جی پلاس؛

نسیم افغانی، از افغانستان آمد تا در "والفجر یک" گمنام شود

شهید نسیم افغانی در عملیات والفجر یک به شهادت رسید. سال ها پیکرش در فکه ماند و ۳۷ سال در گمنامی به سر برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، بیست و دومین روز از فروردین سال ۶۲ و در جریان عملیات والفجر یک بود که خمپاره ای سنگر نسیم را نشانه گرفت. رضا موفق مجروح شد و نسیم که رزمنده ای از دیار افغانستان بود و به نسیم افغانی شهرت داشت، به شهادت رسید. پیکرش سال ها مفقود ماند و سرانجام در آخرین روزهای خرداد سال ۹۹ در تفحص شهدای فکه پیدا شد. او از رزمندگان لشکر ۵ نصر خراسان بود.

 

گفته اند او در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد (ع) لشکر ۵ نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود؛ شهیدی که پیکرش همچنان مفقود است.

 

در مورد شهید افغانی نوشته اند، شهید نسیم انسانی دارای چهارچوب‌های محکم اعتقادی بود و به‌عنوان بسیجی در جبهه‌ های حق علیه باطل حضور داشت.

 

 رضا موفق از هم رزمان او گفته است: بنده با این شهید چهار ماه کامل تا فروردین سال ۶۲ در گردان سیف‌ الله در یک سنگر بودیم و در نهایت کنار من شهید شد.

 

او افزوده: شهید نسیم افغانی داستان‌های زندگی خود و نحوه شهادت خانواده‌ اش توسط شوروی را برایم تعریف می‌ کرد، بنا بر این طبق تعریف خودش خواهر، برادر و پدر و مادرش را از دست داده بود.

او با اعتقاد و باور‌های عمیق در مقابل دشمنان ایران حضور داشت.

موفق گفته است: این شهید پس از شهادت خانواده‌اش در سال ۵۷ به ایران می‌آید و با شروع جنگ به جبهه‌ ها می‌ رود، او انسانی ترسو نبود و با اعتقاد و باور‌های عمیق در مقابل دشمنان ایران حضور داشت.

 

او با اشاره به اینکه پیش از شهادتش در عملیات‌های دیگری مانند محرم حضور داشت، بیان کرده: در نهایت در عملیات والفجر یک در یک سنگر بودیم و در شب عملیات خمپاره به سنگر خورد و بنده مجروح شدم، اما نسیم شهادت را به‌دست آورد، ولی پیکرش در آنجا ماند، زیرا مجبور شدیم روز بعد محور را تخلیه کنیم.

 هم‌رزم شهید نسیم افغانی زمان دقیق شهادت او را ۲۲ فروردین سال ۶۲ عنوان کرد.

موفق خاطرات شهید نسیم افغانی را فراموش نشدنی دانسته و گفته: با انتشار خبر پیدا شدن پیکر این شهید، مادرم با من تماس گرفت و گفت شهیدی که همواره خاطراتش را برایمان تعریف می‌کردی، پیدا شده است.

 

رزمنده لشکر ۵ نصر دیگر ویژگی بارز شهید نسیم را پابرهنه بودن او عنوان و بیان کرده: شهید نسیم افغانی همیشه پابرهنه بود؛ در عملیات‌ها و مانور‌ها پوتین به پا نمی‌کرد و سعی داشت بدون کفش رزم کند که این نشان از سخت‌کوشی و تلاش او داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید