جی پلاس؛

نامه امام به آیت الله منتظری

امام خمینی در یازدهم آبان ماه سال ۵۷ نامه ای خطاب به آیت الله منتظری نوشتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در یازدهم آبان ماه سال ۵۷ در نامه ای خطاب به مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری، رژیم سلطنتی را منشأ عقب ماندگی و بدبختی دانستند. متن نامه امام به شرح زیر است:

 

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

حضرت حجت‌ الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری ـ دامت برکاته

هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جنابعالی، شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سالها از آزادی ـ ابتدایی‌ ترین حقوق بشر ـ محروم و با شکنجه های قرون وسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادیخواه رفتار کند. خیانتکاران به کشور و ملت از سایۀ مثل شما رجال عدالتخواه می‌ ترسند. باید رجال دین و سیاست دربند باشند تا برای اجانب و بستگان آنان هرچه بیشتر راه چپاول بیت‌المال و ذخایر کشور باز باشد. در منطق کارتر و سایر نفتخواران مفتخوار، فضای آزاد یعنی به زندان کشیدن جناح های آزادیخواه و استقلال طلب، از علمای روشنفکر مذهبی تا رجال سیاسی و دانشجویان و رجال محترم بازار و سانسور مطبوعات و دستگاه های تبلیغاتی؛ و در این منطق، ترقی و تمدن کشور یعنی وابستگی شریان های آن از فرهنگ و اقتصاد و ارتش تا دستگاه های قانونگذاری و قضایی و اجرایی. این برنامه در کشور ما بیش از پنجاه سال دوران سیاه پهلوی پیاده و مورد عمل بوده و هست.

 

اکنون که ملت غیور ایران با نهضت عظیم اسلامی به‌پاخاسته و با مشت گره‌ کرده در مقابل دستگاه های ستمگری و چپاول چون سدی آهنین ایستاده و پایه‌های بنیادهای آن یکی پس از دیگری فروریخته یا در حال فروریختن است، بر جناح های پیشرو از مراجع عظام و علمای اعلام مذهب و خطبای محترم و مدرسین و دانشمندان تا رجال سیاسی و روشنفکران دانشگاهها و بازارها و کارمندان محروم و کارگران مظلوم روشنفکر، لازم است این فرصت الهی را از دست نداده، بی‌امان جمیع اقشار ملت را به پیش هدایت کنند؛ و از خواست ملت که برچیده شدن نظام سلطنتی و قطع دست اجانب از دخالت در مقدرات کشور و از غارتگریها، و قیام جمهوری اسلامی ضامن آزادی و استقلال به جای رژیم سلطنتیِ منشأ تمام بدبختی ها و عقب‌ماندگیها سر مویی تخلف و عقب‌نشینی نکنند، که آن هدر دادن خون جوانان عزیز اسلام و به تباهی کشیدن همه‌جانبۀ کشور و کمک به هَدْم احکام، بلکه اساس اسلام است که از اعظم کبایر و بالاترین خیانت است.

 

ما با بودن رژیم حاضر، دموکراسی را هم ـ به فرض محال اگر تأمین گردد ـ نمی‌ پذیریم. ملت نمی‌ تواند از خون جوانان عزیز خود و خیانت های چندین ساله صرف نظر کند. اسلام تکلیف این جانی را معین فرموده. والسلام علیکم و رحمة‌ اللّه‌.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۴۶۱-۴۶۲

 

دیدگاه تان را بنویسید