق نشده بود.

وی افزود: در سنوات گذشته اصلاحیه‌هایی بر قانون سنجش و پذیرش دانشجو زده شد و تغییراتی داشت، اما در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی را از سر گذراند که اهدافی چون ایجاد عدالت بیشتر، کاهش اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی و اضطراب داوطلبان را دنبال می‌کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سنجش دانشجو به هر طریقی انجام شود طبیعتا جهت دهنده نظام آموزشی خواهد بود گفت: شیوه سنجش دانشجو در همه این سالها برحسب سوالات تستی بوده و شاهد بودیم که اثرات تست به دوره ابتدایی هم رسید. درواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور به این مسئله ورود کرد تا بتواند برمیزان توجه و تمرکز بر محتوای درسی بیفزاید.

کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شتاب زدگی در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ است که ابلاغ و اطلاع رسانی هم شد اما چون اشکالات و ابهاماتی بر آن مترتب بود در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و اصلاحیه در مرداد ماه ابلاغ شد. تا قبل از شروع سال تحصیلی یعنی در شهریور، جزئیات برگزاری کنکور و منابع نیز مشخص و اعلام شد تا فرصت کسب آمادگی وجود داشته باشد.

وی درباره شیوه پذیرش براساس قوانین جدید گفت: نکته نخست آنکه آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار می‌شود اما پذیرش یک بار انجام می‌شود. دوم آنکه نمره کل نهایی داوطلب، مشتمل بر دوبخش است؛ نخست نمره آزمون اختصاصی در دروس تخصصی و دوم سوابق تحصیلی که همگی نمرات تراز شده هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: سوابق تحصیلی نمرات مجموعه دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، سوالات و زمان برگزاری در همه کشور یکسان است.

کاظمی با بیان اینکه سهم سوابق تحصیلی برای سال ۱۴۰۲، سهم ۴۰ درصدی با تاثیر قطعی برای امتحانات نهایی پایه دوازدهم است گفت: سهم سوابق و نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ برای امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد. از سال ۱۴۰۵ و بعد از آن نیز سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به این ترتیب از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت زیرا در سال ۱۴۰۵ باید سابقه تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید