فرماندار ری خبر داد: ساماندهی کوه بی‌بی شهربانو با همکاری شهرداری تهران

استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری خاطرنشان کرد: در مورد تامین مواد اولیه کارخانه سیمان تهران از کوه های بی بی شهربانو درحال مذاکره با مسئولان ذیربط هستیم که امیدواریم با پیگیری و نشست های مشترک به نتایج خوبی برسیم .

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری از همکاری شهرداری تهران و این فرمانداری در مورد حفظ و نگهداری پهنه کوه بی بی شهربانو خبر داد.

حمید زمانی روز دوشنبه اظهار داشت: شهرداری تهران برای راه اندازی بوم گردی، احداث تلکابین و ساماندهی جاذبه های تاریخی شهرری برنامه هایی در دست اجرا دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در مورد تامین مواد اولیه کارخانه سیمان تهران از کوه های بی بی شهربانو درحال مذاکره با مسئولان ذیربط هستیم که امیدواریم با پیگیری و نشست های مشترک به نتایج خوبی برسیم .

کوه تاریخی بی‌بی‌شهربانو میراث طبیعی شهرری و جنوب پایتخت است که هسته اصلی معماری بنای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است و از بالای کوه آثار باستانی شهرری مانند دژ رشکان، رصدخانه قدیمی به چشم می‌خورند که با کوه بی‌بی‌شهربانو یک مجموعه و قطب گردشگری شهرری را به وجود می‌آورند.

 

کوه بی‌بی شهربانو 2

 

چندین سال است که بهره‌برداری معادن و تعریض جاده در این منطقه نگرانی  هایی را ایجاد کرده است، البته زهره عبادتی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران پیشتر درمورد برداشت‌های بی رویه از کوه و معدن بی بی شهربانو شهرری گفته بود: این برداشت‌ها متعلق به کارخانه سیمان تهران است که برای آن پروانه صادر و این پروانه از سوی وزارت صمت تمدید شده و نظری از سازمان محیط زیست برای صدور مجوز گرفته نشده است.

به گفته عبادتی این برداشت‌ها تخریب محیط زیستی ندارد زیرا برداشت ها پلکانی بود و ریزگردی تولید نمی کند که باعث آلودگی هوا شود، رایزنی‌هایی میان سازمان محیط زیست و وزارت صمت انجام شده است تا مجوزهای برداشت از معادن با بررسی محیط زیست انجام شود. 

مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهر تهران نیز گفته بود که طبیعت منطقه کوه بی‌بی‌شهبانو در دوره قبلی مدیریت شهری برای ثبت به میراث فرهنگی ارسال شد که مورد قبول واقع نشد؛ در این دوره طرح منظر فرهنگی این منطقه در ۱۸۰ صفحه آماده و برای ثبت ارائه و در اداره میراث فرهنگی استان تهران تصویب و به وزارت خانه ارسال شده است.

طبق گزارش ایرنا، وجود ۱۹۸ اثر باستانی، بیانگر میراث با ارزش فرهنگی شهرستان ری است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل و قلعه دیر، وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) و امامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلینی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

دیدگاه تان را بنویسید