جی پلاس؛

آشفتگی های همدان و تدبیری که امام برای آن اندیشید

امام خمینی در بیست و یکم مهر ماه سال ۵۸ شهید آیت الله سید اسدالله مدنی را به عنوان نماینده خود و نیز امام جمعه شهر همدان منصوب کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در بیست و یکم مهر ماه سال ۵۸، در حکمی آیت الله سید اسدالله مدنی را به امامت جمعه همدان و نماینده خود در امور حسبیه و شرعیه منصوب کردند. متن حکم امام به شرح زیر است:

 

"بسمه‌ تعالی

خدمت جناب مستطاب، سید العلماء الأعلام و حجت‌ الاسلام، آقای حاج سید اسداللّه‌ مدنی ـ دامت افاضاته

به قرار گزارش هایی که از شهرستان همدان می‌ رسد، آشفتگی هایی در سطح شهر موجود، و بیم آن می‌ رود که گروه های منحرف اسلامی اختلافات و انحرافاتی نمایند که با نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی مخالف باشد. لهذا جناب عالی، با آنکه در مجلس خبرگان نماینده هستید، عجالتاً به مدت ده روز یا دو هفته به همدان تشریف ببرید، و اوضاع منطقه را بررسی نمایید، و احوال و فعالیت های منحرفین را از نزدیک سخت مورد مراقبت قرار دهید.

 

و ان‌شاءاللّه‌ تعالی، پس از برگزاری مجلس خبرگان، مدتی طولانی برای بررسی اوضاع و سامان دادن به اوضاع آشفته به همدان تشریف برده، و به مسائل مربوط و امور شرعیه و گرفتاری شهر و منطقۀ مربوط به آن رسیدگی و اصلاح فرمایید.

 

جنابعالی، که به شایستگی علمی و عملی موصوف هستید، منصوب به امامت جمعه در شهر همدان می‌ باشید. و چون امامت جمعه از مناصب مربوط به ولی امر است، کسی بدون نصب نمی‌ تواند تصدی کند.

 

و نیز جنابعالی مجازید در تعیین قاضی شرع برای دادگاه های شهر و حومه. اهالی محترم و مؤمن به انقلاب موظفند از معظمٌ‌له پشتیبانی قاطع کرده، و وجود محترم ایشان را غنیمت شمارند.

 

جناب ایشان وکیل اینجانب در اخذ وجوه شرعیه، و صرف در موارد مقرره هستند. اهالی محترم وجوه شرعیۀ خود را به ایشان بدهند که مورد قبول است. والسلام علی عباداللّه‌ الصالحین و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

 

صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۸۰-۲۸۱

 

دیدگاه تان را بنویسید