جی پلاس/ به مناسبت سالروز رحلت؛

میرزا محمد کبیر قمی که بود؟

حاج میرزا محمد کبیر قمی از علمای برجسته حوزه علمیه قم در قرن چهاردهم است که مدتی شاگردی شیخ فضل الله نوری را کرد. وی در علم اصول و تفسیر، فقه، رجال، حدیث و ادبیات مهارت داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در راستای شناساندن بزرگان اندیشه دینی در این صفحه بر آنیم که این شخصیت های ارجمند جهان اسلام و تشیع را به مخاطبان معرفی کنیم و مطالب منتشرشده قطره ای است از دریای زندگی این بزرگواران که به قدر وسعمان است. باشد که مفید فایده افتد. این قسمت به زندگی میرزا محمد کبیر قمی اختصاص دارد.

 

زندگی نامه میرزا محمد کبیر قمی

حاج میرزا محمد کبیر قمی یکی از علما و اساتید بزرگ حوزه قم در قرن چهاردهم هجری است. این فقیه عالیقدر در علم اصول و تفسیر، فقه و رجال حدیث و ادبیات مهارت داشت. در سال 1290 در شهرستان قم متولد شد و پس از پیمودن مقدمات علوم و سطوح فقه و اصول وارد تهران شد و مدت ها از محضر شیخ فضل الله نوری و آیت الله گیلانی استفاده کرد سپس عازم نجف اشرف شد و چند سال نیز از محضر آخوند خراسانی، حاج میرزا حسین خلیلی و علامه یزدی استفاده خارج علوم نمود و خود به درجه اجتهاد و استادی رسید.

 

آیت الله کبیر از سال 1338 قبل از ورود حاج شیخ به قم در سلک علما و مدرسین حوزه و مروجین مکتب بود. دوران زعامت ایشان با عصر مرحوم حاج شیخ و آیات ثلاث مقارن و همزمان بود. آیت الله کبیر در مسجد امام حسن قم اقامه جماعت می کرد و سالها از مدرسین علمای قم در ردیف آیات و اساتید بزرگ حوزه محسوب می شد. معظم له کتاب جواهر و عروة الوثقی را حاشیه نمود و رسائلی در اصول و فروع به رشته تحریر برد.

 

نوشته اند آن جناب به دروس فلسفه و حکمت و... اصلا علاقه نداشت و از فلسفه باقی بیزار بود! و در این خصوص هم عقیده آقای غروی اصفهانی است، و احتمال دارد فردا از کنار قصور علامه طباطبائی با عجله و شتاب به سوی غرفه های آقای غروی ارتقا یابد! و نگاهی هم به قصر با شکوه علامه نکند!!

 

درگذشت

این آیت بزرگ و استاد عالی مقام سالها ملجأ و پناه مردم قم و علمای حوزه بود و پس از عمری تحصیل و تعلیم و تعلم و خدمت به اسلام و مسلمین، سرانجام در سال 1369 وفات کرد و در مقبره شیخان مدفون شد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید