صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان ضرورت مقابله با رواج فرهنگ استعماری
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع ضرورت مقابله با رواج فرهنگ استعماری
  • حضار طباطبایی، سید صادق

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

22 شهر ربیع‏الاول 91

جناب آقای طباطبایی ـ ایّده‏اللّه‏ تعالی

مرقوم مورخ شش اردیبهشت پنجاه واصل، نظر اینجانب را دربارۀ جلسۀ سالیانۀ گروه فارسی زبان در اروپا خواسته بودید. قبلاً لازم است از توجه نسل جوان تحصیلکرده به اموری که با دست خیانتکار عمال ارتجاع و استعمار، سالیان دراز مدفون بوده تقدیر کنم. امید است ان شاءاللّه‏ تعالی این وسمۀ عار[1]که بر جبین غربزدگان در طول مدت تبلیغات کلیسا نقش بسته است زدوده شود.

اینجانب با آنکه دوران نقاهت پیری را می‏گذرانم و امیدهایی که داشتم به هیچ یک به طور دلخواه نایل نشدم، لکن از نهضتی که در سالهای اخیر به تأیید خداوند متعال بپا شد و موجب نزدیکی قشرهای تحصیلکرده با علمای دین شد، امید واثق دارم که این نور به خاموشی نگراید و هر روز شکافهایی که به دست خائنان سوداگر غرب و شرق برای استعمار ملل اسلام حاصل شده است، با جنبش دنیایی و همه جانبۀ طبقات تحصیلکرده اعم از روحانی و دانشگاهی از بین برود و با اطلاع از دردها و نابسامانیها به علاج و سازندگی بپردازند.

آنچه می‏توان گفت ام‏الامراض است، رواج روزافزون فرهنگ اجنبی استعماری است که در سالهای بسی طولانی جوانان ما را با افکار مسموم پرورش داده و عمال داخلی استعمار بر آن دامن زده‏اند و از یک فرهنگ فاسد استعماری جز کارمند و کارفرمای استعمارزده حاصل نمی‏شود. باید کوشش کنید مفاسد فرهنگ حاضر را بررسی کرده و به اطلاع ملتها برسانید و با خواست خداوند متعال آن را عقب‏زده، به جای آن فرهنگ اسلامی ـ انسانی را جایگزین کنید تا نسلهای آینده با روش آنکه انسان‏سازی و عدلپروری است، تربیت شوند.

باید کوشش کنید تا طرز حکومت اسلام و رفتار حکام اسلامی را با ملتهای مسلمان به اطلاع دنیا برسانید تا زمینه فراهم شود که حکومت عدل و انصاف به جای این حکومتهای استعمارزده که اساس آن بر ظلم و چپاولی است، برقرار شود. اگر قشرهای جوان از هر طبقه که هستند ماهیت حکومت اسلام را که با کمال تأسف جز چند سالی در زمان پیغمبر اسلام ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ و در حکومت بسیار کوتاه امیرالمؤمنین ـ علیه‏السلام ـ جریان نداشت، بفهمند، اساس حکومتهای ظالمانۀ استعماری و مکتبهای منحرف کمونیستی و غیره، خود به خود برچیده می‏شود. این کاخهای مجلل آسمانخراش و آن کامجوییهای رویایی سلاطین جور و حکومتهای باطل که با دسترنج ملتها فراهم شده است، مردم را به سوی حزبهای منحرف می‏کشاند. اگر حکومت اسلام که رئیسش با رعیت یکسان و دارالحکومه‏اش مسجد روی خاکهای گرم و سلطانش با کفش و جامۀ کهنه حکومت می‏کند و ملت در پناه آن با آرامش و در سایۀ عدل زندگانی می‏کند، روی کار آید، اساس انحرافات چپ و راستی بر باد می‏رود.

باید کوشش کنید آنچه را از دست داده‏اید در طول مدت حکومتهای دست‏نشانده که مهمتر از همه استقلال روحی است که لازمه‏اش احساس حقارت در مقابل حکومتهای جور است، باز یابید. لازم است حوادثی که در ممالک اسلامی با دست عمال استعمار می‏گذرد بررسی دقیق کنید و بعد از تجزیه و تحلیل، ملتها را از نتایج فاسدۀ آنها مطلع نمایید. باید حادثه‏سازیها و شایعه‏پردازیهایی که در ممالک اسلامی برای تحکیم اساس
حکومت استعماری است، بررسی دقیق کنید؛ نظیر حوادث ترکیه و حادثۀ سیاهکل. لازم است از اختلافات داخلی که به نظر می‏رسد اکثرش با دست سازمانهای خیانتکار ایجاد می‏شود تا با خیال راحت به زندگانی کثیف ظالمانۀ خود ادامه دهند، جداً احتراز کنید و کسانی که به این نحو اختلافات دامن می‏زنند تقبیح کنید. باید فداکاری کنید در ارجاع مجد و عظمت اسلام که مهمش عظمت معنوی آن است تا در پناه حکومت عدل الهی همۀ طبقات در رفاه و آسایش زندگی کنند.

از خداوند متعال توفیق و تأیید آقایان محترم را در خدمت به اسلام و مسلمین خواستار است. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

 

1 ـ لکه ننگ.