جی پلاس؛

رشد 15 هزار واحدی شاخص بورس با غول های بازار/ رشد بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟ / کارشناس اقتصادی: هنوز از رکود خارج نشدیم

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 18 مرداد با رشد 15314 واحدی به رقم یک میلیون و 433 هزار و 175 واحدی رسید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز 18 مردادماه با رشدی بیشتر از روز گذشته (15314 واحدی) همراه بود و به رقم یک میلیون و 433 هزار و 175 واحدی رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) 4958 واحد رشد کرد.

تمام شاخص‌های بازار سرمایه همچنان سبزپوش هستند

امروز نیز همانند روز گذشته تمامی شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص کل با رشد 1.08 درصدی، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 1.08 درصدی، شاخص کل (هم‌وزن) و شاخص قیمت (هم‌وزن) با رشد 1.22، شاخص آزاد شناور با رشد 1.12 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 1.02 و 1.15 درصدی همراه بودند.

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

نمادهای «فولاد»، «پارس»، «فارس»، «فخوز»، «رمپنا»، «شستا» و «فملی» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس بودند.

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات  
1433175 412748 6700 میلیارد تومان 5.7 هزار هزار میلیارد  تومان 9872 میلیون سهم  

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز بیشتر از دیروز (140 واحدی) رشد کرد و در ارتفاع 20 هزار و 499 واحدی قرار گرفت.

نمادهای «هرمز»، «مارون»، «فرابورس»، «شراز»، «بگیلان» و «دماوند» بیشترین تاثیر مثبت و نماد «کگهر» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

نمادهای شاخص‌ساز فرابورس نمادهای شاخص‌ساز بورس
وهامون فولاد
دی شستا
لطیف  پترول
کرمان خودرو
فگستر خساپا
فتوسا  برکت
شاروم فملی

 

سیگنال‌های مهم کدال 18 مرداد

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا با نماد (ورنا) درخواست افزایش سرمایه به مبلغ 4 هزار میلیارد تومان داشته است.

همچنین شرکت زر ماکارون با نماد (غزر) قصد دارد 150 درصد سرمایه خود را افزایش بدهد.

 

پیش‌بینی بازار بورس در هفته آتی

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار جی‌پلاس درباره وضعیت بورس عنوان کرد: آن چیزی که مهم است و اوضاع و احوال بورس در مسیر آن قرار دارد، واکنش بازار نسبت به تورم پیش‌بینی شده است یعنی بازار سرمایه برمبنای رویه چندساله و گذشته خودش که در واقع اتفاقات را پیش خور می‌کند، من تصور می‌کنم در حال هضم کردن قیمت ارز است.

وی ادامه داد: اینکه ما بگوییم اتفاق خاصی در بازار و یا در شرایط کشور رخ داده است، اینگونه نیست قطعا امروز در راس مولفه‌هایی که در رشد قیمت‌ها و سبز شدن تابلوها می‌بینیم، پیش خور کردن بحث تورم و قیمت ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: همچنین به واسطه سقوط قابل توجه قیمت‌ها در شهریورماه سال گذشته، به هر حال قیمت برخی از فاکتورها قیمت‌های جذابی هستند که شاید صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کدهای حقیقی قدرتمند در بازار را برای بحث سرمایه‌گذاری تقویت می‌کند.

 

رشد بورس حداقل تا زمان معرفی کابینه رئیسی

مرادی با اشاره به اینکه شروع کار دولت جدید بی‌تاثیر نیست، تصریح کرد: وضعیتی که در معرفی وزرا شاهد هستیم بالاخره با یکسری حواشی همراه است که این مساله در رشد سرمایه‌گذاری‌ها، تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مجموعه سرمایه‌گذاری‌های مختلفی که به صورت مستقیم با دولت ارتباط دارند و یا مواضعش با دولت فعلی همراه است، موثر بوده و سبب شده که بازار کمی رشد پیدا کند. اما پارامترهای اصلی قضیه که در راس آن تحریم‌ها قرار دارد و مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده هم باعث می شود اصلا نتوانیم رشد پایدار و قابل توجهی را پیش بینی کنیم. تا زمان معرفی اعضای دولت و در حقیقت کابینه بازار بورس با رشد همراه است.

 

صندوق های سرمایه گذاری بورس متناسب با رویکرد دولت رئیسی، تصمیم می گیرند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند جریان ورود پول به بازار سرمایه از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در چه وضعیتی قرار دارد؛ تصریح کرد: بخشی از این موضوع به تغییر سیاست‌های دولت و مثبت شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز می‌گردد. در حقیقت این صندوق‌ها سیاست‌هایشان در مسیر دولت جدید است و برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند. اتفاقاتی که با روی کار آمدن دولت جدید رخ می‌دهد این را نشان می‌دهد که صندوق‌ها رویکرد مثبتی دارند و قیمت‌ها برای هر صندوق سرمایه‌گذاری به ویژه در سهم‌های موثر بازار، با نگاه بلندمدت و میان‌مدت می تواند جذاب باشد.

 

هنوز از رکورد خارج نشدیم

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: تصور می‌کردیم سال گذشته با رشد اقتصادی 3.5 درصدی که مرکز آمار برای سال آخر دولت دوازدهم اعلام کرده بود، فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی ایجاد شود اما می‌بینیم محدودیت فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را نشان می‌دهد و متاسفانه هنوز نتوانستیم رکود را حل کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید