ماجرای معوقات حقوق بازنشستگان پس از افزایش 38 درصدی؛ آغاز واریزها از مهر ماه؟

در روزهای ابتدای شهریورماه، مقامات سازمان تامین اجتماعی پس از ابلاغ مصوبه شورایعالی کار، از برگزاری نشست‌هایی با نمایندگان بازنشستگان و مشخص شدن زمانبندی پرداخت معوقات در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر دادند، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بازنشستگان کارگری خواستار روشن شدن زمان پرداخت مطالبات پنج ماهه خود هستند.

حقوق بازنشستگان کارگری سایر سطوح در شهریور براساس مصوبه شورایعالی کار پرداخت شد: ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت.

این بازنشستگان پنج ماه ابتدای سال را با ده درصد افزایش حقوق سر کرده بودند و حالا باید مابه التفاوت این ماه‌ها را دریافت کنند اما مساله اصلی این است: این پرداخت کی و چگونه صورت می‌گیرد.

در روزهای ابتدای شهریورماه، مقامات سازمان تامین اجتماعی پس از ابلاغ مصوبه شورایعالی کار، از برگزاری نشست‌هایی با نمایندگان بازنشستگان و مشخص شدن زمانبندی پرداخت معوقات در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر دادند؛ به طور مشخص در روزهای ابتدای شهریور، موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) گفت «قرار است از دولت سهام دریافت کنیم و از این طریق منابع نقدی فراهم می‌شود؛ به زودی زمان پرداخت مابه التفاوت پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح را اعلام می‌کنیم.»

حالا به نیمه مهرماه نزدیک می‌شویم و هنوز از جدول پرداخت مابه التفاوت‌ها و زمانبندی این پرداخت رونمایی نشده است؛ قرار است چه اتفاقی بیفتد و بازنشستگان چه انتظاری دارند؟

قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

در پاسخ به سوال اول، اعضای کانون‌های بازنشستگان احتمال پرداخت بخشی از معوقات در مهرماه را مطرح کردند و گفتند: احتمال آن هست که بخشی از مطالبات پنج ماهه بازنشستگان کارگری در مهرماه به همراه مستمری این ماه به حساب‌شان واریز شود. به گفته‌ی آن ها، رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و پرداخت بخشی از مطالبات در ماه جاری دور از انتظار نیست اما جدول پرداخت کل معوقات هنوز مشخص نشده است.

نمایندگان بازنشستگان اطمینان می‌دهند که قبل از پایان سال، مطالبات بازنشستگان سایر سطوح کامل تسویه می‌شود و به صفر می‌رسد به عبارتی تا اسفند تمام معوقات پرداخت می‌شود.

بازنشستگان چه انتظاری دارند؟

اما اینکه «بازنشستگان چه انتظاری دارند» موضوع جداگانه‌ای است که سیداحمد حسینی (بازنشسته و فعال صنفی بازنشستگان اهواز) در این رابطه می‌گوید: هر بازنشسته برای هر ماه، به طور متوسط یک میلیون تومان یا حتی بیشتر از سازمان طلبکار است؛ این معوقه را باید در پنج ضرب کنیم؛ بنابراین ممکن است مطالبه‌ی هر بازنشسته‌ی سایر سطوح برای پنج ماه اول سال، ۵ یا ۶ میلیون تومان یا حتی بیشتر باشد؛ اگر این مطالبات را تکه تکه نکنند و یکجا بپردازند، خیلی بیشتر به کار بازنشستگان می‌آید؛ فرض کنید ۶ یا ۷ میلیون تومان را یکجا به بازنشسته بدهند، او با این پول می‌تواند لااقل بخش کوچکی از مشکلات زندگی خود را حل کند؛ این شیوه خیلی بهتر از آن است که هر ماه یک میلیون تومان بگیرد و تا پایان سال معوقات به صفر برسد.

به گفته وی، اگر سازمان بتواند مطالبات را یکجا بپردازد خیلی بهتر و موثرتر است اما به نظر می‌رسد سازمان چنین قصدی ندارد؛ پس لااقل جدول زمانبندی پرداخت را قبل از نیمه مهر مشخص کنند و با اطمینان بگویند که آیا بخشی از مطالبات –لااقل یک ماه آن- در مهر همراه مستمری پرداخت می‌شود یا خیر.

حسینی تاکید می‌کند که بازنشستگان باید تکلیف خود را بدانند و اگرچه این پول ناچیز است اما بایستی بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند.

در نهایت از موضع گیری سازمان تامین اجتماعی چنین برمی‌آید که پرداخت یکباره معوقات بازنشستگان به دلیل کمبود نقدینگی ظاهراً فراهم نیست؛ صحت و سقم این ادعا را نمی‌توان چندان تایید کرد، حداقل تا زمانیکه یک تحقیق و تفحص شفاف و مستقل از سازمان تامین اجتماعی به سرانجام نرسیده است. اما با این حال، حتی اگر این ادعا را بپذیریم، باید بازنشستگان بدانند چه زمانی قرار است معوقات آن‌ها پرداخت شود؛ آیا در مهر منتظر دریافت بخشی از این مطالبات باشند یا خیر؛ پاسخ به این سوالات، کمترین کاری است که سازمان تامین اجتماعی می‌تواند انجام دهد. باید قبل از فرارسیدن زمان پرداخت مستمری مهر، یعنی قبل از بیستم مهر، زمانبندی پرداخت مابه‌التفاوت پنج ماهه بازنشستگان مشخص و به طور شفاف رسانه‌ای شود./ ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید