قانونگذاران آمریکایی قصد دارند روز سه شنبه لایحه ای را به کنگره ارائه کنند که بر اساس آن صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به حالت تعلیق در می آید.

به گزارش جماران به نقل از پولیتیکو، در پی تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس، قانونگذاران آمریکایی قصد دارند روز سه شنبه لایحه ای را به کنگره ارائه کنند که بر اساس آن صادرات تسلیحات به عربستان سعودی به حالت تعلیق در می آید.

سناتور «ریچارد بلومنتال» دموکرات از ایالت کانتیکت و «رو هانا» عضو دموکرات مجلس نمایندگان از کالیفرنیا در مقاله ای مشترک در روزنامه پولیتیکو که روز یکشنبه منتشر شد تأکید کردند: عربستان سعودی هفته جاری با روسیه تبانی کرد و در نشست اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز اتخاذ کرد و با این کار بهای گاز به نفع روسیه بالا  رفت. تصمیم عربستان سعودی ضربه آشکاری به آمریکا به شمار می رود و می توان این گونه به آن پاسخ داد: می توان به سرعت تحویل مقادیر زیاد فناوری نظامی آمریکا به عربستان را متوقف کرد.

این دو عضو کنگره نوشتند: به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که لایحه ای روز سه شنبه در مجلس های سنا و نمایندگان ارائه کرد که بر اساس آن همه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی فورا به تعلیق در بیاید.

در این مطلب آمده است که پیش از این چند بار لایحه هایی مشابه برای تعلیق همکاری نظامی آمریکا با عربستان سعودی به کنگره ارائه شد اما تصویب نشدند اما ارائه کنندگان پیشنهاد جدید مطمئن هستند که تصمیم عربستان در زمینه کاهش تولید نفت باعث خشم دموکرات ها و جمهوریخواهان به شکل یکسان شده است به همین دلیل فرصت موفقیت لایحه جدید زیاد است.

پیش از این درحالی که رئیس جمهور آمریکا در تکاپوی یافتن پاسخ مناسب به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت است، شماری از اعضای کنگره این کشور خواستار کاهش فروش تسلیحات و خارج کردن نیروها و تجهیزات واشنگتن از عربستان و امارات شده‌اند.

 سناتور کریس مورفی، رئیس کمیته فرعی روابط خارجی خاورمیانه سنا در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: من فکر می‌کنم زمان ارزیابی مجدد همه جانبه ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی فرا رسیده است.

همزمان سه نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز پنجشنبه پیش‌نویس قانونی را برای برچیدن تاسیسات نظامی مهم آمریکا مستقر در عربستان سعودی و امارات ارائه کردند.

این نمایندگان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: عربستان سعودی و امارات از مدت‌ها قبل به حضور نظامی آمریکا در خلیج (فارس) برای حفاظت از امنیت و میادین نفتی خود متکی بوده‌اند و به دنبال حمایت آنها (ریاض و ابوظبی) از تصمیم اوپک پلاس، دلیلی وجود ندارد که نیروها و پیمانکاران آمریکایی به ارائه این خدمات به کشورهایی ادامه دهند که فعالانه علیه ما فعالیت می‌کنند.

 در این بیانیه آمده است: اگر عربستان و امارات می‌خواهند به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کمک کنند، باید از او توقع داشته باشند که از آنها دفاع کند و این تصمیم نقطه تحولی در روابط ما با شریکان حوزه خلیج (فارس) است.

این نمایندگان آمریکا در ادامه تاکید کردند: اگر عربستان و امارات می‌خواهند روابط خوبی با آمریکا داشته باشند که مدت‌ها برای آنها مفید بوده است، باید تمایل بیشتری برای همکاری با ما، نه علیه ما، برای پیشبرد آنچه که اکنون هدف امنیت ملی ما یعنی شکست «تجاوز» روسیه به اوکراین است، نشان دهند.

اوپک پلاس روز چهارشنبه هفته پیش با کاهش قابل توجه تولید نفت موافقت کرد. این تصمیم عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز دچار محدودیت است محدودتر کرده و احتمالا، قیمتهای بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد.

بایدن در کاخ سفید در خصوص تصمیم اوپک به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی جایگزینهایی هستیم که می‌توانیم داشته باشیم. گزینه‌های زیادی وجود دارند اما هنوز تصمیممان را نگرفته‌ایم.

بایدن هفته جاری از دولت خود و کنگره خواست راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی آمریکا و کاهش کنترل اوپک بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند. بعضی از گزینه‌های وی، شامل برداشت نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک یا بررسی محدودیت صادرات انرژی از سوی شرکت‌های آمریکایی است.

 بایدن در ژوئیه به عربستان سعودی رفت اما این سفر بدون توافق برای کمک گروه اوپک پلاس برای کاهش قیمت‌های بنزین بود که یک مشکل سیاسی مهم برای بایدن در آمریکا مانده است. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیم خود برای رفتن به عربستان سعودی افسوس می‌خورد، گفت: این سفر فقط درباره نفت نبود.

پس از اینکه بایدن دستور یک سلسله برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را صادر کرد، کاخ سفید در ماههای گذشته به دنبال کسب اعتبار برای کاهش قیمت‌های بنزین بود. تورم بالا، یک مشکل سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا مانده و کاهش قیمتها یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. تصمیم اوپک پلاس این روند را ممکن است به مخاطره بیاندازد و به سود روسیه باشد که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.

روسیه اما از تصمیم اوپک پلاس خرسند شد و سخنگوی کرملین تأکید کرد: تصمیم کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت "پیروزی روسیه" نیست، بلکه "پیروزی عقل سلیم" است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: تصمیم کشورهای شرکت کننده در توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت "پیروزی روسیه" نیست، بلکه "پیروزی عقل سلیم" است.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سوال یک خبرنگار  گفت: "من تمایلی به این ندارم که بگویم این نوعی پیروزی ماست. خیر. این یک پیروزی برای عقل سلیم است".

پسکوف به این نکته اشاره کرد که روابط قابل اعتماد، احترام متقابل و سود متقابل بین روسیه و کشورهای اوپک پلاس که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه موفق به ایجاد آن شد، به "بحث در بحرانی ترین لحظات" کمک می کند. به عقیده وی سفرهای رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال 2019 نیز در این امر نقش داشته است.

 

سرپیچی عربستان

سی ان ان  این احتمال وجود دارد که مقامات کاخ سفید و سیاستمداران دموکراتیک احساس کنند که پادشاهی باعث شد اوپک در این هفته کاهش تولید نفت ماموت را اعلام کند و باعث ترس از تورم حتی بالاتر فقط پنج هفته امانده به انتخابات میان دوره ای شد.

روز چهارشنبه ، اوپک پلاس، کارتل نفت به رهبری عربستان سعودی و روسیه ، موافقت کرد که 2 میلیون بشکه در روز ، دو برابر بیشتر از آنچه که تحلیلگران پیش بینی کرده بودند ، تولید کنند ، در بزرگترین کاهش از زمان همه گیر Covid-19. یک کمپین فشار شدید ایالات متحده برای منصرف کردن متحدین عرب خود از قطع پیش از تصمیم به ظاهر بر روی گوش های ناشنوا افتاد. روسیه در حال حاضر در زیر سقف اوپک پلاس خود را پمپاژ می کند و بخش عمده ای از این برش ها توسط تولید کنندگان خلیج فارس انجام می شود.

مقامات سعودی اصرار دارند که پادشاهی باید منافع اقتصادی خود را پیش از ملاحظات سیاسی داخلی آمریکا قرار دهد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان ، وزیر انرژی ، در مصاحبه با تلویزیون سعودی روز چهارشنبه گفت: "ما قبل از هر چیز به منافع پادشاهی عربستان سعودی نگران هستیم. "

شاهزاده عبدالعزیز گفت: کارتل باید فعال باشد زیرا بانکهای مرکزی در غرب برای مقابله با تورم با نرخ بهره بالاتر حرکت کردند ، حرکتی که می تواند چشم انداز رکود جهانی را افزایش دهد ، که به نوبه خود می تواند تقاضای نفت را کاهش داده و قیمت آن را پایین بیاورد.

الن والد ، همکار ارشد غیر متعهد در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن دی سی گفت: "به نظر می رسد این کاهش یک اقدام پیشگیرانه است که امیدوارم از سقوط قیمت جلوگیری کند و نیاز به کاهش ناگهانی داشته باشد زیرا فدرال رزرو ایالات متحده همچنان به افزایش نرخ بهره می رود."

اقتصاد سعودی به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی ، سابقه سقوط قربانی شدن چرخه های رونق و شلوغی در بازار نفت را دارد ، جایی که قیمت های بالا جریان پول نقد را به دنبال دارد و به دنبال آن رکودها قرار می گیرد. کارشناسان می گویند که پادشاهی در تلاش است تا خود را از چنین اتفاقی محافظت کند.

والد گفت: "عربستان سعودی به دنبال این است که در سال 2008 تکرار شود ، هنگامی که سقوط بازار اقتصاد جهانی را به رکود اقتصادی فرستاد و قیمت نفت به طور ناگهانی کاهش یافت و نیاز به اقدام اضطراری توسط اوپک داشت."

تحلیلگران همچنین می گویند عربستان سعودی به دلایل بودجه نمی تواند قیمت نفت را پایین بیاورد.

امسال انتظار می رود پادشاهی پس از هشت سال کسری ناشی از قیمت پایین نفت و همه گیر Covid-19 ، اولین مازاد بودجه خود را ثبت کند.

براساس صندوق بین المللی پول ، برای شکستن بودجه خود حتی ، قیمت جهانی نفت باید حدود 79 دلار در هر بشکه باشد. ماه گذشته ، قیمت ها فقط از هفت ماه قبل از 139 دلار به 85 دلار در هر بشکه کاهش یافت. این یک نشانه هشدار دهنده برای عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان نفت بود که برای اکثر درآمد آنها به نفت وابسته بودند.

رابرت مگیلنیکی ، محقق ارشد مؤسسه ایالت های خلیج فارس در واشنگتن ، افزود: این پادشاهی "دوست دارد قیمت ها را نزدیکتر به 90 دلار به بالا ببیند."

عربستان سعودی کمترین هزینه استخراج نفت را در جهان و حدود 3 دلار در هر بشکه دارد. این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق درآمد حاصل از هر بشکه به صندوق های خود می رود. و این بودجه برای تأمین مالی همه چیز از شهرهای تریلیون دلاری آینده نگر در بیابان گرفته تا لایحه دستمزد قابل توجه دولت ، با وجود معرفی مالیات های جدید در سالهای اخیر و تلاش برای متنوع سازی اقتصاد ، لازم است.

عمر الوبیدلی ، مدیر تحقیقات در اندیشکده Derasat مستقر در بحرین ، گفت: "قیمت بالا [مورد نیاز برای تعادل بودجه] به دلیل هزینه های زیاد برای خدمات دولتی ، سرمایه گذاری زیرساخت ها ، بخش دولتی و غیره است." "ابزارهای مالیاتی معمولی تا حد زیادی وجود ندارند ، به ویژه مالیات بر درآمد شخصی."

الوبیدلی افزود: "این در تلاش است تا یک منبع درآمد متنوع و پایدار برای دولت داشته باشد زیرا امور مالی ناپایدار دولت برای اقتصاد بسیار مختل کننده است."

با این وجود ، پاسخ دموکرات ها شدید بوده است ، زیرا سیاستمداران حرکت عربستان سعودی را به عنوان یک عمل خصمانه علیه ایالات متحده نشان می دهند که با پر کردن تابوت های خود با نفتی به دلیل جنگ با اوکراین ، روسیه را سود می برد.

چاک شومر ، رهبر اکثریت مجلس سنا ، روز جمعه ، گفت: "آنچه عربستان سعودی برای کمک به پوتین انجام داد تا همچنان به جنگ ناامیدکننده و شرور خود علیه اوکراین ادامه دهد ، مدتهاست که توسط آمریکایی ها به یاد می آید."

دولت بایدن در واکنش خود سریع بود. کارین ژان پیر ،سخنگو کاخ سفید روز چهارشنبه بیانیه ای را بیان کرد که می گوید "مشخص است که اوپک پلاس با روسیه هماهنگ است." روز پنجشنبه ، وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن گفت که ایالات متحده "پاسخ های زیادی" به حرکت عربستان سعودی را بررسی می کند ، و افزود که کاخ سفید "با کنگره مشورت می کند". برخی از سعودی ها این واکنش را "هیستریک" توصیف می کنند.

دولت بایدن ممکن است اکنون از لایحه دو طرفه NOPEC که می تواند اعضای اوپک پلاس را در معرض دعاوی ضد انحصاری قرار دهد ، با ابطال مصونیت از شرکتهای ملی نفتی کارتل ، حمایت کند.

محمد آلیهیا ، همکار ارشد موسسه هادسون در واشنگتن دی سی گفت: "پاسخ ناشی از محافل سیاست در واشنگتن اغراق آمیز است." "عربستان سعودی در درجه اول علاقه مند است تا اطمینان حاصل کند که اوپک پلاس غیر سیاسی باقی مانده و بر امور فنی متمرکز است."

شایان ذکر است: تصمیم کاهش تولید توسط کشورهای عضو اوپک پلاس، سیاست های آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی را به چالش کشیده است.

بیش از ۱۰ منبع در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفتند که کاخ سفید به شدت برای جلوگیری از کاهش تولید اوپک پلاس لابی کرده بود.

بر این اساس، بایدن امیدوار بود تا پیش از انتخابات میان دوره ای که در آن حزب دموکرات او در تلاش برای حفظ اکثریت کرسی های خود در کنگره است، از افزایش مجدد قیمت بنزین در آمریکا جلوگیری کند و در این راستا دولت آمریکا هفته هاست که اوپک پلاس را تحت فشار قرار داده بود.

واشنگتن همچنین می خواست درآمدهای انرژی روسیه را در طول جنگ اوکراین محدود کند.

به گفته دو منبع آگاه مسئولان ارشد آمریکا در بخش های انرژی، سیاست خارجی و اقتصاد در روزهای اخیر از همتایان خود در خارج از کشور خواسته بودند که علیه کاهش تولید اوپک پلاس رای دهند.

 خبرگزاری رویترز نیز نوشت که کاهش تولید « اوپک پلاس » افزایش اختلافات بین بایدن و عربستان را آشکار می کند. این خبرگزاری به نقل از مسئولان حکومتی و کارشناسان در واشنگتن و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت که به رغم مخالفت شدید آمریکا تصمیم این هفته گروه « اوپک پلاس » برای کاهش تولید نفت، به فشار بر روابط بین کاخ سفید و خاندان سلطنتی عربستان از قوی ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه که در دوره ریاست جمهوری « جو بایدن » تیره شده، افزوده است.

عربستان سعودی به درخواست های بایدن پاسخ داد که اگر آمریکا خواهان نفت بیشتر در بازار است، باید تولید خود را افزایش دهد.

« آموس هوکشتاین » نماینده ارشد « بایدن » در امور انرژی به همراه « برت مک گورک » مسئول امنیت ملی و « تیم لندرکینگ » نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، ماه گذشته برای گفت و گو درباره مسائل انرژی، از جمله تصمیم اوپک پلاس، به عربستان سعودی سفر کرد اما آنها نتوانستند از کاهش تولید جلوگیری کنند، درست همانند بایدن که در ماه جولای به عربستان سفر کرد.

مقامات آمریکا تلاش کرده اند این موضوع را به عنوان « ما مقابل روسیه هستیم » به تصویر بکشند.

در همین زمینه، یک منبع آگاه گفت که مقامات آمریکایی سعی کردند این موضوع را به اینکه « ما در مقابل روسیه » هستیم به تصویر بکشند و آنها به همتایان سعودی خود گفتند که باید به انتخاب آنها باقی بمانند.

این منبع با بیان اینکه این راه شکست خورده است، اظهار داشت: سعودی ها پاسخ دادند که اگر آمریکا خواهان نفت بیشتر در بازار است، باید تولید خود را افزایش دهد.

بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور بزرگترین تولید کننده نفت جهان و همچنین بزرگترین مصرف کننده نفت خام است.

 « عبدالعزیز بن سلمان » وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه به تلویزیون این کشور گفته بود: در درجه اول، ما نگران منافع کشور عربستان سعودی هستیم، سپس منافع کشورهایی که به ما اعتماد دارند و اعضای اوپک و گروه « اوپک پلاس » که بودند و هنوز هم هستند.

وی افزود: اوپک به منافع خود و جهان اهمیت می دهد برای اینکه منافع ما در حمایت از توسعه اقتصاد جهانی و تامین انرژی به بهترین روش است.

برپایه این گزارش، نوع برخورد واشنگتن با موضوع توافق هسته ای ایران و توقف حمایت از عملیات ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه یمن همراه با اقدامات آمریکا علیه روسیه پس از آغاز بحران اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، خشم مسئولان عربستان سعودی را برانگیخت.

بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه تصمیم عربستان را ناامیدکننده توصیف کرد و افزود که واشنگتن ممکن است اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد.

در کنگره آمریکا نیز دموکرات های حامی « بایدن » خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عربستان شدند و درباره بازگرداندن تسلیحات سخن گفتند.

« کریس مورفی » سناتور دموکرات در توییتر نوشت: من فکر می‌کردم که هدف از فروش سلاح به کشورهای خلیج فارس به رغم نقض حقوق بشر [ در این کشورها ]، جنگ بی‌معنا در یمن، کار علیه منافع آمریکا در لیبی و سودان و غیره این است که زمانی که یک بحران بین المللی رخ می دهد کشورهای خلیج فارس، آمریکا را بر روسیه و چین ترجیح می دهند.

چند هفته پس از آنکه « بایدن » ریاست‌ جمهوری آمریکا را برعهده گرفت، واشنگتن گزارشی را منتشر کرد که در آن قتل « جمال خاشقجی » در سال ۲۰۱۸ را با « محمد بن سلمان »  ولیعهد عربستان مرتبط دانست و پسر ملک سلمان پادشاه ۸۶ ساله عربستان دستور قتل را منکر شد.

« محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان ماه گذشته رئیس هیات وزیران شد. در عین حال وکلای او در دادگاهی در آمریکا استدلال می‌کنند که تصدی این پست، او از تعقیب قضایی درباره قتل « خاشقچی » مصونیت می‌دهد.

در همین حال، « جو بایدن » در سفر ماه جولای به جده در ماه جولای که به منظور دیدار با اجلاس سران کشورهای خلیج فارس با هدف بهبود روابط انجام شد، به شدت از ولیعهد عربستان بخاطر قتل « خاشقچی» انتقاد کرده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.