جی پلاس؛

بیانات مهم امام در ورود به ماه مبارک رمضان

امام خمینی در جمع طلاب نجف با اشاره به اینکه باید خدای متعال را مضیف خود در ماه مبارک رمضان بدانیم فرمودند: شما ان شاء اللَّه با سلامت و با نفْس طاهر، با نفس پاک وارد بشوید در ماه رمضان؛ و در ماه رمضان هم به وظایف ماه رمضان عمل بکنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در آخرین روزهای شعبان المعظم سال 1391 هجری قمری مطابق با بیستم و هفتم مهرماه سال 50، امام خمینی (س) که آن ایام در نجف اشرف در تبعید به سر می بردند، در جمع روحانیون و طلاب علوم دینی با اشاره به اینکه هر عملی که از انسان صادر بشود در محضر حق تعالی است، فرمودند: 

 

«ان شاء اللَّه با سلامت نفْس وارد بشوید به ماه مبارک؛ و در ماه مبارک خودتان را در ضیافت خداى تبارک و تعالى ببینید و حق تعالى را مضیف خودتان ببینید و او را حاضر واقعه ببینید. اگر خداى نخواسته، یکوقتى خواستید به یک کسى جسارت کنید، بفهمید که در حضور خدا دارید به بنده خدا جسارت مى‌ کنید. اگر غیبت کردید از یک مؤمنى، بدانید که در حضور خدا غیبت کردید از یک مؤمنى. اعمال شما- به حسب روایات- عرضه داده مى‌ شود پیش رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم. اگر اعمال شما عرضه داده شد و رسول اللَّه دید شما خلافکار هستید چقدر ایشان ناراحت مى‌ شود؟! نخواهید که رسول اللَّه ناراحت بشوند؛ قلب مبارک ایشان را مکدر نکنید. اگر یکوقت صفحه عمل من و شما را بردند رسول اللَّه دید که از غیبت و از تهمت و از فحش و امثال ذلک پر است، جهت قلبش هم که او اطلاع دارد همه‌ اش توجه به دنیاست، جهت اخلاق هم اخلاقیات فاسده، بغض و حسد و کینه- عرض مى‌ کنم- بدبینى نسبت به مردم، آن وقت یک همچو چیزى ببیند شاید در حضور ملائکة اللَّه و در حضور خداى تبارک و تعالى خجالت بکشد که این شخص از پیروان شماست، از شیعیان شماست، از امت شماست. انسان اگر از یک نفرى که به انسان مربوط است، ارتباط دارد- فرض کنید که- برادر انسان است، پسر انسان است، قوم و خویش انسان است، نوکر انسان است، اگر چنانچه یک بدى واقع بشود از او، انسان پیش مردم خجالت مى‌ کشد. شما همه مرتبط به رسول خدا هستید. شما با این آمدنتان در این حوزه‌ ها خودتان را مرتبط به فقه اسلام کردید. خودتان را مرتبط به رسول خدا و قرآن خدا کردید. به رسول خدا ممکن است بربخورد اگر چنانچه شما یک کار زشتى بکنید. ممکن است خداى نخواسته یکوقت بر خلاف دعا نفرینمان بکند. ان شاء اللَّه در ماه رمضان جبران بکنید؛ اگر چنانچه یک چیزى از شما واقع شده است، جبران بکنید. اگر چنانچه یک گناهى خداى ناخواسته کرده‌ اید قبل از ورود به ماه رمضان، توبه کنید، از آن برگردید از آن. بدانید که مهالک زیاد است؛ بدانید که خیلى جاها ما داریم که باید وارد بشویم؛ خطرهاى زیاد براى ما هست؛ شما ان شاء اللَّه با سلامت و با نفْس طاهر، با نفس پاک وارد بشوید در ماه رمضان؛ و در ماه رمضان هم به وظایف ماه رمضان عمل بکنید.

خداوند ان شاء اللَّه به همه شما توفیق عنایت کند.» 

 

صحیفه امام؛ ج 2، ص 390-391

 

دیدگاه تان را بنویسید