جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

سید تقی طباطبایی قمی؛ آیت الله زاده ای که راه نجف را در پیش گرفت

سید تقی طباطبایی قمی، فرزند آیت الله سید حسین طباطبایی قمی در سال 1301 شمسی در مشهد به دنیا آمد. وی از محضر اساتیدی همچون آیات سید ابوالقاسم خویی، شیخ حسین حلی، سید هادی میلانی و... شاگردی کرد. از او آثار فراوانی بر جای مانده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان هنر این مرز و بوم و کسانی که کارنامه پر افتخار هنری شان مایه مباهات سرزمین ایران است، در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های شاخص عرصه هنر را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی سید تقی طباطبایی قمی اختصاص دارد.

 

زندگینامه سید تقی طباطبایی قمی

سید تقى طباطبایى قمى (1301-1395ش)، از مراجع تقلید، از شاگردان مشهور آیت‌الله خویی، مدافع عزاداری‌های طردشده (همچون قمه‌زنی و برهنه‌ شدن هنگام سینه‌زنی) و منتقد برخی نظریه‌ های نو در اندیشه سیاسی شیعه، برادر آیت‌الله سید حسن طباطبایى قمى

 

اطلاعات فردی

نام طباطبایی قمی، تقی

نام‌های دیگر طباطبایی، تقی

نام پدر  آیت‌الله سید حسین طباطبائی قمی

متولد اسفند ۱۳۰۱ش

محل تولد مشهد

رحلت ۶ آبان ۱۳۹۵ در کربلا

اساتید سید ابوالقاسم خوئى، شیخ حسین حلى

برخی آثار ‌الأنوار البهیة فی القواعد الفقهیة، الدلایل فی شرح منتخب المسایل، هدایة الأعلام إلی مدارک شرائع الأحکام، الغایة القصوی فی التعلیق علی العروة الوثقی - کتاب المضاربة، الغایة القصوی فی التعلیق علی العروة الوثقی - کتاب الاجارة، الغایة القصوی فی تعلیق علی العروة الوثقی - کتاب الخمس، الغایة القصوی فی تعلیق علی العروة الوثقی - کتاب الصوم، الدرر و اللئالی فی فروع العلم الإجمالی

 

زندگینامه

ولادت

سید تقی طباطبائی قمی در ماه رجب سال ۱۳۴۱ ق در مشهد مقدس دیده به جهان گشود.

 

تحصیلات

تحصیلات ابتدایی و فارسی و نصاب را در منزل به صورت مکتب‌ های قدیم و رایج آن زمان نزد شیخ کمال روحانی فرا گرفت.خط را از کاتب الخاقان معروف به «مخصوص» و قرائت و تجوید قرآن مجید را از آقای شیخ محمد مازندرانی فراگرفت.

در سال ۱۳۵۵ ق حدود یک سال بعد از تبعید مرحوم والدشان به عراق از طرف رضا شاه، به کربلای معلا مشرف شد، و آنجا را برای اقامت برگزید.

مقدمات و ادبیات را نزد اساتید مشهور کربلا فراگرفت که عمدتا خدمت آیت‌ الله شیخ یوسف خراسانی بود. حساب را نزد سید عبدالله تهرانی در کربلا آموخت.

سطوح عالیه را در نزد عده‌ ای از علما و مدرسین معروف کربلا فراگرفت که از آن جمله‌اند: آیات: سید هادی میلانی و شیخ یوسف خراسانی .

پس از اتمام دوره سطح به درس خارج آیت الله سید هادی میلانی در فقه و اصول حاضر شد و از محضر وی استفاده‌های شایانی کرد و مقدمات را در همان زمان تدریس می‌کرد.

 

 اساتید

در سال ۱۳۶۵ ق یک سال پیش از وفات مرحوم والدشان برای تکمیل تحصیل و ادامه تحقیقات به حوزه بزرگ نجف اشرف مشرف شد و در آنجا به دروس اساتید معروف حاضر می‌شد که از آن جمله اساتید وی در نجف اشرف است:

۱- شیخ محمد کاظم شیرازی .

۲- سید عبدالهادی شیرازی .

۳- شیخ حسین حلی .

۴- سید ابو القاسم خویی .

 

عمده تحصیلات و استفاده وی از مرحوم آقای خویی بوده است و علاوه بر حضور در درس فقه و اصول ایشان، مدت ها در مجلس استفتای ایشان نیز حاضر می‌شد.

فلسفه را نزد مرحوم آیت‌ الله شیخ صدرا بادکوبه‌ای فراگرفت.

ایشان سال ها در نجف اشرف مشغول به تحصیل و تحقیق و تدریس بود تا اینکه به رتبه اجتهاد نائل شد و از آیات میرزا محمد کاظم شیرازی، میرزا عبد الهادی شیرازی و سید ابو القاسم خویی اجازه اجتهاد گرفت.

 

بازگشت به قم

بعد از مدتی که در قم مقیم شد جمعیتی از اهالی خدمت ایشان رسید و برای اقامه نماز جماعت از او دعوت کردند، که دعوت ایشان پذیرفته، و در مسجد رفعت واقع در خیابان صفائیه نمازهای یومیه را برای مامومین امامت می‌کرد. در همان زمان بحث تفسیر قرآن کریم را در شب های شنبه شروع کرد، تفسیر را با بیانی رسا در حدی که در فهم عموم باشد بحث می‌کرد، و در ضمن آن مردم را به تقوی و پرهیزکاری دعوت می‌ کرد.

 

آثار

ایشان بیش از ۶۰ جلد کتاب که عمدتا در فقه و اصول است را به رشته تحریر در آورد که از آن جمله است:

۱- الانوار البهیه فی القواعد الفقهیه

۲- الدلایل فی شرح منتخب المسایل

۳- مباحث الناسک فی شرح المناسک

۴- دراساتنا من الفقه الجعفری

۵- هدایه الاعلام الی مدارک شرایع الاحکام

۶ کتاب الصوم

۷- الدرر و اللآلی فی فروع العلم الاجمالی

۸- الغایه القصوی فی التعلیق علی العروة الوثقی

 

منبع

نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

 

دیدگاه تان را بنویسید