انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران: برخوردهای شرم‌آور با داریوش مهرجویی، در شان نظام فرهنگی ما نیست/ عرصه را تنگ نکنید که بزرگان سینما چنین از خشم بر خود بلرزند! این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد

در پی مصوبه اولیه شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران فیلم «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی و حذف این فیلم از سوی سازمان سینمایی از بین هفت فیلم مصوب شورا، داریوش مهرجویی پیشکسوت سینمای ایران در ویدیویی نسبت به این موضوع اعتراض کرد. در همین راستا انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه ای نسبت به این رفتار با استاد سینمای ایران واکنش نشان داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه ای نسبت به رفتارهای اخیر با داریوش مهرجویی نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما واکنش نشان داد.

طبق  گزارش روابط عمومی انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران، در پی مصوبه اولیه شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران فیلم «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی و حذف این فیلم از سوی سازمان سینمایی از بین هفت فیلم مصوب شورا، داریوش مهرجویی پیشکسوت سینمای ایران در ویدیویی نسبت به این موضوع اعتراض کرد. در همین راستا انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه ای نسبت به این رفتار با استاد سینمای ایران واکنش نشان داد.

متن بیانیه بدین شرح است: «انتشار و دیدن ویدئویی از استاد داریوش مهرجویی در اعتراض به حذف اکران نوروزی فیلم «لامینور» قلب هر انسان هنردوستی را به درد می‌آورد. فیلمسازی بزرگ که تاریخ سینمای ایران وامدار او و میراث ماندگارش است در فشار دستگاه ممیزی، حق بدیهی خود را طلب می‌کند.

مهرجویی از پیشگامان اندیشمند موج نوی سینمای ایران و جریان‌ساز سینمای آبرومند سال‌های پس از انقلاب است و این برخوردهای شرم‌آور با سینماگر ارزشمند و فرهیخته ۸۲ ساله هرگز در شان نظام فرهنگی ما نبوده و نیست.

مدیران سینما!

عرصه را بر فیلمسازان و بزرگان سینمای ایران تنگ نکنید که چنین از خشم بر خود بلرزند! این داستان‌ها عاقبت خوشی ندارد.

آقایان!

عرصه فرهنگ و هنر، زمینه گفت‌و‌گو و تعامل و مدارا و گشودگی است نه صحنه خشم و خودنمایی سلیقه‌های نازل و اثبات نشده.

کسانی که سبب‌ساز این آشفتگی‌ها و آزار بی‌دلیل هنرمندان می‌شوند، قطعا از جنس فرهنگ نیستند و حافظه جمعی ما عملکرد شرم‌آور اینان را رصد می‌کند و خواهان برچیدن بساط نابلدهاست.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران که همواره رسالت خود را حمایت و دفاع از هویت و حریت سینماگران این کشور می‌داند، اعتراض صریح خود را به این روش‌ها اعلام می‌دارد و در کنار سینماگران عزیز این سرزمین است.

آقایان!

فرصت تجدید نظر در رای بد، برای چنین روزهایی گذاشته شده است. ما خواهان دلجویی از استاد مهرجویی و رسیدگی به رفع موانع فیلم لامینور و اکران نوروز‌ی آن هستیم. وقتی فیلمنامه یا فیلمی بطور کامل وارد شوراهای پروانه ساخت یا نمایش می شود و با مهر تایید و موافقت از شورا بیرون می‌آید، برای تمدید زمان آن دیگر هیچ نیازی به تشکیل دوباره شورا نیست واین داستان محلی از اعراب ندارد.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران درباره این روند سیاست‌گذاری‌ها و شیوه‌های نظارتی و نحوه تعامل مدیران سینمایی با سینماگران، نگران است و هشدار می‌دهد.

اکنون شایسته است با اعطای اکران نوروزی به فیلم یکی از عزیزترین طلایه‌داران سینمای پیشروی ایران، قدمی مثبت بردارید و «لامینور» را با افتخار اکران کنید و «نقد» را به منتقدان واگذارید.

انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران»

دیدگاه تان را بنویسید