در گفت و گو با جی پلاس؛

سیاست ایمنی گروهی در از بین رفتن ویروس موثر واقع شد؟/ چرا واکسیناسیون سریع در ایران باید اجرا شود؟

کارناسان بر این عقیده اند که سیاست ایمنی گروهی در کشور مانع شیوع و تلفات بیشتر ناشی از ابتلا به وروس کرونا نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه: کرونا بیش از 18 ماه است که وارد زندگی انسان ها شده است و هر روز به میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس افزوده می شود. 
 

در ابتدای شیوع این بیماری برخی کشورها از سیاست ایمنی گله ای به معنای ابتلای دسته جمعی افراد از طریق ابتلا به این ویروس خبر دادند تا بتوانند میزان شیوع کووید 19 را کنترل کنند اما با گذشت 18 ماه تا کنون افراد زیادی در جهان و کشور ما به این ویروس مبتلا شده اند و بدن بسیاری از افراد برای بار چندم  میزبان آن شده است.

اخیرا دکتر کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت و گویی با روزنامه جوان گفته است «ما در کشورمان استراتژی ایمنی گروهی را داشته‌ایم و محدودیت‌هایی هم که تاکنون اعمال شده، نمادین بوده‌ است.»

از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند که ابتلای به کرونا همچون واکسن عمل می کند و اصطلاحا آنتی بادی مقاوم در برابر این ویروس را در بدن تولید می کند. اما سوال اینجا است که با توجه به میزان بالای ابتلای همگانی به این ویروس، چرا روند مرگ و میرها همچنان افزایشی است؟

در این خصوص با دو تن از پزشکان کشورمان به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

دکتر هادی افتخاری در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس با اشاره به اینکه کووید19 مانند ویروس آنفلوانزا  عمل می کند، گفت: این ویروس به خاطر قدرت سرایت بالایی که دارد می‌تواند دائما  در ژنوم خود تغییر ایجاد کند و در واقع آنتی‌بادی‌های بدن را دور بزند به همین خاطر شکل‌های متنوعی که ویروس می‌تواند ایجاد کند باعث می شود ایمنی بدن بیشتر از ۶ ماه دوام نیاورد  اگرچه شدت بیماری در صورت ابتلا کمتر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واکسیناسیون موثرتر از ابتلای دسته جمعی عمل می کند، گفت:  اگر اکثریت جامعه طی مدت کوتاهی واکسینه شوند عملا زنجیره انتقال شکسته خواهد شد بنابراین سرعت واکسیناسیون عامل مهمی است.متاسفانه با این سرعت واکسیناسیون در کشور ما به تزریق دز یادآور نیاز پیدا خواهیم کرد.

افتخاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است جهش های جدید ویروس کرونا واکسیناسیون را نیز بی اثر کنند، خطرنشان کرد: هرچقدر پروسه واکسیناسیون سریعتر انجام شود سرعت سرایت ویروس هم کمتر  و امکان جهش از آن گرفته می‌شود، چون ویروس با سرعت بالا داره منتقل میشه بین مردمشون و احتمال ایجاد اشکال جدید ویروس را بالا می برد.

دکتر مجید حاجی بابایی نیز در پاخ به این پرسش که چرا واکسیناسیون بر ایمنی جمعی اولویت دارد، بیان کرد: نکته مهم در ای زمینه همان زنجیره انتقال است. هر چی ابتلا بالاتر رود احتمال تغییر ویروس بیشتر است. از طرفی در برابر ویروس های شبیه کرونا و آنفولانزا ساختن واکسن سخت است چون مرتب تغییر می کنند اما واکسیناسیون مهم تر است چراکه معمولا ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ایمنی پایدار تری است و امکان جهش  در ویروس را هم محدود می‌کند.

وی همچنین در رد سیاست ایمنی جمعی در پی ابتلا به کرونا، تاکید کرد:  این روش کارکردی نیست چراکه هم زمان بر است و تلفات را بالا می برد و هم هزینه های زیادی را به بار می آورد و سیستم درمان را فرسوده می کند. جدای از این موارد، درمان بیماری های دیگر هم به تاخیر میفتذ که خود باعث بالا رفتن میزان تلفات می شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه ایمنی جمعی یعنی 60 تا 70 درصد مردم در برابر انتقال ویروس مقاوم شوند، گفت: برای رسیدن به ایمنی اصل بر واکسیناسیون است چراکه مواردی در دنیا مانند برزیل وجود دارد که بیش از 60 درصد مردم آن مبتلا شده بودند اما در پیک های بعدی مشخص شد که آنها باز هم به ویروس مبتلا می شوند. 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید