نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود.

به گزارش جماران؛ اخیراً شهید دفاع مقدس از اتباع کشور افغانستان به نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، ۳۱ ساله به شماره پلاک CG۵۱۹_۳۹۶ اعزامی از لشکر ۵ نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است.

چند روز پیش سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین طی یک ویدئو درخواستی را برای شناسایی یک شهید افغانستانی دوران دفاع مقدس عنوان کرد. او اعلام کرد در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، اخیراً شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به‌ نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، 31 ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر 5 نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شده است.

در این ویدئو اعلام شد: نشانی شهید متعلق به شهر مشهد بالاتر از 20 متری مصلی، میدان دوم، چهارراه اول است، اما با توجه به پیگیری‌های به‌ عمل‌ آمده، نشانی جدیدی از محل سکونت خانواده معظم این شهید عزیز به دست نیامده است. خواهشمند است در صورت اطلاع از محل سکونت خانواده شهید در ایران یا افغانستان، مراتب را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با شماره تماس 02155612990 منعکس کنید.

در پی انتشار این اطلاعیه، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز تقاضایی مبنی بر پیدا کردن خانواده این شهید افغانستانی را اعلام کردند. جدیدترین اطلاعات به دست آمده در مورد این شهید دفاع مقدس، عکس او از پرونده پرسنلی‌اش، تصاویر حضور در جبهه و مشخصات یگان اعزامی‌اش است.

 

نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسـته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد(ع) لشکر 5 نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود. در ادامه می‌توانید تصویر به دست آمده از پرونده پرسنلی شهید نسیم افغانی را ببینید:

 

نسیم افغانی

عکس نسیم افغانی

عکس شهید نسیم افغانی

 

اعتقاداتش او را به جبهه کشاند

هم‌رزم شهید نسیم افغانی گفت: شهید نسیم انسانی دارای چهارچوب‌های محکم اعتقادی بود و به‌عنوان بسیجی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت.

رضا موفق اظهار کرد: بنده با این شهید چهار ماه کامل تا فروردین سال ۶۲ در گردان سیف‌الله در یک سنگر بودیم و در نهایت کنار من شهید شد.

هم‌رزم شهید نسیم افغانی ادامه داد: او داستان‌های زندگی خود و نحوه شهادت خانواده‌اش توسط شوروی را برایم تعریف می‌کرد، لذا طبق تعریف خودش خواهر، برادر و پدر مادرش را از دست داده بود.

وی افزود: این شهید پس از شهادت خانواده‌اش در سال ۵۷ به ایران می‌آید و با شروع جنگ به جبهه‌ها می‌رود، لذا انسانی ترسو نبود و با اعتقاد و باورهای عمیق در مقابل دشمنان ایران حضور داشت.

موفق با اشاره به اینکه پیش از شهادتش در عملیات‌های دیگری مانند محرم حضور داشت، بیان کرد: در نهایت در عملیات والفجر یک در یک سنگر بودیم و در شب عملیات خمپاره به سنگر خورد و بنده مجروح شدم، اما نسیم شهادت را به‌دست آورد ولی پیکرش در آنجا ماند، زیرا مجبور شدیم روز بعد محور را تخلیه کنیم.

هم‌رزم شهید نسیم افغانی زمان دقیق شهادت او را ۲۲ فروردین سال ۶۱ عنوان و اضافه کرد: شهید نسیم انسانی دارای چهارچوب‌های محکم اعتقادی بود و به‌عنوان بسیجی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت.

وی خاطرات شهید نسیم افغانی را فراموش نشدنی دانست و گفت: با انتشار خبر پیدا شدن پیکر این شهید، مادرم با من تماس گرفت و گفت شهیدی که همواره خاطراتش را برایمان تعریف می‌کردی، پیدا شده است.

موفق دیگر ویژگی بارز شهید نسیم را پابرهنه بودن او دانست و بیان کرد: شهید نسیم افغانی همیشه پابرهنه بود؛ در عملیات‌ها و مانورها پوتین به پا نمی‌کرد و سعی داشت بدون کفش رزم کند که این نشان از سخت‌کوشی و تلاش او داشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1449842
  • منبع: تسنیم و مهر
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.