گزارش جی پلاس؛

چهارمین روز آتش سوزی های نارک گچساران/ حریق به جنگل های بکر حفاظت شده رسید+ فیلم

از 4 روز گذشته آتش سوزی ها در منطقه نارک شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و همچنان در حال پیشروی است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اجتماعی جی پلاس: آتش سوزی جنگلهای نارک گچساران وارد چهارمین روز خود شد که درنتیجه این آتش سوزی ها حریق به  کوه «خومی» نیز رسید. بخشی از کوه خومی به همراه کوه «دیل» جزو مناطق بکر و حفاظت شده در استان کهگیلویه و بویراحمد  هستند. تاکنون تمامی نیروهای منابع طبیعی سراسر استان به همراه فعالان مردمی و تشکل های حامی محیط زیست در منطقه حضور پیدا کردند ولی گرمای بالای هوا، عدم وجود امکانات و نیروی پشتیبانی کافی باعث کند شدن روند کنترل آتش شده است.

آرش نیکخو فعال محیط زیستی منطقه، در این خصوص به خبرنگار جی پلاس گفت: صعب العبور بودن و همچنین وجود مراتع لابلای درختان و تعداد بالای درختان خشک در منطقه به شدت گسترش آتش سوزی افزوده است.

وی افزود: متاسفانه در یکی دو روز اول آتش سوزی اطلاع رسانی و امداد جمعی برای اطفا حریق شکل نگرفت و بعد از آن تمامی تلاش ها فقط  باعث شده سرعت تخریب آتش کندتر شود. 

وی با اشاره به اینکه درسال جاری  گچساران چه از لحاظ تعدد و چه از لحاظ وسعت  بیشترین آتش سوزی را در منطقه زاگرس به خود دیده است، افزود: گچساران جزو مناطق نفت خیز استان و همجوار با خوزستان و بوشهر است که دمای هوا در تابستان همتراز با شهرهای جنوبی است و اندک جنگلهای شمال گچساران که به کنترل دما و حفظ اکوسیستم منطقه کمک میکند، در اکثر نقاط دچار آتش سوزی شده است.

این فعال محیط زیستی در پاسخ به این سوال که برای مهار اتش سوزی هاباید چه کرد گفت: هرچه سریعتر امکانات لجستیکی از سایر استان های همجوار وارد شود چرا که توان نیروی های داوطلب و محیط بانان برای کنترل آتش سوزی کافی نیست و نیاز است از نیروهای آموزش دیده نظامی در کنار امکانات مناطق دیگر استفاده شود.

 

 

 

حجم ویدیو: 15.36M | مدت زمان ویدیو: 00:00:31 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید