جی پلاس؛

از عملیات شهید چمران چه می دانید؟/هدف از انجام این عملیات چه بود؟

به منظور انهدام مواضع دشمن در غرب منطقه حمودی سعدون عملیاتی طراحی شد. منطقه عملیاتی طراح در 10 کیلومتری جنوب غربی حمیدیه قرار داشت که رودخانه کرخه نور در جنوب آن را احاطه کرده بود. این عملیات به نام شهید چمران تغییر پیدا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، به منظور انهدام مواضع دشمن در غرب منطقه حمودی سعدون، اجرای عملیات طراح که به سبب وجود روستای طراح در این منطقه بدین نام نامگذاری شده بوددر دستور کار قرار گرفت. در این عملیات محدود که به علت شهادت دکتر مصطفی چمران به عملیات شهید چمران تغییر نام یافت.

 

منطقه عملیاتی طراح در 10 کیلومتری جنوب غربی حمیدیه قرار داشت که رود خانه کرخه نور در جنوب آن را احاطه کرده بود.

 

افزایش گرمای هوا در تابستان 1360 سبب کاهش سطح آب بخشی از مناطق غرغاب در جنوب کرخه شده بود و در نتیجه دشمن با تقویت نیروهایش در شمال کرخه نور دوباره مواضع قبلی خود را در غرب حمودی سعدون اشغال کردند و با ایجاد میادین مین، سیم خاردار و سیل بندی که در حد فاصل روستاهای حمودی فردوس و قصریه به طول 8 کیلومتر قرار داشت؛ جبهه ای مستحکم در این منطقه ایجاد کرد تا ضمن تهدید جاده حمیدیه- سوسنگرد از دسترسی رزمندگان به کرخه نور جلوگیری کند.

 

در این شرایط به منظور انهدام مواضع دشمن درغرب منطقه ی حمودی سعدون، اجرای عملیات طراح که به سبب وجود روستای طراح در این منطقه بدین نام نامگذاری شده بود و در دست اجرا قرار گرفت.

 

ابتدا دو خاکریز در فاصله 1500 متری 1000 متری خاکریز مقدم دشمن و سه کانال 400 متری حفر کردند تا از فاصله نیروهای خودی و دشمن کاسته شود. به این ترتیب نیروهای خودی تا 600 متری دشمن پیش رفتند و از طرفی نیروهای رزمنده سپاه و تیپ 3 لشکر 16 زرهی ارتش به فرماندهی سرهنگ جوادی که در روستای حمودی ساچک در شمال روستای حمودی سعدون استقرار داشتند، شناسایی وسیعی را آغاز کردند و از طرفی در روستای طراح در شرق این منطقه نیز نیروهای ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی سرگرد احمد مقدم مستقر بودند.

 

سرانجام این عملیات به صورت مشترک توسط رزمندگان سپاه سوسنگرد و حمیدیه، ارتش و نیروهای  ستاد جنگ های نامنظم در 5 مرداد 1360انجام گرفت وآخرین خاکریز دفاعی دشمن در شمال کرخه نور آزاد شد.

 

در این عملیات محدود که به علت شهادت دکتر مصطفی چمران در خرداد ماه 1360، به عملیات شهید چمران تغییر نام یافت؛ فقط یک نفر به نام سید کریم مرزعه که ساکن اهواز بود به شهادت رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید