پیشکسوت فوتبال در گفت و گو با جی پلاس؛

کربکندی: نباید برای بردن بحرین سرود بخوانیم!/ گویا عراقی‌ها آرزویی جز بردن ایران ندارند/ اسکوچیچ در تیم ملی رنج می برد

یک کارشناس فوتبال می گوید به خاطر اتفاقات گذشته و شکست در بازی رفت حساسیت بازی با بحرین زیاد شده بود اما نباید برای شکست دادن این تیم سرود خواند و به آن افتخار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

رسول کربکندی دروازه‌بان سابق تیم ملی و کارشناس فوتبال در گفت و گو با جیپلاس؛ درباره تحلیل بازی ایران و بحرین در انتخابی جام جهانی که با برتری سه بر صفر ایران تمام شد و همینطور عملکرد متفاوت شاگردان اسکوچیچ در نیمه اول و دوم گفت: با توجه به نتیجه دور رفت که ایران در منامه باخته بود، حساسیت ‌ها و نگرانی‌هایی برای تیم ملی ایجاد کرد که اگر در دور برگشت پیروز نشویم، جام جهانی را از دست می‌دهیم. از طرفی تیم حریف هم به علت شناختی که از ایران داشت، با دفاع پرتعداد وارد زمین شد. روی هم رفته به علت همین مسائل، تیم ملی به جز ضربه سر طارمی، موقعیت گل آنچنانی نداشت. حریف بسیار پرانرژی و دونده ظاهر شد و برای دفاع مقابل ایران هماهنگ عمل کرد.

وی با اشاره به چرخش ورق برای ایران در نیمه دوم به علت افت انرژی بحرین و باز شدن لایه‌های دفاعی این تیم، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت یک نیمه، بحرین توان لازم برای بازی فشرده را نداشت و فضاهایی را در اختیار تیم‌ملی قرار داد. مسلم بود که اگر بحرین گل نخست را بخورد، حتما از لاک دفاعی خارج می‌شود و همین اتفاق هم رخ داد و در ادامه با جلوتر آمدن این تیم، موقعیت‌های بیشتری نصیب ایران شد.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه در نیمه اول به علت استرس و فشار بازی، فوتبال دوستان را راضی نکرد، افزود: بعد از گل نخست ایران و تعویض‌های اسکوچیچ و ورود قدوس، تیم‌ ملی بازی هماهنگ‌ تری را به نمایش گذاشت.

تیم ملی فوتبال ایران - ایران و بحرین سردار آزمون

کربکندی با اشاره به فضای حاکم بر قبل و بعد از بازی با بحرین که این تیم را بسیار بزرگتر از آنچه هست، کرده بودند، گفت: نباید فوتبالمان بعد از این همه سابقه و افتخارات در آسیا به جایی برسد که برای بردن بحرین جشن ملی بگیریم و سرود بخوانیم. به نظرم به علت شکست ایران با ویلموتس به بحرین و عراق، و وقفه در برگزاری ادامه مسابقات به خاطر کووید 19، حساسیت‌ ها بالا رفت اما فوتبال ما به اندازه ای بازیکن خوب در پست هافبک و مهاجم دارد که اگر سرمربی هر بازیکنی را هم در زمین بگذارد، اشتباه نکرده است. اگر انسجام خط دفاعی افزایش یابد، ما عراق را هم بدون دردسر شکست می‌دهیم.

وی با اشاره به مشکل سرمربی تیم ملی برای انتخاب ترکیب نهایی خود از میان این تعداد بازیکن باکیفیت گفت: با این همه بازیکن هجومی خوب و لژیونر، به هر تیمی در آسیا گل می‌زنیم. فکر می‌کنم الان شرایط به گونه‌ای است که سرمربی تیم ملی از وجود این همه بازیکن خوب رنج می‌برد! فقط تنها مشکل ما در خط دفاعی است که باید اشتباهات کاهش و هماهنگی افزایش یابد.

این کارشناس فوتبال با تاکید بر اینکه مقابل تیم‌هایی مانند بحرین و عراق نباید گل نخست را دریافت کرد گفت: اگر دیشب هم ما گل اول را می‌خوردیم، این تیم تا پایان مسابقه جلوی خط دفاعی خود تجمع و وقت‌کشی می‌کرد. از این قبیل تیم‌ها نباید عقب بیفتیم. اگر در مقابل عراق گل بخوریم کارمان سخت می شود، چون عراق ها مقابل ما انرژی مضاعفی دارند و خیلی متعصب و جنگنده بازی می کنند. گویا آرزوی آن‌ها بردن ایران است و هیچ هدفی جز این ندارند. در این چند سال همیشه ما را اذیت کردند. باید مقابل عراق هوشمندانه بازی کنیم.

کربکندی درباره تاثیر اسکوچیچ روی تیم ملی و سرنوشت ایران با با این سرمربی در مراحل دشوارتر اظهار کرد: من اسکوچیچ را در حد باشگاهی، مربی قابل قبولی می‌دانستم. در هر تیمی که حضور داشت، تاثیرگذار بود. نمی‌توانیم بگوییم او مربی ضعیفی است. اینکه بتواند خودش را به بازیکن‌ها اثبات کند و بازیکن ها او را قبول داشته باشند، بسیار مهم است. با شیوه‌ای که اسکوچچ به کار برد و به کشورهای مختلف رفت و به بازیکن‌ ها سر زد و با سیاست و حرفه‌ای عمل کرد، خودش را به بازیکنان بزرگ تیم ملی نزدیک کرده تا پذیرش بیشتری در تیم ملی داشته باشد.

وی به دستیاران اسکوچیچ اشاره کرد و گفت: کنار این سرمربی وحید هاشمیان را داریم که به نظرم مسیر خوبی را برای مربیگری آغاز کرده است. کریم باقری هم باعث افزایش انسجام و همبستگی در تیم‌ملی می شود. در نهایت اسکوچیچ چیزی برای از دست دادن ندارد. او می‌ تواند با فوتبال ما بزرگ شود. مانند برانکو که از ایران شناخته شد. اسکوچیچ چیزی را از دست نمی دهد چون قبل از این اعتبار زیادی در عرصه بین الملل نداشت اما اگر نتیجه بگیرد، رزومه خود را قدرتمند خواهد کرد.

این کارشناس و مربی فوتبال تاکید کرد: فوتبال مقوله ای است که می تواند مردم را برای دقایقی از فشارها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدا کند.  فوتبال تبدیل به روزنه ای برای تزریق شادی به جامعه شده و باید بیش از این قدر این مقوله اجتماعی را بدانیم. امیدوارم از مانع آخر مقابل عراق هم عبور کنیم و به مرحله بعد برویم. هر چند در آن مرحله کار سخت تر می شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید