جی پلاس؛

علت اینکه جلوی شهریه امام را گرفتند چه بود؟

امام خمینی در نامه ای به حاج احمدآقا درباره شهریه طلاب نکته هایی را یادآور شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی (س) در سیزدهم مهر ماه سال ۵۴ مطابق با بیست و هشتم رمضان المبارک سال ۹۵ در نامه ای خطاب به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد آقا خمینی درمورد شهریه اینگونه تذکر دادند. متن نامه امام به شرح زیر است:

 

"بسمه تعالی

28 شهر صیام 95

احمدم

نامه شریف واصل، سلامت و سعادت شما و بستگان را خواستارم. مثل اینکه قدری بی‌ احتیاطی نموده بودید؛ امید است زیادی شهریه اشکالی نداشته باشد[1]. شهریۀ ما نیز با اشخاص کم و محصل بسیار کم، خیلی زیاد شده است؛ خودتان و آقا شیخ[2] به همان ترتیب سابق در ایصال عمل کنید، گر چه اگر به کویت برسد خیلی برای ما صرفه دارد و نماز و روزۀ[3] مردم به خوبی داده می‌ شود. به آقای آقا رضا[4] هم اطلاع دهید که به همین نحو یا مثل سابق عمل کند.

حضور حضرت آقا سلام برسانید و از ایشان کمال پرستاری را بکنید. از مسافرت آقای هندی[5] مطلعم کنید. به همۀ دخترها و خانمها سلام برسانید.

پدرت

 

1. آقای سید احمد خمینی در بارۀ پاورقی های این نامه چنین توضیح می‌دهند:

1- امام معتقد بودند که زیاد کردن شهریه موجب می‌ شود که فشار ساواک و بعضی از روحانیون وابسته به ساواک زیاد شود و بعضی از روحانیون هم تحریک شوند و در آخر معلوم شد حق با امام بود؛ چون جلو شهریۀ امام را گرفتند و شهریۀ امام به نام آیت‌اللّه‌ حاج شیخ احمد آشتیانی داده می‌ شد.

2 ـ آقای حاج شیخ محمدصادق تهرانی، وکیل تام‌الاختیار امام.

3 ـ «نماز و روزه مردم به خوبی داده می‌شود» برای انحراف ساواک از رسیدن نامه و یا پول سهم امام به امام است. با اینکه این نامه‌هارا افراد می‌آوردند ولی از آنجا که احتمال لو رفتن بود اینگونه نوشته می‌ شد که حداقل حامل نامه، توجیهی ولو ضعیف داشته باشد.

4 ـ آقا رضا فرزند حضرت آیت‌اللّه‌ لواسانی است؛ و اکثراً در نامه‌ها منظور، خود آقای لواسانی می‌باشد.

5 ـ آقای هندی، برادر کوچکتر امام خمینی، سفری به خارج کردند برای تب که در ایران رفع نمی‌ شد؛ بالاخره ایشان در اثر همان تب هم درگذشت. 

 

صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۱۱۶

دیدگاه تان را بنویسید