استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کرونا تمام نشده است/ وارد مرحله جدیدی از همه‌گیری شده‌ایم/ ایران در شرایط طلایی کنترل کروناست

علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از شرایط طلایی کشور برای کنترل ویروس کووید ۱۹ خبر داد و گفت: در حال حاضر در سطح پایینی از فعالیت ویروس عامل کووید ۱۹ هستیم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون، دزهای تقویتی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون در دانش آموزان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در واکنش به اظهارات آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا مبنی بر این که همه گیری کووید۱۹ به پایان رسیده است، گفت: کرونا تمام نشده است و فقط شاید بتوان گفت وارد مرحله جدیدی از همه‌گیری (پاندمی) شده ایم.

دکتر علیرضا ناجی با بیان این که در روزهای اخیر صحبت های آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا دست به دست و زبان به زبان می چرخد،‌ اظهار داشت: شاید مرحله کنترلی کرونا بسیاری از کشورها در اوج درگیری و شیوع بیماری، بستری های بالا و مرگ و میر بالا نیستند.

وی افزود: همه گیری کرونا تمام نشده است و فقط شاید بتوانیم بگوییم که وارد مرحله جدیدی از همه گیری شده ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یادآور شد: شاهد زنجیره پر ترافیک انتقال ویروس در بسیاری کشورها نیستیم و در مرحله آرام تری قرار داریم، اما در بعضی از کشورها مانند چین خطر این بیماری همچنان وجود دارد.

ناجی تصریح کرد: اگر از منظر جهانی به این موضوع نگاه کنیم، مطمئنا همه گیری به پایان نرسیده است.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی توضیح داد: شاید تفاوت ما و آمریکا با کشوری مانند چین این است که درصد بالایی از مردم با توجه به عفونت حاصله و چرخش بالای ویروس در این مدت گذشته و سطح پوشش بالای نزدیک به ۷۰ درصدی واکسن، جمعیت دارای آنتی بادی بر علیه این ویروس هستند و این خود جلوی چرخش بالای سویه امیکرون را می گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این‌که این فکر که ویروس ریشه کن شده و می‌شود "اشتباه" است، خاطرنشان کرد: این چنین است که شاید چین هم از استراتژی کرونای صفر منصرف شود و با زدن واکسن هایی با درجه ایمنی زایی بالا و واکسن‌های  mRNA که خود آن را تولید می‌کند، در آینده جامعه را باز کند که بیشتر از این ضرر اقتصادی را متحمل نشود.

ناجی همچنین گفت: واکسن و داروهای ضد ویروسی موثری که الان در اختیار داریم، مثل پکسلوید (که تاثیر ۹۰ درصدی در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان دارد) ابزار بسیار مهمی در ادامه مرحله کنترلی هستند.

ایران در شرایط طلایی کنترل کرونا است

وی از شرایط طلایی کشور برای کنترل ویروس کووید ۱۹ خبر داد و گفت: در حال حاضر در سطح پایینی از فعالیت ویروس عامل کووید ۱۹ هستیم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون، دزهای تقویتی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون در دانش آموزان است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار امیدواری کرد که داروی پکسلوید هم به زودی در ایران موجود شود.

ناجی با یادآوری این که با اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت اجتماعی می‌توانیم در برابر سویه هایی که ممکن است در آینده به وجود آید، خیال راحت‌تری داشته باشیم، هشدار داد: همه گیری بیماری کرونا تمام نشده است و پایان آن نیز قابل پیش بینی نیست، اما برای پیشگیری و کاهش زنجیره بیماری، انجام اقدامات ضروری و رعایت پروتکل ها لازم است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید