گزارش جماران؛

تکذیب آلوده بودن سیب زمینی های مرجوعی به سم

درپی انتشار شایعاتی مبنی بر برگشت سیب زمینی های ایرانی از ترکمنستان به دلیل وجود سم در آنها دبیر انجمن ملی سیب زمینی گفت: برگشت سیب زمینی ها به دلیل وجود سم نبوده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: طی روزهای گذشته مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی تولید ایران از سه کشور به یکی از مباحث مهم تبدیل شده است. ابتدا خبر برگشت خوردن فلفل دلمه ای از روسیه و سپس پس فرستادن کیوی های ایرانی از هند منتشر شد و روزگذشته برخی رسانه ها به نقل از رییس اتحادیه بارفروشان مشهد مدعی برگشت سیب زمینی های ایرانی از مقصد ترکمنستان به دلیل وجود برخی سموم در این محصول شدند.

باتوجه به سطح نگرانی های بوجود آمده در جامعه در خصوص سلامت محصولات کشاورزی داخل کشور، به سراغ برخی نهادهای مسئول در این زمینه رفتیم. 

 

سازمان استاندارد: ما فقط بر شش قلم کالای کشاورزی نظارت داریم

قاسمی مسئول ارتباطات با رسانه سازمان ملی استاندارد در گفت و گو با خبرنگار جماران در پاسخ به این سوال که نظارت بر کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی از سوی این سازمان به چه شکل است، گفت: سازمان استاندار هیچ نقشی در این مورد ندارد. محصولات کشاوری مشمول مقررات اجباری نمی شوند و فقط شش کالای صادراتی مانند کشمش، برگ زردآلو، خرما، پسته، زیره و زعفران تحت نظارت این سازمان قرار می گیرند. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی از سوی این سازمان بر محصولاتی که در داخل مصرف می شوند، وجود دارد یا خیرر، نیز گفت: این وظیفه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در حیطه وظایف سازمان استاندارد وجود ندارد. 

 

وزارت جهاد کشاورزی: برگشت سیب زمینی ها به دلیل وجود سم تکذیب می شود

معاون ارتباط با رسانه روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار جماران رییس اتحادیه بارفروشان مشهد را فاقد صلاحیت لازم در این باره دانست و گفت روز گذشته این موضوع برگشت سیب زمینی ها به دلیل وجود سم در آن تکذیب شده است. 

وی همچنین ارائه اطلاعات تکمیلی در این خصوص را به سازمان حفظ نباتات مرتبط دانست که پیگیری ها برای گفت وگو با مسئولان این سازمان ها توسط خبرنگار ما در جریان است.

 

انجمن ملی سیب زمینی: برگشت سیب زمینی ها به دلیل وجود سم نبوده است

علی نیلی دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران در پاسخ به سوالی در باره شایعه برگشت سیب زمینی های ایران از ترکمنستان ' اظهار داشت :موضوع برگشت این محصول مربوط به کشور ازبکستان و در آذر ماه سال جاری بوده است .

وی در ادامه گفت: ما این ادعا را به دلایل مستندات علمی و تخصصی قبول نداریم زیرا حمل سیب زمینی صادراتی از ایران به کشور ازبکستان یکسره نبوده و طی دو مرحله جابجایی و انتقال به دیگر وسایل حمل و نقل در مرزهای دو کشور ترکمنستان و ازبکستان انجام می شود . لذا ما از کجا بدانیم آفت در مسیر جابجایی منتقل نشده باشد . ثانیاً سازمان حفظ نباتات ایران شیوع آلودگی به آفت مورد ادعای ازبکستان را در داخل کشور اعلام نکرده است .

 

به گزارش جماران،  علی رغم توضیحات مسئولین و انجمن های مرتبط درخصوص خبر برگشت سیب زمینی های آلوده به سم، همچنان علت برگشت دیگر محصولات کشاورزی ایران به بهانه آنچه که وجود سم در انها اعلام شده است،  برای عموم روشن نشده است. 

پیگیری ها برای بررسی چگونگی نظارت بر کیفیت محصولات کشاورزی در کشور از طریق سازمان های غذاودارو، سازمان حفظ نباتات و وزارت جهادکشاورزی ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید