وعده وزیر کار برای حمایت از کارآفرینان/ عبدالملکی: نیاز به 2 میلیون کارآفرین داریم/ 400 هزار کارآفرین فعلی پاسخگوی نیاز کشور نیست

عبدالملکی وزیر کار گفت: این اقتصاد ۸۵ میلیون نفری بر گرده همین ۴۰۰ هزار نفر است. تعداد شاغلان به دلیل پیشگامی کارآفرینان است. مساله بیکاری حل شود باید کارآفرینان تقویت شوند و تعداد آن‌ها زیاد شود. اقتصاد ایران به مطلوب برسد نیاز به ۲ میلیون کارآفرین داریم. باید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کارافرین جدید ایجاد شود تا به سطح مطلوبی از گام دوم انقلاب قرار گیریم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ وزیر کار در افتتاحیه هفته کارآفرینی گفت: جایگاه کارآفرینی در دولت سیزدهم و گام دوم انقلاب بهبود خواهد یافت. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا خواسته‌های کارآفرینان را فراهم کنیم.

آیین گشایش هفته کارآفرینی با حضور حجت‌الله عبدالملکی (وزیر کار)، محمد کریمی‌بیرانوند (سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار)، ارسلان غمگین (مدیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و جمعی از کارآفرینان، صبح امروز (۱۷ آبان) در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. 

در این مراسم همچنین «کافه کارآفرینی ماهشهر» افتتاح شد. 

غمگین در ابتدای این برنامه گفت: کافه کارآفرینی پتروشیمی را با دستور وزیر افتتاح خواهیم کرد. توسعه کارآفرینی بهترین راهکار برای خروج و گذار از تحریم‌ها است. امیدوار هستیم، آقای عبدالملکی، بودجه‌ای برای توسعه کارآفرینی در تمامی کشور درنظر بگیرند. 

در حوزه کارآفرینی با تمام قوا عمل می‌کنیم

کریمی در ارتباطی تصویری از ماهشهر در این برنامه گفت: برنامه‌های متنوعی برای هفته کارآفرینی درنظر گرفته‌ایم. معاونت کارآفرینی خود را موظف می‌داند تا از کارآفرینان حمایت کند. پس از این، ما به سراغ کارآفرینان خواهیم رفت و در انتظار اقدام کارآفرینان نخواهیم نشست. با تمام قوا و عملکرد جهادی برای کارآفرینی تلاش خواهیم کرد. 

نظام بروکراتیک، مشکل حوزه کارآفرینی

حجت‌الله عبدالملکی در این برنامه با تبریک هفته جهانی کارآفرینی، اظهار کرد: ما به تمامی مسائل نگاه ارزشی و دینی داریم. فارغ از این موضوع باید گفت که برخی از مفاهیم، ارزش جهانی دارند. «کارآفرینی» یکی از این مفاهیم است. 

وی با اشاره به الگوهای ایرانی_اسلامی تصریح کرد: رهبری حدود دوازده سال قبل از الگوی ایرانی_اسلامی سخن گفت و الگوهای غربی را نفی کرد. چند مولفه از فرهنگ غرب مورد توجه ایشان قرار گرفت تا در الگوی اسلامی مورد توجه قرار گیرد. کارآفرینی، جنبه‌ای مثبت دارد و در ادبیات ایرانی_اسلامی ارزشمند شناخته می‌شود. 

وزیر کار با اشاره به اینکه تعریف دقیقی باید از کارآفرینی وجود داشته باشد، اظهار کرد: کارآفرینی به معنای ایجاد کسب و کار سودآور و پایدار است. مباحث و پرسش‌های متعددی در این حوزه مطرح می‌شود، به طور مثال، آیا همه مردم می‌توانند کارآفرین باشند؟ پاسخ به این پرسش منفی است، تمامی مردم نمی‌توانند در نقش کارآفرین ظاهر شوند. بخشی از کارآفرین بودن ذاتی و بخشی از آن اکتسابی است. انتظار نمی‌رود که همگی چنین ویژگی داشته باشند. 

 

حجت الله عبدالملکی

 

عبدالملکی ادامه داد: به طور قطع، بار اقتصاد بر دوش کارآفرینان است. تولید، اشتغال و کارآفرینی به یکدیگر وابسته هستند تولید اگر پایدار نباشد، اشتغال وجود نخواهد داشت. اشتغال هم کارآفرینی اتفاق نمی‌افتد. 

این اقتصاد ۸۵ میلیون نفری بر گرده همین ۴۰۰ هزار نفر است. تعداد شاغلان به دلیل پیشگامی کارآفرینان است. مساله بیکاری حل شود باید کارآفرینان تقویت شوند و تعداد آن‌ها زیاد شود. اقتصاد ایران به مطلوب برسد نیاز به ۲ میلیون کارآفرین داریم. باید ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کارافرین جدید ایجاد شود تا به سطح مطلوبی از گام دوم انقلاب قرار گیریم. 

وزیر کار با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزارنفر کارآفرین در کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: کارآفرین کسی است که عوامل تولید را در کنار هم قرار می‌دهد و شرایط تولید را مهیا می‌کند. ایران، یکی از پرظرفیت‌ترین اقتصادهای دنیا است و منابع مالی زیادی در دسترس قرار دارد. بیش از ۴ میلیون میلیارد تومان نقدینگی داریم، چندین شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که به توسعه اشتغال کمک می‌کنند. 

وی با بیان اینکه تعداد کارآفرینان محدود است، تصریح کرد: حوزه اشتغال به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد تا فرصت شغلی ایجاد شود. به طور قطع، با یک برنامه کوتاه مدت نمی‌توان تعداد کارآفرینان را به ۲ میلیون نفر رساند و به برنامه‌ای میان‌مدت نیاز داریم. 

وزیر کار ادامه داد: با یک برنامه کوتاه‌مدت می‌توان زمینه افزایش کارآفرینان را افزایش داد. 

عبدالملکی با بیان اینکه نظام اداری دست و پاگیر از گلایه‌های کارآفرینان است، اظهار کرد: متاسفانه، نظام بروکراتیک ما ضد کارآفرینی است. ایران در زمان استعمار انگلیس به سمت کشتن کارآفرینی گام برمی‌داشت. پس از انقلاب هم این مشکل وجود دارد، قوانین مادر برای قبل انقلاب است و پس از انقلاب، تبصره‌هایی به قوانین اضافه شدند. مجلس قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را تصویب کرد. پیش از تصویب این قانون، این موضوع را در وزارت کار انجام دادیم و زمان صدور مجوز آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای را کاهش دادیم. مجوز آموزشگاه‌ها در بازه زمانی ۸ ماهه صادر می‌شد و با قیمت بالا به فروش می‌رسید. در حال حاضر، مجوز در بازه زمانی ۳ روزه صادر می‌شود. 

وی ادامه داد: جایگاه کارآفرینی در دولت سیزدهم و گام دوم انقلاب بهبود خواهد یافت. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا خواسته‌های کارآفرینان را فراهم کنیم./ ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید