تصمیمات تاثیرگذار اوپک پلاس بر اقتصاد دنیا چه بود؟

در طول سی و سه نشست اوپک پلاس از زمان تاسیس در دسامبر 2016 تا اکتبر 2022 ، این کارتل بزرگ نفتی جهان تصمیمات مهمی گرفته که بر کل دنیا تاثیر داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد: احمدرضا یوسفی کارشناس مسائل حوزه نفت و صادرات در خصوص مهم ترین تصمیمات سال های اخیر اوپک پلاس به هشت نشست مهم و تصمیمات آن اینگونه اشاره کرد:

1. دهم دسامبر 2016 سیزده کشور عضو اوپک و ده کشور تولیدکننده عمده نفت از جمله روسیه، داوطلب غیر اوپک (Declaration of Cooperation) پس از تجربه دو سال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی تصمیم به راه اندازی اوپک پلاس گرفتند.

2. مهمترین شکست اوپک پلاس در نشست ششم مارس 2020 و مخالفت روسیه با پیشنهاد کاهش یک میلیون و 500 هزار بشکه ای تولید نفت از سوی اوپک بوده است.

3. مهمترین پیروزی اوپک پلاس ، نشست 10 ساعته آوریل 2020 و توافق سه مرحله ای 23 عضو ائتلاف اوپک با کاهش مرحله اول 9 میلیون و 700 هزار بشکه برای مدت دو ماه، 7 میلیون و 700 هزار بشکه برای مدت 6 ماه و 8 میلیون و هشتصد هزار بشکه برای یک سال و چهار ماه توافق کردند و مهلت این توافق امضا شده تا 30 آوریل 2022 میلادی بود. این توافق یکم ماه می 2020 وارد فاز اجرایی شد. نفت در آن زمان به کمترین قیمت قرن بیست و یکم رسیده بود.

4. سیزدهمین جلسه اوپک پلاس چهارم و پنجم ژانویه 2021 بصورت ویدیوکنفرانس برگزار شد و دو پیشنهاد کاملا متناقض ارائه شد، مذاکرات روز اول چهارساعته و با شکست مواجه شد، در مذاکرات روز دوم روسیه و قزاقستان موفق شدند افزایش سهمیه روزانه 75 هزار بشکه در روز طی دو مرحله دریافت کنند. همینطور قرار شد عربستان طی دو ماه داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

5. نشست هجدهم اوپک پلاس در تاریخ 2 آگوست 2021 با پافشاری امارات برای افزایش سطح پایه تولید ادامه یافت، این نشست به نتیجه نرسید و نزدیک به شکست پیمان اوپک پلاس شد. با این حال در نشست نوزدهم، کشورها به افزایش سطح پایه تولید اعضا رای مثبت دادند.

6. از نشست نوزدهم تا نشست سی ام ، اوپک پلاس افزایش عرضه 9 میلیون و 700 هزار بشکه ای را در دستور کار قرار داد تا کاهش قبلی در زمان کرونا جبران شود.

7. نشست سی و یکم اوپک پلاس با 23 عضو در حالی برگزار شد که اولین سفر رییس جمهور آمریکا در مدت 18 ماه از دوران ریاست جمهوریش با درخواست از عربستان برای افزایش تولید همراه بود. همزمان دنیا درگیر جنگ روسیه و اوکراین بود و غرب نگران جایگزینی نفت عربستان و دیگر کشورها با نفت روسیه بود. در همین حال، تحریم های شش ماه گذشته از زمان شروع جنگ نه تنها باعث کاهش تولید و صادرات نفت روسیه نشد بلکه صادرات روسیه بیشتر نیز شد و حتی روسیه به اولین صادرکننده نفت به چین در ماه June و July تبدیل شد.

8. پنج اکتبر 2022 نشست سی و سوم اوپک پلاس بعد از دو سال بصورت حضوری برگزار شد. با حمایت روسیه و عربستان، اعضا توافق کردند که عرضه نفت از ابتدای نوامبر 2022 به مقدار روزانه 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. این تصمیم اوپک پلاس با توجه به انتخابات هشت نوامبر آمریکا، ضربه سهمگین برای دموکرات ها بود و قیمت نفت ظرف سه روز به 98 دلار رسید. پس از آن بایدن برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، دستور آزادسازی 10 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک را صادر کرد و این تصمیم اوپک پلاس را تصمیمی کوته بینانه نامید.

دیدگاه تان را بنویسید