جی پلاس؛

امام خمینی: قیام 15 خرداد اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه‌ ها و افسون ها را باطل کرد

امام خمینی در اول خرداد ماه سال 64 و در آستانه فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی 15 خرداد 42 پیامی در تجلیل از شهدای این قیام صادر کردند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در اول خرداد ماه سال 64 در پیامی به تجلیل از شهدای قیام خونین 15 خرداد سال 42 پرداختند. متن پیام امام به شرح زیر است:

 

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

قیام 15 خرداد[1] اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه‌ ها و افسون ها را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز سدّ عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست نمود. خون سلحشوران کوخ نشین، کاخ های ستم را در هم کوبید. ملت عظیم‌الشأن ایران با قیام و نثار خون فرزندان عزیز خویش، راه قیام را برای نسل های آینده گشود و ناشدنی ها را شدنی کرد.

خداوند تعالی این ملت را پایدار، و شهیدانشان را، خصوصاً شهیدان 15 خرداد، این بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران را، در جوار رحمت خود قرار دهد؛ و به بازماندگان آنان صبر و اجر عنایت فرماید؛ و به معلولان عزیز قدرت مقاومت بیشتر عطا فرماید.

1/3/64

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

1 ـ قیام 15 خرداد 1342 در پی دستگیری امام خمینی پس از سخنرانی کوبندۀ ایشان علیه رژیم شاه در روز عاشورا در مدرسۀ فیضیۀ قم، در شهر قم، تهران، ورامین و برخی از شهرهای دیگر ایران به وقوع پیوست. ابعاد و گستردگی قیام به حدی بود که رژیم شاه ناگزیر از فراخوان تانک ها و نیروهای زرهی و بسیج ارتش برای در هم کوبیدن قیام و کشتار مردم شد. این قیام سرآغاز نهضت همه جانبۀ امام خمینی علیه رژیم شاه و جنایت های امریکا در ایران و مبدأ تاریخ انقلاب اسلامی شد. 

 

صحیفه امام؛ ج 19، ص 267

 

دیدگاه تان را بنویسید