در پستی اینستاگرامی مطرح شد؛

مجید انتظامی: تصمیم‌گیری درباره لغو کنسرت در اختیار من نیست؛ مقرر شد هفته آینده این کنسرت با کیفیت عالی برگزار شود/ اعتراض‌ها، احساسات و واکنش‌هایم نسبت به مسائل مختلف را سال‌هاست که در موسیقی‌هایم فریاد زده و می‌زنم

لازم است درباره‌ی برگزاری کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به مواردی اشاره کنم. من نیز مانند تمام مردمان کشورم عزادارم و روحیه‌ای برای اجرای آثارم ندارم. هرچند فکر می‌کنم شاید با برگزار کردن کنسرت، کمی همدردی خود را از این طریق نشان دهم. چرا که از دست رفتگان وطن‌مان، سوژه‌ی همیشگی موسیقی‌هایم بوده‌اند. تصمیم گیری درباره لغو یا برگزاری کنسرت از اختیار من خارج است. اما به پیشنهاد من و هم‌صدایی ارکستر، طی توافق با مسئولان بنیاد رودکی مقرر شد، ضمن عذرخواهی فراوان از همه‌ی دوستان، اجراهای این کنسرت به هفته آینده موکول شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مجید انتظامی آهنگساز سرشناس ایرانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

سلام به همه‌ی دوستان

قبل از هر چیزی باید از تمام اعضای ارکستر ملی ایران که روز گذشته در تمرین شرکت داشتند تشکر کنم.

برخی از دوستان می‌پرسند که چرا «حرف» نمی‌زنی؟ و پاسخ می‌دهم: من سخنور یا سیاست‌مدار نیستم! من آهنگسازم و حرف‌ها، اعتراض‌ها، احساسات و واکنش‌هایم نسبت به مسائل مختلف را سال‌هاست که در موسیقی‌هایم فریاد زده و می‌زنم. چه اعتراضی بلندتر از سولوی ویولن «آژانس شیشه‌ای»؟

چه غم، ناله و خشمی بالاتر از سوت «از کرخه تا راین» و آوای «بوی پیراهن یوسف»؟

چه فریادی بلندتر از «اعتراض»؟

چه همدردی‌ای، عمیق‌تر از نفس‌های «نغمه»؟

در مصاحبه‌ای اشاره کردم که فرزندانم شیشه‌ی عمر من هستند و دختران این سرزمین، شیشه‌ی عمر همه‌ی ما! اگر خدای نکرده شیشه‌ی عمری بشکند، یک خانواده تمام شده و می‌میرد. «امید» با دست‌های خودمان می‌میرد و ما وظیفه داریم به هر نحوی، شمع امید را در ایران روشن نگاه داریم.

من فکر نمی‌کنم که هیچ هنرمندی به اندازه‌ی من آثار وطنی ساخته باشد. از «آزادی» گرفته تا «حماسه»، «اقتدار»، «ایثار»، «مقاومت» و ... در باور من نمی‌گنجد چنین شرایطی... اینکه از میان مردم حتی یک نفر کشته شود عزادارم می‌کند.

لازم است درباره‌ی برگزاری کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به مواردی اشاره کنم. من نیز مانند تمام مردمان کشورم عزادارم و روحیه‌ای برای اجرای آثارم ندارم. هرچند فکر می‌کنم شاید با برگزار کردن کنسرت، کمی همدردی خود را از این طریق نشان دهم. چرا که از دست رفتگان وطن‌مان، سوژه‌ی همیشگی موسیقی‌هایم بوده‌اند.

تصمیم گیری درباره لغو یا برگزاری کنسرت از اختیار من خارج است. اما به پیشنهاد من و هم‌صدایی ارکستر، طی توافق با مسئولان بنیاد رودکی مقرر شد، ضمن عذرخواهی فراوان از همه‌ی دوستان، اجراهای این کنسرت به هفته آینده موکول شود. تا بتوانیم در شرایط مناسب‌تری به لحاظ روحی این کنسرت را تقدیم مخاطبان کنیم.

پس از اعلام این تغییر در برنامه، تمرین ارکستر ملی طبق برنامه و با کیفیت عالی برگزار شد.

شخصا معتقدم لغو برنامه‌های فرهنگی و هنری در کشور به ‌ضرر فرهنگ همین مرز و بوم است و از همه‌ی همکارانم خواهش می‌کنم که در صورت امکان، هیچ ‌یک از برنامه‌هایشان را لغو نکنند. همینطور از همکارانی نظیر جناب آقای کلهر عزیز که در پیام خود به این مورد اشاره کرده‌اند تشکر می‌کنم.

در طول دو ماه گذشته بیش از 150 نفر از جمله من، دوست عزیزم آقای نصیر حیدریان، نوازنده‌های ارکستر ملی ایران و پرسنل اجرایی و مدیریتی صبور و زحمتکش، همگی در تلاش بوده‌ایم تا کنسرت «همراه با خاطره‌ها» را به بهترین شکل به مرحله‌ی اجرا برسانیم.امیدوارم زحمات همه‌ی این دوستان به ثمر بنشیند و هفته‌ی آینده همگی در کنار هم به تماشای کنسرت بنشینیم... به بهانه‌ی موسیقی به هم نزدیک‌تر شده و با یکدیگر همدردی کنیم.

ارکستر سمفونیک تهران پس از انقلاب از هم پاشید و تنها حدود 20 نفر در ارکستر باقی ماندند. این 20 نفر در طول سال‌ها با اجرا در شرایط سخت جبهه‌ها، میادین مختلف شهر، ورزشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها و تحمل سختی‌های بی‌شمار توانستند این ارکستر را زنده نگاه دارند. وظیفه‌ی نسل بعدی موسیقی، بارور کردن این ارکستر است. امروز هم ارکستر سمفونیک تهران و هم ارکستر ملی ایران با نوازندگان جوان‌شان زنده هستند و آینده موسیقی در ایران را تضمین می‌کنند.

ارکستر ملی ایران و گروه کر به رهبری آقای اوحانیان، جوان، منظم، تلاشگر، باکیفیت، پر انرژی، آماده و خوب هستند. همه‌ی نوازنده‌ها با جان و دل کار می‌کنند و از این بابت هیچ وصله‌ای به آن‌ها نمی‌چسبد. از همه‌ کسانی که نقد، نظر و یا هر حرفی دارند، می‌خواهم که «من» را مخاطب حرف‌های‌شان قرار دهند و نه ارکستر!

به امید روزهایی که عاشقانه از زندگی در کنار یکدیگر لذت ببریم.

مجید انتظامی

دیدگاه تان را بنویسید