جی پلاس؛

نامه مهمی که امام به صادق طباطبایی نوشت

امام خمینی در بیست و هشتم اردیبهشت سال ۱۳۵۰ نامه ای خطاب به صادق طباطبایی نوشتند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۵۰ در نامه ای خطاب به مرحوم صادق طباطبایی بر ضرورت مقابله با رواج فرهنگ استعماری تاکید کردند. متن نامه امام در ادامه آمده است: 

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

22 شهر ربیع‌الاول 91

جناب آقای طباطبایی ـ ایّده‌اللّه‌ تعالی

مرقوم مورخ شش اردیبهشت پنجاه واصل، نظر اینجانب را دربارۀ جلسۀ سالیانۀ گروه فارسی زبان در اروپا خواسته بودید. قبلاً لازم است از توجه نسل جوان تحصیلکرده به اموری که با دست خیانتکار عمال ارتجاع و استعمار، سالیان دراز مدفون بوده تقدیر کنم. امید است ان شاءاللّه‌ تعالی این وسمۀ عار[1]که بر جبین غربزدگان در طول مدت تبلیغات کلیسا نقش بسته است زدوده شود.

 

اینجانب با آنکه دوران نقاهت پیری را می‌ گذرانم و امیدهایی که داشتم به هیچ یک به طور دلخواه نایل نشدم، لکن از نهضتی که در سال های اخیر به تأیید خداوند متعال بپا شد و موجب نزدیکی قشرهای تحصیلکرده با علمای دین شد، امید واثق دارم که این نور به خاموشی نگراید و هر روز شکاف هایی که به دست خائنان سوداگر غرب و شرق برای استعمار ملل اسلام حاصل شده است، با جنبش دنیایی و همه جانبۀ طبقات تحصیلکرده اعم از روحانی و دانشگاهی از بین برود و با اطلاع از دردها و نابسامانی ها به علاج و سازندگی بپردازند.

 

آنچه می‌ توان گفت ام‌الامراض است، رواج روزافزون فرهنگ اجنبی استعماری است که در سال های بسی طولانی جوانان ما را با افکار مسموم پرورش داده و عمال داخلی استعمار بر آن دامن زده‌ اند و از یک فرهنگ فاسد استعماری جز کارمند و کارفرمای استعمارزده حاصل نمی‌ شود. باید کوشش کنید مفاسد فرهنگ حاضر را بررسی کرده و به اطلاع ملت ها برسانید و با خواست خداوند متعال آن را عقب‌زده، به جای آن فرهنگ اسلامی ـ انسانی را جایگزین کنید تا نسل های آینده با روش آنکه انسان‌سازی و عدلپروری است، تربیت شوند.

 

باید کوشش کنید تا طرز حکومت اسلام و رفتار حکام اسلامی را با ملت های مسلمان به اطلاع دنیا برسانید تا زمینه فراهم شود که حکومت عدل و انصاف به جای این حکومت های استعمارزده که اساس آن بر ظلم و چپاولی است، برقرار شود. اگر قشرهای جوان از هر طبقه که هستند ماهیت حکومت اسلام را که با کمال تأسف جز چند سالی در زمان پیغمبر اسلام ـ صلی‌اللّه‌ علیه و آله ـ و در حکومت بسیار کوتاه امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ جریان نداشت، بفهمند، اساس حکومت های ظالمانۀ استعماری و مکتب های منحرف کمونیستی و غیره، خود به خود برچیده می‌ شود. این کاخ های مجلل آسمانخراش و آن کامجویی های رویایی سلاطین جور و حکومت های باطل که با دسترنج ملت ها فراهم شده است، مردم را به سوی حزب های منحرف می‌ کشاند. اگر حکومت اسلام که رئیسش با رعیت یکسان و دارالحکومه‌اش مسجد روی خاک های گرم و سلطانش با کفش و جامۀ کهنه حکومت می‌ کند و ملت در پناه آن با آرامش و در سایۀ عدل زندگانی می‌ کند، روی کار آید، اساس انحرافات چپ و راستی بر باد می‌رود.

 

باید کوشش کنید آنچه را از دست داده‌ اید در طول مدت حکومت های دست‌نشانده که مهمتر از همه استقلال روحی است که لازمه‌اش احساس حقارت در مقابل حکومت های جور است، باز یابید. لازم است حوادثی که در ممالک اسلامی با دست عمال استعمار می‌گذرد بررسی دقیق کنید و بعد از تجزیه و تحلیل، ملتها را از نتایج فاسدۀ آنها مطلع نمایید. باید حادثه‌سازیها و شایعه‌پردازیهایی که در ممالک اسلامی برای تحکیم اساس حکومت استعماری است، بررسی دقیق کنید؛ نظیر حوادث ترکیه و حادثۀ سیاهکل. لازم است از اختلافات داخلی که به نظر می‌ رسد اکثرش با دست سازمان های خیانتکار ایجاد می‌ شود تا با خیال راحت به زندگانی کثیف ظالمانۀ خود ادامه دهند، جداً احتراز کنید و کسانی که به این نحو اختلافات دامن می‌ زنند تقبیح کنید. باید فداکاری کنید در ارجاع مجد و عظمت اسلام که مهمش عظمت معنوی آن است تا در پناه حکومت عدل الهی همۀ طبقات در رفاه و آسایش زندگی کنند.

از خداوند متعال توفیق و تأیید آقایان محترم را در خدمت به اسلام و مسلمین خواستار است. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

1 ـ لکه ننگ. 

 

صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۴۵-۳۴۷

دیدگاه تان را بنویسید