خشکسالی در فصل سرما ادامه دارد/ زمستان امسال خیلی سرد نیست

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: به‌طور کلی نمی‌توان انتظار زمستان پر بارشی داشت و بارندگی‌ها کمتر از حدنرمال پیش‌بینی می‌شود اما نکته قابل توجه این است که امسال سومین سال کم‌بارش است و اثرات خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور حتی شدیدتر از سال گذشته خودنمایی خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با ارائه گزارشی از میزان دما و بارش طی ماه گذشته اظهار کرد: در فصل زمستان نیز بارندگی‌هایی کمتر از حدنرمال و دمایی بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه درباره دمای هوا طی یک ماه گذشته و از ابتدای سال آبی جاری اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری و حتی طی ماه گذشته، دمای هوا حدود ۱.۴ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال و یا میانگین بلندمدت بود.

وی درباره میزان بارش‌ها نیز اظهار کرد: بسیاری از نقاط کشور، کم‌بارش بوده‌اند. از جمله این مناطق، استان تهران، البرز، سمنان و مناطق جنوبی البرز همچون قزوین همچنین مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، همدان و ایلام بارندگی‌هایی زیرحد نرمال داشته‌اند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با ذکر مثالی گفت: بارندگی‌های تهران حدود ۷۰ درصد زیرنرمال است و با توجه به اینکه دوسال گذشته هم بارندگی‌ها به‌شدت زیر نرمال بود، اثرات مخرب خشکسالی در برخی استان‌ها حتی در آب شرب نیز نمود خواهد یافت که این وضعیت اصلا مناسب نیست.

وی افزود: ما در سال جاری نیز کم و بیش شرایط سال گذشته را داریم و بارندگی‌ها کم‌تر از حد نرمال و الگوهای بزرگ مقیاس جوی کاملا نشان‌دهنده شرایطی مشابه سال گذشته است.

احتمال افزایش بارش از نیمه دوم زمستان

به گفته وظیفه با توجه به تغییراتی که در  دور پیوندها ‌و پهنه آب‌های مجاور کشور ایجاد می‌شود، احتمال اینکه در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار وضعیت بارندگی‌ها بهتر از سال گذشته شود، وجود دارد.

وی تاکید کرد: به‌طور کلی نمی‌توان انتظار زمستان پر بارشی داشت و بارندگی‌ها کمتر از حدنرمال پیش‌بینی می‌شود اما نکته قابل توجه این است که امسال سومین سال کم‌بارش است و اثرات خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور حتی شدیدتر از سال گذشته خودنمایی خواهد کرد.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: این خشکسالی در بخش‌های کشاورزی، تولید انرژی‌های برق آبی و چرخه‌های هیدرولوژی و ... به دلیل اینکه سومین سال خشکسالی پیاپی است تاثیرات بسیار زیادی داشته است.

وظیفه در پایان درباره دمای هوا در فصل زمستان نیز اظهار کرد: دمای کشور تاکنون بیش از حد نرمال بوده است بنابراین انتظار زمستان خیلی سرد و زیر حد نرمال را نداریم. طی یک پیش‌بینی فصلی نمی‌توانیم انتظار دمای کمتر از میانگین فصلی در زمستان داشته باشیم و دما در محدوده نرمال و بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید