صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان افزایش شهریه
  • محل نجف
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع افزایش شهریه
  • حضار خمینی، سید احمد

بسمه تعالی

28 شهر صیام 95

احمدم

نامه شریف واصل، سلامت و سعادت شما و بستگان را خواستارم. مثل اینکه قدری بی‏احتیاطی نموده بودید؛ امید است زیادی شهریه اشکالی نداشته باشد[1]. شهریۀ ما نیز با اشخاص کم و محصل بسیار کم، خیلی زیاد شده است؛ خودتان و آقا شیخ[2]به همان ترتیب سابق در ایصال عمل کنید، گر چه اگر به کویت برسد خیلی برای ما صرفه دارد و نماز و روزۀ[3]مردم به خوبی داده می‏شود. به آقای آقا رضا[4]هم اطلاع دهید که به همین نحو یا مثل سابق عمل کند.

حضور حضرت آقا سلام برسانید و از ایشان کمال پرستاری را بکنید. از مسافرت آقای هندی[5]مطلعم کنید. به همۀ دخترها و خانمها سلام برسانید.

پدرت

1 آقای سید احمد خمینی در بارۀ پاورقیهای این نامه چنین توضیح می‏دهند:1- امام معتقد بودند که زیاد کردن شهریه موجب می‏شود که فشار ساواک و بعضی از روحانیون وابسته به ساواک زیاد شود و بعضی از روحانیون هم تحریک شوند و در آخر معلوم شد حق با امام بود؛ چون جلو شهریۀ امام را گرفتند و شهریۀ امام به نام آیت‏اللّه‏ حاج شیخ احمد آشتیانی داده می‏شد.
2 ـ آقای حاج شیخ محمدصادق تهرانی، وکیل تام‏الاختیار امام.
3 ـ «نماز و روزه مردم به خوبی داده می‏شود» برای انحراف ساواک از رسیدن نامه و یا پول سهم امام به امام است. با اینکه این نامه‏هارا افراد می‏آوردند ولی از آنجا که احتمال لو رفتن بود اینگونه نوشته می‏شد که حداقل حامل نامه، توجیهی ولو ضعیف داشته باشد.
4 ـ آقا رضا فرزند حضرت آیت‏اللّه‏ لواسانی است؛ و اکثراً در نامه‏ها منظور، خود آقای لواسانی می‏باشد.
5 ـ آقای هندی، برادر کوچکتر امام خمینی، سفری به خارج کردند برای تب که در ایران رفع نمی‏شد؛ بالاخره ایشان در اثر همان تب هم درگذشت.