جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

ابوالمکارم زنجانی؛ عالمی از ارکان مشروطه خواهان زنجان

آیت الله سید ابوالمکارم زنجانی در سال ۱۲۵۵ قمری در زنجان متولد شد.وی در حوزه علمیه نجف در محضر اساتیدی مانند شیخ مرتضی انصاری شاگردی کرد. او در بیست و ششم ربیع الاول سال ۱۳۳۰ رحلت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این مطلب به زندگی آیت الله ابوالمکارم زنجانی اختصاص دارد.

 

 

زندگینامه ابوالمکارم زنجانی

آیت الله ابوالمکارم زنجانی در سال 1255 در زنجان متولد شد و پس ار تحصیلات مقدماتی، برای تکمیل آموخته هایش به حوزه نجف رفت و از محضر علمایی چون شیخ مرتضی انصاری بهره های فراوان برد. آیت الله ابوالمکارم زنجانی پس از فوت پدرش، مرجعیت امور دینی و شرعی مردم در زادگاه خود را بر عهده گرفت.

 

این عالم گرانقدر در دوران انقلاب مشروطه همچون دیگر علمای آگاه و مبارز، علیه استبداد حاکم به مبارزه پرداخت. مَخارج الرِّضوان و مِفتاح الظَّفَر از جمله آثار این عالم برجسته ایرانی است. (روزشمار قمری ص 86) همچنین با عنوان سید محمد مجتهد نیز شناخته می شود. معاصر مرحوم آخوند ملا قربانعلی (حجه الاسلام) بوده و مانند او دستگاه قضا داشته است. لکن از اشراف و متمولین محسوب می شده و ملاک بوده است.

 

سید ابوالمکارم یکی از ارکان مشروطه خواهی در زنجان بوده و در این زمینه با آخوند ملاقربانعلی تباین و ضدیت داشته است. او در مشروطه خواهان زنجان تاثیر کلام داشته است و اگر می خواست شاید می توانست بعد از پیروزی نظامی یپرم خان او را وادار کند که به حجه الاسلام اهانت نکند. زندگینامه او را از آن جهت مبسوط آورده این که یکی از رقبای فکری حجه الاسلام در زنجان به خوبی شناخته شود. نوعاً مورخان و شرح حال نویسان متاخر شیعه او را ستوده اند.

 

ولادت

او فرزند سید ابوالقاسم بود، در سال 1255 هجری قمری در زنجان متولد شده و در سال 1330 هجری قمری (26 ربیع الاول) به سن 75 سالگی درگذشت. (خط سوم)

 

وفات

وفات مرحوم حاج میرزا ابوالمکارم که در ظهر روز شنبه 26 ربیع الاول سال 1330 قمری برابر با 24 اسفند 1290 در زنجان به سن هفتاد و پنج سالگی اتفاق افتاده و مرگ او برای مردم زنجان مصیبتی عمومی بوده چنانکه همه دکان ها و بازارها بسته شد و عامه در تشییع جنازه آن مرحوم شرکت کردند برادرزاده آن مرحوم حاج میرزامهدی بر او نماز گزارد و جسدش را در بقعه معروف به بقعه میرزا پیش پدرش مرحوم میرزا ابوالقاسم به خاک سپردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید