در گفتگو با جی‌پلاس مطرح شد؛

ریزش امروز شاخص کل بورس به چه دلیل بود؟/ نظر یک کارشناس درباره اصلاح بازار

شاخص کل بورس امروز 14 شهریورماه افت 3780 واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و 537 هزار و 270 واحد رسید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز یشنبه 14 شهریورماه با افت 3 هزار و 780 واحدی در ارتفاع رقم یک میلیون و 537 هزار و 270 واحدی قرار گرفت.

و اما شاخص کل (هم‌وزن) با رشد 2 هزار 585 واحدی همراه بود و به محدوده 467 هزار و 16 واحد رسید.

برخی از شاخص‌های بازار سرمایه قرمزپوش شدند

امروز شاخص کل و شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» افت 0.25 درصدی، شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» رشد 0.56 درصدی، شاخص آزاد شناور افت 0.23 درصدی، شاخص بازار اول با افت 0.53 درصدی و شاخص بازار دوم رشد 0.10 را تجربه کردند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

تنها نماد شاخص‌ساز امروز با تاثیر مثبت روی بازار بورس، نماد «رمپنا» بود و «فولاد»، «شستا»، «فملی»، «پارسان»، «شپنا» و «پارس» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر منفی بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز امروز افت 48 واحدی را تجربه کرد و به رقم 22 هزار و 693 واحد رسید.

«صبا»، «هرمز»، «غضینو»، «آریا» و «زاگرس» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر منفی بودند و «فرابورس» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل این بازار داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

نمادهای «شسپا»، «وپارس»، «کمند»، «کنور»، «پارند»، «برکت» و «خمحور» بیشترین تقاضا و نمادهای «ددامح»، «سنیر»، «کمند»، «وسخراج»، «کمند»، «کارین» و «کارین» بیشترین عرضه را در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

همچنین نمادهای «اراد494»، «مدیریت»، «کپرور»، «اعتماد»، «اراد50»، «آسامید»، «سپیدما» با بیشترین تقاضا و نمادهای «صبا»، «اعتماد»، «اشاد9»، «اراد42»، «اراد42»، «اوصتا» و «آسامید» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت‌های ذغال سنگ نگین طبس با نماد «کطبس» به مبلغ 600 میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با نماد «وصنعت» به اندازه 200 درصد و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» به مبلغ 7  هزار 500 میلیارد ریال به دنبال افزایش سرمایه هستند.

 

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

محمدمهدی عشریه کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی‌پلاس درباره آنچه که در بازار امروز 14 شهریورماه رخ داد، تصریح کرد: بازار سرمایه بسیار زیاد به تورم خوشبین بود و انتظارات تورمی بالایی داشت و هنوز هم چنین انتظاراتی دارد.

وی ادامه داد: اگر اصلاحی در بازار سرمایه رخ می‌دهد، به دلیل ذات بازار است و نمی‌توانیم بگوییم یک ریزش رخ داده است چراکه در روند رشد هستیم، بازار در مرحله اصلاح است و هنوز تغییر فاز یا روند اتفاق نیفتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاح قیمتی دلار مزید بر علت در بازار سرمایه شد، بیان کرد: بازار سرمایه نگاه تورمی دارد و از آنجاکه بیشتر همسو با دلار است، تلاش می‌کند در راهی که دلار می‌رود، قدم بگذارد.

عشریه افزود: از سوی دیگر با صحبت‌هایی که درباره اقزایش نرخ بهره و... شنیده می‌شود، کمی سرمایه‌گذاران با احتیاط سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نهایت من فکر نمی‌کنم با توجه به قیمت ارزی که از ابتدای سال تجربه کردیم از نظر بنیادین شرکت‌هایی که ارزمحور هستند، سودآوری بدی داشته باشند. همچنین قیمت‌ها، قیمت‌های تعادلی است که با میانگین دلار همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه بازار سرمایه بسیار به دلار است، مطرح کرد: هر زمان دلار صعودی شود بازار رشد می‌کند و هر زمان نزولی می‌شود، بازار منفی بشود اما فعلا روند خوبی را شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازار سرمایه در محدوده مقاومتی قرار دارد، اظهار کرد: شاخص اگر به سمت بالا حرکت و سقف جدیدی را ثبت کند، احتمال رشدهای پی‌درپی وجود دارد و اگر بخواهد اصلاحاتی صورت بگیرد، احتمال دارد در این فضا کمی از نظر زمانی اصلاح قیمتی داشته باشیم.

عشریه در پایان خاطرنشان کرد: در این محدوده زیاد نمی‌شود نظر داد که بازار به سمت بالا حرکت می‌کند و یا پایین می‌آید چراکه فضا، فضای مقاومتی است و در صورت شکست مقاومت می‌توان گفت روند صعودی ادامه دارد یا اصلاحات باعث روند نزولی بازار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید