اوج گیری مجدد مرگ های کرونایی در کشور/ افزایش 48 درصدی فوت شدگان/ 90 درصد فوت شده‌ها بالای 50 سال هستند/ افزایش 300 درصدی موارد مرگ بر اثر کرونا در خوزستان!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تعداد کل مراجعان مبتلا به کرونا را در هفته آخر دی ۷۰۰ نفر، هفته نخست بهمن را پنج هزار و ۸۰۰ و هفته دوم این ماه را ۳۳ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام و تاکید کرد: بعد از چهار هفته ثبات نسبی در تعداد مراجعات، متاسفانه در هفته گذشته بار دیگر شاهد افزایش بی سابقه موارد ابتلا هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ بر اساس آماری که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد در هفته دوم بهمن امسال، تعداد فوت شدگان نسبت به هفته اول این ماه، شاهد رشد ۴۸ درصدی است و ۹۰ درصد فوت شده ها را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند.

جلسه مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان تهران روز شنبه در حالی برگزار شد که در آن خبرهای خوبی در خصوص شیوع سویه اُمیکرون کرونا به گوش نمی رسید و حتی آمار، حکایت از اوج گیری مجدد تعداد فوتی های کرونایی طی روزهای گذشته داشت.

با وجود آنکه در آخرین نشست ستاد کرونا خبری از اعلام محدودیت های جدید، از دورکاری کارمندان گرفته تا مجازی شدن کلاس های مدارس نبود اما آمار افزایش چشم گیر تعداد مبتلایان و فوتی ها، در پیش بودن روزهای نگران کننده را خبر می‌داد.

آخرین محدودیت اعمال شده برای جلوگیری از شیوع کرونا، مربوط به چهارشنبه هفته گذشته و مجازی شدن کلاس مدارس ابتدایی و تعطیلی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها بود، در حالی که در جلسه امروز - شنبه - نه فقط محدودیت جدیدی به تصویب نرسید بلکه کاهش روزهای مرخصی استعلاجی از ۱۴ به پنج روز تصویب شد.

دکتر نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ابتدای جلسه، آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان تهران را با استناد به آمار و ارقام دانشگاه های علوم پزشکی تشریح کرد و گفت: روز گذشته در این استان تعداد کل مراجعان به مراکز درمانی ۱۱ هزار و ۳۴۳ نفر، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی چهار هزار و ۵۰۷ نفر، ۶۰۸ نفر بستری شده عادی، ۱۴۲ نفر بستری بصورت ویژه، ۱۰ نفر فوتی قطعی و ۴ نفر فوتی محتمل ثبت شد.

وی افزود: طی دهه نخست بهمن امسال در هر روز به طور متوسط ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار سرپایی، حدود ۳۰۰ بیمار در بخش عادی و ۱۰۰ بیمار در بخش ویژه مراجعه کرده و بستری شده و ۱۷ مورد فوت نیز رخ داده است.

توکلی یادآورشد: تعداد موارد ابتلا و بستری که در ۴۰ روز قبل از بهمن روند ثابتی را طی می کرد که از ابتدای بهمن روند به شدت صعودی را به خود گرفته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران تعداد کل مراجعان مبتلا به کرونا را در هفته آخر دی ۷۰۰ نفر، هفته نخست بهمن را پنج هزار و ۸۰۰ و هفته دوم این ماه را ۳۳ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام و تاکید کرد: بعد از چهار هفته ثبات نسبی در تعداد مراجعات، متاسفانه در هفته گذشته بار دیگر شاهد افزایش بی سابقه موارد ابتلا هستیم.

وی اظهارداشت: بیشترین میزان بستری کرونا در موج پنجم تا تاریخ ۱۶ مرداد امسال به یک هزار و ۸۱۲ نفر می رسید، پس از این تاریخ تعداد بستری شدگان کرونایی در بخش عادی و ویژه روند کاهش داشت اما از ابتدای بهمن بار دیگر این رقم به شدت در حال افزایش است تا آنجا که متوسط روزانه بستری شده ها طی پنج روز گذشته به ۵۸۰ نفر رسید.

توکلی خاطرنشان کرد: در ابتدای بهمن تعداد متوسط بستری شدگان کرونایی به ۱۷۴ نفر می رسید که این رقم در هشت بهمن به ۳۶۲ نفر و در ۱۴ بهمن به ۵۸۰ نفر رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تعداد فوت بیماران کرونایی در روزهای اخیر نیز گفت: در موج پنجم کرونا بیشترین رقم فوتی‌های ثبت شده مربوط به ۲۰ مرداد با ۲۴۱ نفر بود  که این رقم در اوایط دی، تک رقمی شد اما دوباره روند افزایشی به خود گرفت و از ۵ نفر متوسط روزانه فوتی ها در دی به ۲۵ نفر در بهمن ماه رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد فوت شدگان از ۴ تا ۱۴ بهمن به ترتیب ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۱۵، ۲۷، ۱۸، ۱۸، ۲۵، ۲۴ و ۲۵ ثبت شده است.

توکلی اعلام کرد: در هفته دوم بهمن ۷۷ هزار و ۶۹۵ مورد تست کرونا انجام شده که ۵۴ درصد تست ها منفی و ۴۶ درصد مثبت بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد بستری شدگان سنین هفت تا ۱۲ سال مبتلا به کرونا در استان تهران اشاره کرد و گفت: در هفته دوم بهمن ۱۱۱ بیمار در این گروه سنی به علت ابتلا به کرونا بستری شدند که یک نفر هم فوتی در بین آنها به ثبت رسید.

وی افزود: در آذر امسال ۱۶.۳ درصد، در دی ۲۰.۲ درصد و در دو هفته گذشته از بهمن ۱۴.۹ درصد از بستری شدگان کرونایی را افراد زیر ۱۰ سال تشکیل می دادند.

توکلی با بیان اینکه ۵۰ درصد بستری شدگان کرونایی در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند، یادآورشد: از میان بستری شدگان در هفته دوم بهمن ۴.۷ درصد افراد در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۰.۹ درصد در گروه ۱۱ تا ۲۰ سال، ۳.۱ درصد در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال، ۷.۸ درصد در گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۱.۶ درصد در گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۳.۱ درصد در گروه سنی ۵۱ تا ۶۰ سال، ۲۱.۳ درصد در گروه سنی ۶۱ تا ۷۰، ۲۰.۳ درصد در گروه سنی ۷۱ تا ۸۰ سال و ۱۷.۲ درصد در گروه سنی بالای ۸۰ سال قرار داشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه ۹۰ درصد فوت شدگان کرونایی را مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال اعلام کرد و اظهارداشت: ۱۲.۷ درصد فوت شدگان در هفته دوم در گروه سنی زیر ۱۰ سال، ۲.۹ درصد در گروه سنی ۱۱ تا ۲۰ سال، ۱۱.۴ درصد را ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۵.۶ درصد ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۱.۶ درصد ۴۱ تا ۵۰ سال، ۱۲ درصد ۵۱ تا ۶۰ سال، ۱۳.۱ درصد ۶۱ تا ۷۰ سال و ۲۰.۸ درصد را افراد بالای ۷۱ سال تشکیل می دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه موثرترین راه برای جلوگیری از شیوع بیشتر این سویه، تزریق دُز سوم واکسن است، تصریح کرد: ما باید آمادگی بالای ۱۰ هزار نفر مبتلای روزانه را در پیک این سویه داشته باشیم و پیش بینی می شود اوج این سویه تا ۲ هفته دیگر رخ دهد.

 

افزایش ۳۰۰ درصدی موارد مرگ کرونایی در خوزستان 

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمار مرگ بیماران کرونایی در خوزستان در طول یک هفته از پنج نفر به ۲۰ نفر یعنی ۳۰۰ درصد افزایش یافته که این موضوع نگران کننده است.

دکتر سیدمحمد علوی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا، در محل استانداری بیان کرد: در طول یک روز حدود چهار هزار و ۲۶۹ نفر مراجعه کننده به مراکز منتخب نمونه گیری خوزستان داشتیم که بیشترین آمار به ترتیب در شهرستان های اهواز، باغملک، هویزه، باوی، دهدز و اندیکا بوده است.

وی گفت: اکنون از هر ۱۰۰ نفری که تست می گیریم، تست ۶۰ نفر مثبت است در حالی که یک ماه پیش این آمار به مراتب پایین‌تر بود که نشان دهنده رشد سریع ویروس در چرخه طبیعت ما است.

وی افزود: موارد بیماری مبتلا به کرونا در خوزستان در هفته منتهی به ۱۵ بهمن نسبت به هفته قبل آن ۳۸۹ درصد، و موارد بستری نیز ۲۶۹ درصد بیشتر شده است. همچنین روند بیماران بستری در آی سی یو ۶۳ درصد و میزان تست‌ها ۱۹۰ درصد افزایش یافته است.

علوی بیان کرد: اگرچه میزان کشندگی سویه اُمیکرون حدود ۳.۴ درصد رشد داشته ولی خوشبختانه آهنگ واکسیناسیون در خوزستان نسبت به هفته گذشته افزایشی است.

وی افزود:سرعت پیدایش بیماری در طبیعت ما از ۲.۷ درصد در ۲هفته قبل، اکنون به ۵۹.۸ درصد رسیده یعنی در کمتر از یک ماه میزان پراکندگی ویروس در جامعه ۲۰ برابر بیشتر شده است لذا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین راه برای جلوگیری از گسترش ویروس است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تماس با افراد مبتلا به کرونا در خانواده، دورهمی خانوادگی، اصناف و ادارات، تردد مکرر درون شهری، شرکت در آیین‌ها و سابقه مسافرت به خارج از شهر، از مواردی است که احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند و اگر بخواهیم بیماری را کنترل کنیم باید به این موارد توجه ویژه داشته باشیم.

وی بیان کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۹۰۴ دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده که پوشش نوبت اول ۸۴.۴ درصد، نوبت دوم ۷۱.۱ و نوبت سوم ۲۴.۷ (در افراد بالای ۱۸ سال) است. همچنین ۱۵ درصد در نوبت دوم و ۵۴ درصد در نوبت سوم تاخیر داریم. 

علوی گفت: سرعت واکسیناسیون در نوبت اول، دوم و سوم در خوزستان به ترتیب ۰.۱، ۰.۱ و ۰.۴ درصد است که در مجموع وضعیت خوبی نیست.

وی ادامه داد: بررسی میدانی نشان می‌دهد وضعیت رعایت ماسک در خوزستان ۴.۳ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته یعنی از ۵۰ به ۴۵.۷ درصد رسیدیم. همچنین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مطب های استان حدود ۸۷.۱ درصد است.

وی افزود: با وجود اینکه از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در خوزستان راضی نیستیم اما وضعیت ما در همه شاخصه‌ها به غیر از واکسیناسیون از متوسط کشوری بالاتر است. پوشش واکسیناسیون در خوزستان نسبت به کل جمعیت ۶۴ درصد بوده اما متوسط کشوری ۸۸ درصد است. همچنین پوشش واکسیناسیون دانش آموزان خوزستان به طور متوسط ۸۹.۹ درصد است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در دفاتر اسنادرسمی، استخرها، باشگاه‌های ورزشی، هتل و مراکز اقامتی، پاساژها، نانوایی ها، مساجد و رستوران‌های خوزستان خیلی مناسب نیست و کانون های خطر کرونا محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: متوسط رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه نصب تهویه مناسب در دفاتر پیشخوان، دفاتر قضایی و دفاتر اسناد رسمی خوزستان به ترتیب ۷۴، ۶۹ و ۳۵ درصد است.

علوی به کنترل مرزهای زمینی خوزستان در ۲ هفته اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در این بازه زمانی ۲۳ فرد ایرانی با تست مثبت از مرز چذابه وارد کشور شدند، در حالی که قرار بود این افراد در بستان نگهداری شوند تنها ۹ نفر آنها یک شب ماندند؛ همچنین در مرز شلمچه ۲۱۹ مورد مثبت داشتیم که در نقاهتگاه قرنطینه نشدند در حالی که قرنطینه کردن بیماران در مرزها جزو مصوبات ستاد ملی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرزهای دریایی خوزستان افزود: در این بازه زمانی حدود ۱۹۷ کشتی در بندر امام خمینی(ره) بازرسی و از چهار هزار و ۸۸ خدمه کشتی‌ها تست گرفته شد که خوشبختانه هیچ مورد مثبتی نداشتیم. مبدا بیشتر این کشتی ها امارات، برزیل و تایلند بود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکنون ۶۱ درصد تست‌های پی.سی.آر در خوزستان مثبت هستند در حالی که این میزان قبلا پایین‌تر بود. همچنین ۱۵.۶ درصد تست‌های رپید در خوزستان مثبت می‌شود.در ۲ هفته گذشته، شاخص‌های ما در طرح شهید سلیمانی افت کرده که دلیل عمده آن کمبود امکانات است. 

هم اکنون یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی هستند.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید