جی پلاس؛

شاخص های سبز در معاملات امروز بورس/ تحلیل یک کارشناس از وضعیت بازار سرمایه در دولت جدید

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 17 مرداد در ارتفاع یک میلیون و 417 هزار و 863 واحدی قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز 17 مردادماه با رشد 10 هزار و 102 واحدی (0.72 درصدی) به رقم یک میلیون و 417 هزار و 863 واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 3536 واحدی همراه بود.

سبزپوشی تمام شاخص‌های بازار بورس

امروز تمامی شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص کل (هم‌وزن) با رشد 0.87 درصدی، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 0.72 درصدی، شاخص قیمت (هم‌وزن) با رشد 0.87 درصدی، شاخص آزاد شناور 0.77 درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد 0.64 و 0.81 درصدی همراه بودند.

 

اسامی نمادهای شاخص‌ساز

 

«فولاد»، «فارس»، «رمپنا»، «کگل»، «شپنا»، «نوری» و «شبریز» از جمله نمادهای شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس بودند.

 

مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

 

شاخص کل شاخص کل هم‌وزن ارزش معاملات ارزش بازار حجم معاملات  
1417862 407791  5.3 هزار میلیارد تومان 57 میلیون میلیارد تومان 7534میلیون سهم   

 

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز با رشد 67 واحدی در ارتفاع 20 هزار و 308 واحدی قرار گرفت.

نمادهای «آریا»، «فرابورس»، «شراز»، «سمگا» و «شاوان» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «زاگرس»، «کگهر» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

 

اسامی نمادهای پُرتراکنش بورس و فرابورس

    نمادهای شاخص‌ساز فرابورس نمادهای شاخص‌ساز بورس
    دی سپید
    وهامون شستا
    کرمان برکت
    گدنا فولاد
    لطیف  ومدیر
    فگستر شپنا
    فتوسا  فملی

 

 

سیگنال‌های مهم کدال برای بورس 17 مرداد

شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد با نماد (بمیلا) درخواست افزایش سرمایه به مبلغ 49 میلیارد تومان داشته است.

همچنین امروز آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگستر با نماد (ثعتما) به مبلغ 7 میلیارد تومان منتشر شده است.

از سوی دیگر شرکت فولاد خوزستان اعلام کرده است که با نماد (فخوز) به دنبال افزایش سرمایه به مبلغ 14 هزار میلیارد تومان است.

 

بورس به کجا می رود؟

روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جی پلاس درباره وضعیت بازار بورس امروز 17 مردادماه اظهار کرد: بازار سرمایه اوایل خردادماه در محدود یک میلیون و 100 هزار واحد در نقطه حمایتی خود قرار داشت و در مرحله‌ای قرار گرفته بود که بعد از گذر از تغییر دامنه نوسان و تغییر در زیرساخت‌هایی که شکل گرفته بود، از نگاه تحلیلی شرایط خوبی را داشت اما به لحاظ روانشناسی معاملاتی شرایط جالبی را نداشت چراکه نزدیک به 200 سهم به ویژه سهم‌هایی که کوچک بودند و حجم نقدشوندگی پایین‌تری داشتند، در صف فروش قرار گرفتند و ارزش آن‌ها نزدیک به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: مشخص بود با رفتن شرکت‌های کوچک به مجامع عادی سالیانه و بازگشایی آن‌ها بدون دامنه نوسان و همچنین عرضه و تقاضا جدید قیمت تعادلی شکل بگیرد. از سوی دیگر قیمت تعادلی جدید باعث شد بازار از محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد پایین‌تر نرود و به تعادل برسد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه از اوایل تیرماه بازار دچار اختلاف نظرهای تحلیلی شد، مطرح کرد: بازار در حقیقت در مدت ذکر شده تحت تاثیر انتخابات، توافقات سیاسی و بازگشت آمریکا به برجام بود و نمی‌دانست چه اتفاقی رخ خواهد داد البته بسیار دید خوبی نسبت به این مساله داشت که تا پایان تیرماه توسط دولت دوازدهم توافق صورت می‌گیرد و این اتفاق منجر به گشایش اقتصادی، برگشت پول‌های بلوکه شده ایران و کاهش قیمت ارز می‌شود. در حقیقت همین نگاه باعث شد بازار دچار دوگانگی شود.

شریعتی افزود: از زمانی که بازار متوجه شد که توافق در دولت دوزادهم صورت نمی‌گیرد، واکنش‌هایی نشان داد و در تیرماه جهش پیدا کرد و از نقطه تعادلی خود در خردادماه با نگرش جدید به دلار که قرار است قیمت آن در محدود 22 تا 25 هزار تومان باقی بماند و شرایط به همین صورت جلو برود، بازار رشد کرد و به محدوده فعلی رسید.    

وی مطرح کرد: ارزش معاملات بالای 5 تا 6 هزار میلیارد تومان در این دوره بازار سرمایه قابل قبول است و به اصطلاح خون در رگ‌های بازار جاری است چراکه اخبار منتشر شده مبنی بر تعامل و ادامه مذاکرات بازار سرمایه واکنش نشان می‌دهد به گونه‌ای که سهم‌های دلاری رو به پایین فروخته و سهم‌های برجامی خریداری می‌شود. در حقیقت این حجم بالای معاملات باعث پویایی در بازار می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این پویایی بازار سرمایه بیانگر آن است که امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد و می‌توان پرتفوهای متنوعی از جمله برجامی، غیربرجامی، دلاری، صنایع داخلی و... را انتخاب کرد و سبد سرمایه‌گذاری متنوعی را تشکیل داد.

شریعتی ادامه داد: سرانه خرید هر فرد حقیقی در بازار امروز قابل قبول و نزدیک به 18 میلیون تومان بود و همچنین سرانه فروش نزدیک 15 میلیون تومان بوده است که این موضوع نشان می‌دهد خریداران همچنان در بازار قوی‌تر هستند.

وی گفت: منفی شدن شاخصبه این معنی نیست  که صفوف فروش قابل توجه برای آن شکل بگیرد درنتیجه شرایط بازار احتمالا در این محدوده ثابت خواهد ماند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: نگرش دولت جدید به سیاست خارجه، سیاست پولی، گزینه بانک مرکزی و نگرش به نرخ بهره و... علامت سوال‌های بازار سرمایه هستند که احتمالا کمتر از یک ماه با گمانه‌زنی‌هایی که شکل می‌گیرد و افرادی که معرفی می‌شوند، بازار نگرش جدیدی پیدا می‌کند. از سوی دیگر رشد قابل توجه نقدینگی و حجم پول نشان می‌دهد تورم بالای 40 درصد ادامه‌دار خواهد بود و باید فکری برای آن کرد چراکه باعث رشد قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی و بازارها از جمله بازار سرمایه می‌شود اما این رشد به نفع اقتصاد نیست.

دیدگاه تان را بنویسید