رئیس انجمن سالمندان ایران مطرح کرد:

55 درصد سالمندان در ایران درآمد و مستمری ندارند/ فقر در جامعه سالمندی 2 برابر سایر رده‌های سنی است

فقر در جامعه سالمندی ایران دو برابر سایر رده‌های سنی است و این میزان فقر در زنان سالمند بیشتر است و در زنان سالمند میزان فقر ۴۰ درصد است. همچنین در ۳۷ درصد از سالمندان آسیب‌پذیر از فقر رنج می‌برند و در سیستان و بلوچستان این میزان ۷۰ درصد است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ رئیس انجمن سالمندان ایران، گفت: تقریبا ۴۵ درصد سالمندان مستمری بگیر هستند و ۵۵ درصد درآمد و مستمری لازم را ندارند.

احمد دلبری در یک نشست مجازی که در آستانه روز جهانی سالمند برگزار شد، گفت: بر اساس سازمان آمار چیزی حدود ۹۴ درصد سالمندان بیمه پایه داشته‌اند و فقط ۳۱ درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی دارند و ۸۸ درصد سالمندان روستایی بیمه تکمیلی ندارند. 

وی بیان داشت: متاسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده‌های سنی است و این میزان فقر در زنان سالمند بیشتر است و در زنان سالمند میزان فقر ۴۰ درصد است. همچنین در ۳۷ درصد از سالمندان آسیب‌پذیر از فقر رنج می‌برند و در سیستان و بلوچستان این میزان ۷۰ درصد است. 

دلبری خاطرنشان کرد: در مالکیت مسکن در سالمندی در سال ۸۵.۹۰ درصد سالمندان ما مسکن شخصی داشتند، اما در ۹۵ این میزان به ۸۲ درصد رسیده است. در سال ۸۵.۳۲ درصد باسواد بودند، اما در سال ۹۵ این میزان به ۴۶ درصد رسیده است. 

 

۲۴ درصد سالمدان ایران سواد راهنمایی و بالاتر را دارند

 

رئیس انجمن سالمندشناسی با بیان اینکه ۲۴ درصد سالمدان ما سواد راهنمایی و بالاتر را دارند، گفت: این میزان در نروژ، آلمان و چک ۱۰۰ درصد بوده است. 

وی تصریح کرد: در سال ۸۵.۲۴ درصد سالمندان شاغل بودند، اما در سال ۹۵، به ۱۸ درصد رسید. در طی سنوات گذشته اتفاقات خوبی در حوزه سالمندی داشتیم، اما در حوزه نیروی متخصص در بخش سالمندی عقب ماندگی ۵۰ ساله داریم./ ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید