آخرین خبر از تبدیل وضعیت ایثارگران باسابقه/ چه کسانی مشمول رسمی شدن می شوند؟

ایثارگرانی که سال‌ها به عنوان شرکتی یا قراردادی کار کرده‌اند، حالا همه امیدشان به یک بند کوتاه در قانون بودجه ۱۴۰۰ است که اگر اجرایی شود، می‌تواند برایشان «امنیت شغلی» و «امید به آینده» به ارمغان بیاورد. در بسیاری از نهادها به این بهانه که چارت خالی سازمانی وجود ندارد و باید منتظر بمانید، کار تبدیل وضعیت را دچار وقفه کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تبدیل وضعیت ایثارگران نهادها و ارگان‌های مختلف همچنان بلاتکلیف و سردرگم است.

ایلنا در ادامه نوشت: تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در نهادهای دولتی و عمومی، نص صریح قانون است؛ براساس بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰، همه ایثارگران نهادها باید تا قبل از پایان سال، تبدیل وضیت شده و رسمی شوند.

در متن قانون، هیچ قید زمانی ذکر نشده اما در  بخشنامه‌ای که به نام «بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» توسط نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، ماده‌‌ای وجود دارد که این تبدیل وضعیت را منوط به پیش‌شرط اشتغال قبل از سال جاری کرده است.

بخشنامه‌ای که قانون را دور زده!

ماده ۲ این بخشنامه می‌گوید: مشمولینی که در زمان تصویب قانون، به صورت تمام وقت در یکی از حالات آزمایشی، پیمانی، قراردادی، طرحی یا شرکتی در دستگاه‌ها خدمت می‌کرده‌اند، مشمول تبدیل وضعیت و رسمی شدن می‌شوند.

این ماده‌ی بخشنامه‌ی سازمان برنامه که به گفته‌ی ایثارگران، متن صریح قانون را با مقید نمودن زیر سوال برده، ایثارگرانی را که در سال جاری به استخدام نهادهای مشمول درآمده‌اند، از تبدیل وضعیت کنار گذاشته است. این در حالیست که تبدیل وضعیت باید شامل حال تمام ایثارگران بدون توجه به زمان استخدام و شروع به کار آن‌ها شود.

ایثارگران استخدامی ۱۴۰۰ که از این بخشنامه به شدت سرخورده و ناراضی هستند؛ در این رابطه می‌گویند: آقای نوبخت قانون را تفسیر به مطلوب کرده و حکم صادر کرده که تنها افرادی رسمی می‌شوند که  در زمان تصویب قانون مشغول به کار بوده‌اند؛ این در حالیست که قانون چنین شرطی ندارد؛ ما ایثارگرانی که در سال جاری شروع به کار کرده‌ایم، تعدادمان در بیشترین حالت، ۵۰۰ نفر است و عادلانه نیست که این پانصد نفر فقط به خاطر یک بخشنامه اجرایی از رسمی شدن محروم شوند.

یکی از این ایثارگران با بیان اینکه من و تعدادی دیگر از ایثارگران در فروردین سال جاری مشغول به کار شده‌ایم؛ می‌گوید: طبق بخشنامه آقای نوبخت اگر تا قبل از ۲۷ اسفند ۹۹ شروع به کار می‌کردیم، می‌توانستیم رسمی شویم؛ من ۵ فروردین شروع به کار کردم، با این حساب اگر فقط یک هفته زودتر استخدام می‌شدم، الان مشمول تبدیل وضعیت بودم و می‌توانستم مراحل رسمی شدن را پشت سر بگذارم. این به شدت ناعادلانه است. ما آخرین نسل بازمانده ایثارگرانیم، از مریخ که نیامده‌ایم؛ چرا در کار ما سنگ‌اندازی می‌کنند؟!

رایزنی با تمام مسئولان اما بی‌نتیجه!

این گروه از ایثارگران در ماه‌های اخیر به همه‌ی نهادهای ذیربط مراجعه کرده‌اند؛ نماینده‌ی آنها که پیگیر مساله در مجلس شورای اسلامی است؛ در این رابطه می‌گوید: با آقای امیرآبادی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس صحبت کردیم و به ایشان پیشنهاد دادیم که مبنا بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه باشد و قید زمانی از میان برداشته شود؛ ایشان موافق بودند و تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت دادند اما ظاهراً عده‌ای سنگ‌اندازی می‌کنند و نمی‌گذارند که کار به سرانجام برسد! البته شفاهی قول‌هایی هم دادند مثل اینکه آن‌هایی که تا قبل مهر ۱۴۰۰ استخدام شده‌اند، شامل تبدیل وضعیت می‌شوند اما هنوز هیچ چیز تصویب و ابلاغ نشده یعنی هیچ سند کتبی در دست نداریم و سرگردان مانده‌ایم.

این گروه نامه‌ای به قاضی زاده هاشمی (رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران) نوشته‌اند و خواستار باز شدن گره‌های کار شده‌اند؛ نامه‌ای که تا امروز بی‌پاسخ مانده و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است.

تبدیل وضعیت ایثارگران باسابقه معطل مانده!

علاوه بر این گروه، هنوز بحث تبدیل وضعیت ایثارگانی که سال‌ها سابقه کار دارند، در بسیاری از ارگان‌ها و نهادها از جمله در مخابرات به نتیجه نرسیده است؛ ایثارگرانی که سال‌ها به عنوان شرکتی یا قراردادی کار کرده‌اند، حالا همه امیدشان به همین بند کوتاه در قانون بودجه ۱۴۰۰ است که اگر اجرایی شود، می‌تواند برایشان «امنیت شغلی» و «امید به آینده» به ارمغان بیاورد. در بسیاری از نهادها به این بهانه که چارت خالی سازمانی وجود ندارد و باید منتظر بمانید، کار تبدیل وضعیت را دچار وقفه کرده‌اند. این در حالیست که بند بند قانون بودجه و الزامات آن باید تا آخر امسال اجرایی شود و اگر کار به سال بعد موکول شود، بدون تردید قانونگریزی آشکار اتفاق افتاده است.

ایثارگران می‌گویند: اینهمه نهاد و بنیاد به نام ما و مثلاً به خاطر پیشبرد کارهای ما در این مملکت وجود دارد اما هزار دریغ که اراده‌ای برای اجرای همین یک قلم کوچک یعنی تبدیل وضعیت که حق مسلم ماست، وجود ندارد؛ امیدواریم مسئولان تا پایان امسال،  همه موانع را رفع کنند تا بدون مشکل و مانع، تبدیل وضعیت شویم، ما چیزی فراتر از قانون که نمی‌خواهیم....

دیدگاه تان را بنویسید