نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک؛

معرفی پرچمدار کاروان ایران در هفته آینده/ صالحی امیری: هر آنچه برای حضور آبرومندانه در المپیک لازم باشد را فراهم کردیم/فخری: امکان جایگزینی حدادی وجود ندارد

رییس کمیته ملی المپیک ایران گفت: در ۳ قالب فعالیت‌های مربوط به حضور در المپیک را انجام دادیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری در نشست خبری اظهار داشت: سازماندهی در ۳ قالب ستاد عملیاتی، فرهنگی و ستاد عالی به ریاست وزیر برای هماهنگی برنامه‌ها انجام شده است. همه فدراسیون‌هایی که در المپیک توکیو حضور دارند در اردوی داخلی یا خارجی به سر می‌برند. انگیزه در همه فدراسیون‌ها محسوس است و ارتباط مستمر به صورت روزانه در دستور کاروان قرار دارد.

* هیچ محدودیتی برای حضور مقتدرانه در المپیک وجود ندارد 

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: هر آنچه برای برگزاری رویداد آبرومندانه هست محقق خواهد شد و هیچ محدودیتی تا امروز برای حضور مقتدرانه در المپیک وجود نداشته است. با وجود شرایط اقتصادی، کرونا و مسائل دیگر تلاش مجموعه نظام برای درخشش المپیک و پارالمپیک وجود ندارد. مطمئن هستم قهرمانان ما در توکیو خواهند درخشید و کام ملت را شاد خواهند کرد.

* عدم اطمینان از برگزاری المپیک برای جذب اسپانسر 

صالحی‌امیری درباره مذاکره با اسپانسرها گفت: مذاکره با ده‌ها شرکت انجام و یک مورد به توافق منجر شد اما المپیک یکسال به تعویق افتاد. ما نمی‌توانستیم برگزاری رویداد را تضمین کنیم از طرفی اسپانسرها هم به دلیل عدم اطمینان انگیزه لازم را نداشتند.  

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه فضا المپیکی نیست، گفت: برای شما آرزوی سلامتی دارم.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین درباره مسایل روحی ورزشکاران، تصریح کرد: بحث اول عوامل روانشناختی است. روانشناس ما و فدراسیون‌ها که روانشناس دارند از مدت‌ها قبل برای ایجاد بستر روحی و روانی لازم برنامه‌های خود را پیگیری کرده‌اند. کاهش فشارهای عصبی هم پیش‌بینی شده و نکته دیگر اینکه فدرلسیون بستر لازم را در اردو و رویدادها برای ورزشکاران خود ایجاد کند. الان مجموعه قهرمانان در آمادگی حداکثر روحی و انگیزشی برای حضور در المپیک هستند. 

* روزی نیست که دغدغه ورزشکاران را نداشته باشیم

وی افزود: سهراب مرادی همچنان با همه مشکلات امیدوار است به توکیو برسد، همین شرایط را در کاراته داریم که گنج زاده و پورشیب هر دو برای ما عزیز هستند‌. در کشتی هم همین ارتباط را داریم. برای حل معضلات روحی و روانی، بحث مالی هم هست که به اینها هم توجه شده است. ما وظیفه مان را انجام دادیم و علاوه بر پرداخت بورسیه به ۱۰ ورزشکار، تلاش شده حداقل‌ها برای ورزشکاران فراهم شود. روزی نیست که دغدغه ورزشکاران را نداشته باشیم. بلافاصله متوجه شویم عزیزی مشکل دارد کمک خواهیم کرد. 

* تغییر دولت در نگاه به منابع ملی تاثیر نمی گذارد

صالحی‌امیری درباره اینکه دولت در زمان المپیک تغییر می‌کند و آیا با این شرایط وزیر ورزش در توکیو حضور خواهد داشت، گفت: کسانی که سالها زحمت کشیدند و در توسعه ورزش قهرمانی تلاش کردند حضور این عزیزان در المپیک ضرورت است. تغییر دولت در نگاه ملی به منابع ملی تاثیر نخواهد داشت. همه دولت‌ها آرزوی درخشش کاروان را دارند. 

وی درباره پرداخت پاداش که آیا با تغییر دولت تضمینی برای اجرای آن هست، تصریح کرد: این وظیفه نهادهای مسئول در ورزش است که پشتیبان ورزشکاران باشند. آنچه به عنوان پاداش مطرح شد در تعهدات دولت است. ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم و تا امروز هم به این تعهدات عمل کرده‌ایم. تا الان ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها، بخشی از نیازها برای حضور در المپیک و ... انجام شده است.

* اعلام برنامه‌های فرهنگی در توکیو

صالحی‌امیری در پاسخ به سوال خبرنگار جی پلاس، درباره فعالیت‌های فرهنگی، یادآور شد: شخصا ستاد فرهنگی را مدیریت کرده‌ام. برنامه ستاد فرهنگی بسیار گسترده و قرار بود گروهی را به توکیو اعلام کنیم که شامل موسیقی‌های ملی، محلی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه ایران زیبا و ... بود. با ۱۰ نهاد ملی هماهنگی‌های لازم برای تغییر چهره شهرها برای حضور در المپیک انجام شد. برای هفته المپیک در تپه‌های عباس آباد برنامه‌ریزی شد اما با شیوع کرونا در نحوه برگزاری محدودیت‌هایی ایجاد شد. 

وی افزود: هفته گذشته با مدیران دیپلماسی در وزارت امور خارجه و سفیر ایران در توکیو داشتیم. نتیجه اینکه ما با اعلام محدودیت‌ها از سوی توکیو ۴ برنامه‌ خواهیم داشت. نمایش فیلم ایرانی با زیرنویس ژاپنی - انگلیسی، توزیع هدایای فرهنگی، نمایشگاه ایران زیبا و نمایشگاه صنایع دستی از برنامه‌های ما در المپیک است. ۳۰۰ بیلبورد در کلانشهر تهران نصب خواهد شد و در خیابان سئول تابلوی قهرمانان ملی را خواهیم داشت.

* سجادی:  افراد اعزامی ۵ روز زودتر نمی توانند به توکیو بروند

نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: به منظور حفظ سلامتی ورزشکاران و شرکت کنندگان، تاکید میزبان براین است تاجایی که ممکن است کاهش تردد در دهکده بازی‌ها و ورزشکاران باشد. به همین دلیل اعلام شد زودتر از ۵ روز شرکت کنندگان نمی‌توانند به توکیو بروند. 

وی افزود: اگر ورزشکاران بعدازظهر روز قبل از ۵ روز به توکیو برسند مشکلی نیست. اگر کشوری اختلاف ساعت ۶ ساعته داشته باشند می‌توانند درخواست دهند که زودتر به توکیو بروند اما این موضوع شامل ما نمی‌شود چون اختلاف ما کمتر از ۶ ساعت است. 

سجادی درباره حضور کادر سرپرستی در توکیو، عنوان کرد: از ۲۲ تیرماه سرپرستان و کادر می‌توانند راهی توکیو شوند. در صورتی که ورزشکاری در رشته انفرادی زودتر مسابقه اش به پایان می‌رسد باید با درخواستی که از قبل ارائه شده شرایط حضورش تا ۷۲ ساعت فراهم شود.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو یادآور شد: میزبان در تلاش است همه اصول بهداشتی را که ابلاغ شده رعایت کند. تیم‌های ما از حدود یکسال قبل به صورت فشرده با وجود کووید ۱۹، تمرینات خود را ادامه داده‌اند. خوشبختانه تا امروز مشکلی برای ورزشکاران و مربیان پیش نیامده و کنترل‌های پزشکی از سوی فدراسیون پزشکی به خوبی اجرا می‌شود. 

وی افزود: مراسم افتتاحیه با اعلام میزبان به صورت محدود اجرایی خواهد شد. تمام دستورالعمل‌هایی که ارائه شده رعایت خواهد شد. تقریبا تیم‌های شرکت کننده در حالت قرنطینه هستند و فقط می‌توانند به محل تمرین و مسابقه بروند. رشته‌هایی که در اطراف توکیو هستند مثل قایقرانی و دوچرخه‌سواری حق ندارند به دهکده ورزشکاران بیایند و باید در همان محل در نظر گرفته شده مستقر شوند.

* پرچمدار هفته آینده معرفی می‌شود

سجادی همچنین درباره انتخاب پرچمدار، عنوان کرد: پرچمدار هفته آینده در نشست ستاد معرفی خواهد شد.

سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو درباره پیش‌بینی مدال، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که فدراسیون‌ها ندانند چه می‌خواهند‌ حتما حریفان خود را رصد می‌کنند به خصوص در رشته‌های نامدار. درصدی مشخص است اما براساس اطلاعاتی که داریم در کشتی، کاراته، تکواندو، شمشیربازی تیمی شانس بالای ۷۰ درصد داریم که مدال می‌گیریم. من اطمینان دارم بچه‌های ما خوب هستند، زحمت کشیده‌اند، امیدوارم که در المپیک خوب ظاهر شوند، مدال مسئله بعدی است.

* عدم سهمیه جودو در المپیک

سجادی درباره حضور نماینده جودو و بریمانلو در المپیک و اینکه آیا او زیر پرچم IOC رقابت خواهد کرد، گفت: ملاک ما فدراسیون جهانی است و هنوز سهمیه او به ما اعلام نشده است. چون سهمیه‌ای نیست پس او زیر پرچم بین‌المللی رقابت نخواهد کرد.

سرپرست ایران درباره وضعیت آمادگی روانی ورزشکاران، یادآور شد: آمادگی‌های روانی باید زودتر از جسمانی شروع شود. این موضوع به هر رشته ورزشی بستگی دارد. خوشبختانه مربیان ما با این موضوع آشنا هستند.

وی افزود: شرایط برای همه شرکت‌ کنندگان یکی است و به زودی با تشکیل کارگاه‌ها موضوع کووید ۱۹ بحث خواهد شد. مربیان ما با این موضوع بیگانه نیستند. ورزشکاران هم راغب نیستند اردو را ترک کرده و تمرکز خود را از دست بدهند.

* نامشخص بودن وضعیت وزنه‌برداری

سرپرست کاروان ایران درباره وضعیت وزنه‌برداری، گفت: هنوز اعلام نهایی نشده و فکر می‌کنم طی چند روز آینده از سوی فدراسیون جهانی اعلام خواهد شد. ملاک هایی هست که باید بررسی و اعلام 

وی در پاسخ به سوالی درباره کادر پزشکی، خاطرنشان کرد: ۲ پزشک و یک فیزیوتراپ داریم. از طرفی ۲ رشته تیمی همراه خود پزشک دارند که باید باشند. ۲ رشته ماساژور خاص خود را دارند که علاوه بر آن ما هم ماساژور داریم. طوری برنامه‌ریزی کردیم که ۲ تا ۱۲ روز کادر پزشکی اعزام می‌شود. برای اولین بار است به صورت چرخشی کادر پزشکی اعزام می‌شوند. ۲۱ خرداد اسامی کامل را باید داشته باشیم تا به میزبان اعلام کنیم. 

* وزیر ۹ مرداد در توکیو

سجادی درباره میهمانان کاروان، عنوان کرد: از تعداد میهمانان کم شده و ۴ کارت برای کمیته داریم که به ازای هر کارت ۳ نفر اعزام می‌شوند. برنامه‌ریزی 

نماینده مجلس نداریم، همه ۱۰۰ درصد ورزشی هستند. وزیر هم پیش بینی کردیم ۹ مرداد در المپیک باشد.

* فخری: رکورد تعداد سهمیه قطعا شکسته می‌شود

پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی، گفت: رکورد کسب سهمیه و تعداد رشته‌ها قطعا شکسته خواهد شد اما درباره رکورد بانوان سخت است صحبت کنیم. ما در دوومیدانی و کاراته شانس حضور بانوان را خواهیم داشت اگر در پاریس سهمیه کسب شود در این صورت تعداد بانوان هم اضافه خواهد شد.

وی درباره پیش‌بینی مدال، عنوان کرد: قبل از بازی‌ها هیچ کاروانی نمی‌گوید که ما این تعداد مدال می‌گیریم. ما ارزیابی اولیه از کسب مدال داریم. ورزشکاران شاخص خوبی در این دوره از المپیک داریم. ممکن است ورزشکارانی هم باشند که شما برآوردی از کسب مدال ندارید اما ممکن است شگفتی‌ساز شوند. اینکه چه مدال در چه رشته‌ای کسب می‌شود تا به حال در هیچ کاروانی گفته نشده است.

فخری درباره حضور حدادی در المپیک، تصریح کرد: کمر او آسیب دیده و قرار است کمیسیون پزشکی تشکیل شود. حدادی درد شدیدی دارد اما تمرینات خود را پیگیری می‌کند. سهمیه به نام خود اوست و نمی‌توان شخص دیگری را جایگزین کرد.

دیدگاه تان را بنویسید