جی پلاس؛

امام جمعه ای که به حکم امام سال ها همدم و همراه مردم شهر شد

سال ها همنشینی و همدمی با مردم نراق، او را مهمان دلهایشان کرده بود تا جایی که رفتنش را تاب نمی آوردند. درخواست برای حضورش این بار از همدان بود و باید به حکمی جدید گردن می نهاد. او آیت الله موسوی همدانی بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت‌ الله سید ابوالحسن دبستانی معروف به موسوی همدانی از جمله امامان جمعه ای بود که در زمان حیات امام خمینی (س) به این جایگاه منصوب شده و تا سال ها پس از ایشان هم در این مقام باقی ماند.

 

آیت الله موسوی همدانی در بیست و یکم رمضان سال ۱۳۴۷ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۸ هجری شمسی در روستای شورین همدان به دنیا آمد و در خانواده‌ ای روحانی بزرگ شد و همچون نیاکان خود به تحصیل علوم دینی پرداخت. به نظر می رسد شهرت اولیه آنها دبستانی بوده که به موسوی تغییر می دهند.

 

در کارنامه تحصیلی وی شاگردی بزرگانی همچون امام خمینی و آیات آخوند همدانی، بروجردی، سلطانی و گلپایگانی به چشم می خورد.

 

سال 1339 بود که او برای یک سفر تبلیغی عازم قروه کردستان شد و مردم آن شهر خواستند تا وی در آنجا بماند و بر امور مذهبی شیعیان نظارت کند. همین درخواست، آیت الله العظمی سید حسین بروجردی را بر آن داشت تا حکمی برای اقامت وی در این شهر صادر کند و او ساکن قروه شد و به امور دینی و تبلیغی پرداخت. آن روزها بهاییت در آن شهر به فعالیت پرداخته بود و رژیم شاه سعی در تقویت آن داشت که حضور آیت الله موسوی همدانی برای روشن کردن اذهان مردم نسبت به این فرقه ضاله موثر بود.

 

سال 1342 بود که به پیشنهاد مرحوم آیت الله شهاب الدین اشراقی، داماد امام برای فعالیت های دینی و قرآنی به شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی اعزام شد و به مدت 13 سال در این شهر ماند.

 

از آنجایی که اولین امام جمعه این شهر پس از پیروزی انقلاب اسلامی سید محمد باقر موسوی همدانی بود، مردم این شهر هر گاه می خواهند از این دو بزرگوار یاد کنند می گویند موسوی همدانی اولی یا دومی.

 

رفتار گرم آیت الله موسوی همدانی با مردم نراق باعث به جای گذاشتن خاطره خوب در ذهن مردم این دیار شد تا جایی که دو نفر از آنان ترغیب به ادامه تحصیل در حوزه شدند و هنوز پس از گذشت سال ها حضور وی در آن شهر قدما که خاطراتی از وی دارند از او به نیکی یاد می کنند.

 

رابطه بین او و مردم رابطه ای دوطرفه بود و ایشان هم همیشه از خاطرات آنان به عنوان خاطرات خوبش یاد می کرد و مثال می زد.

 با وجود همه تیزبینی پاسگاه ژاندارمری نراق که همه حرکت ها را زیر نظر داشت اما آیت الله موسوی همدانی با عده ای از مذهبیون از جمله حاج حسینعلی هدایتی، حاج احمد قطبی، حاج میرزا منصور قاسمی، حاج اسماعیل عباسی و... جلسه هایی برگزار می کرد و از نهضت امام برایشان می گفت.

 

این ارتباط صمیمی و تعلق خاطر با ترک نراق به وسیله ایشان از هم گسیخته نشد بلکه تنها دوری را میانشان رقم زد و آیت الله به تهران برای اقامه نماز جماعت مسجد فرشته دعوت شد و بعدها ارتباط خود با مردم این خطه از کشور را با تلفن و گاه  و بی گاه سفر به این شهر یا برعکس مسافرت مردم نراق به تهران و همدان برقرار شد.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و صدور فرمان هشت ماده ای امام، موسوی همدانی مامور اجرای این فرمان در استان آذربایجان غربی شد.

 

دهم مهر ماه سال 63 مطابق با ششم محرم الحرام سال 1405 [1]‎، سید ابوالحسن موسوی همدانی از طرف امام به امامت جمعه همدان برگزیده و به درخواست مردم همدان پاسخ داده شد. متن حکم امام به شرح زیر است:

 

‌‌"بسم الله الرحمن الرحیم ‌

‌‌جناب حجت الاسلام آقای حاج سید ابوالحسن موسوی همدانی ـ دامت افاضاته ‌

‌‌     طبق درخواست اهالی محترم همدان و تأیید دبیرخانۀ ائمۀ محترم جمعه ـ ایّدهم الله ‌‎ ‎‌تعالی ـ جنابعالی را به امامت جمعۀ شهرستان همدان منصوب می نمایم که ان شاء الله تعالی‌‎ ‎‌ضمن انجام این فریضۀ بزرگ الهی، مردم را به وظایف خطیر و حساسی که در راه‌‎ ‎‌خدمت به اسلام عزیز و انقلاب خونبار ملت شریف ایران دارند آشنا ساخته و از اختلاف‌‎ ‎‌و تفرقه بر حذر دارید. از خدای تعالی موفقیت جنابعالی و اهالی محترم همدان را در‌‎ ‎‌انجام هرچه با شکوه تر این نماز وحدت بخش مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة الله .‌

‌‌به تاریخ ششم محرّم الحرام 1405‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌"‌‎ ‎

‌‎

صحیفه امام؛ ج 19، ص 84

نوزده سال بعد اما وی به دلیل بیماری و مشکلاتی که برایش به لحاظ جسمی پیش آمد، از منصب خود کناره گیری کرد و به قم رفت.

 

آیت الله موسوی همدانی در دوره های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری نمایندگی مردم همدان را عهده دار شد.

او فعالیت های مختلف فرهنگی و سیاسی دیگری نیز داشت که از جمله آنها می توان به نمایندگی ولی فقیه در استان همدان، تجدید بنای حوزه علمیه زنگنه، تجدید بنای کتابخانه بزرگ غرب کشور و حوزه علمیه آیت‌ الله آخوند همدانی و تدریس کتاب کفایه اشاره کرد.

 

آیت الله موسوی همدانی سه سال رنج بیماری را تحمل کرد و سرانجام در روز سه‌شنبه دهم آبان ماه ۱۳۸۶ به علت عارضه مغزى و در سن هفتاد و هشت سالگی در بیمارستان ولى‌عصر (عج) قم درگذشت. 

 

پیکر آیت‌ الله موسوی همدانی را از مسجد امام حسن عسکرى(ع) قم تا حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها تشییع و سپس برای خاک سپاری به همدان منتقل کردند. پیکر او را در باغ بهشت همدان به خاک سپردند.

 

سه روز عزای عمومی در همدان و نیز تعطیلی رسمی در روز دهم آبان ماه 86 در این شهر به پاس دو دهه زحمات او در همدان اعلام شد.

 

به دنبال این فقدان، آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب پیامی به شرح زیر صادر کردند:

"بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم مجاهد و خدوم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابوالحسن موسوی همدانی را به عموم دوستان و ارادتمندان ایشان و مردم مؤمن و انقلابی استان همدان و بالخصوص به خانواده محترم و معزز ایشان تسلیت عرض می کنم.

دوران عمر این بزرگوار بخصوص در مقام امامت جمعه شهر همدان مشحون از خدمات دینی و روحانی و اجتماعی و انقلابی است.

استقامت و مجاهدت ایشان در دوران جنگ تحمیلی برای ارادتمندان و آشنایان آن بزرگوار فراموش نشدنی است. رحمت و مغفرت حضرت حق شامل روح پر فتوح این عالم ربانی باد.

سیّد علی خامنه‌ای

9/آبان/1386"

 

1ـ در صحیفۀ نور دورۀ 22 جلدی، ج 19، ص 69، ذیل تاریخ 12 / 7 / 63 درج شده است که به استناد تاریخ مندرج در نسخۀ خطی، تاریخ صحیح 10 / 7 / 63 است.

دیدگاه تان را بنویسید