در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

چرا بازار بورس بعد از مصوبات سران قوا رشد نکرد؟/ ارزهای دیجیتال چقدر در ریزش های اخیر شاخص سهم داشتند؟

برخی کارشناسان بازار بورس معتقد هستند که بازار ارزهای دیجیتال تاثیر خاصی بر روند بازار سرمایه ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: این روزها روند سقوط شاخص بازار سرمایه شدت بیشتری گرفته است. از یک سو مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکنون نتوانسته چاره ساز شوند و از سوی دیگر برخی معتقد هستند که توجه ها به سمت بازار ارزهای دیجیتال جلب شده و بسیاری از متضرران بازار بورس در حال انتقال سرمایه خود به این بازار هستند. 

خبرنگار جی پلاس نظر دوتن از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص را جویا شده که در ادامه مشروح آن را از نظر می گذرانید:

همایون دارابی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس گفت: مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره بازار بورس هنوز به تایید رهبری نرسیده و ابلاغ نشده است.

بازار وارد جو انتخابات شده و تمام  فعالین بزرگ بازار که حقوقی هایی مانند مدیران بانک ها، بیمه ها، هلدینگ ها،  بیمه ها و .... تحث تاثیر این موضوع است و در طول سال های گذشته هم ندیدیم که بازار در ایام انتخابات بتواند نفسی تازه ای کند.

از سوی دیگر مشکلات اساسی مانند نرخ بهره بالا، بی ثباتی بازار ارزو قیمت گذاری دستوری درحال اذیت کردن بازار است و همین مسائل در مجموع باعث شده اند سهام داران فعلا دست به خرید سهام نشوند.

دارابی در خصوص تاثیر خروج سرمایه به سمت بازار ارز دیجیتال در تشدید ریزش شاخص بورس، گفت: بازار ارزهای دیجیتال تاثیر خیلی کمی بر وضعیت فعلی بازار سرمایه دارد چراکه این بازار ویژگی های سرمایه گذاری مد نظر جامعه ما را ندارد.

 

بورس

 

رضا خانکی کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار جی پلاس گفت: موضوع اصلی در وضعیت فعلی بازار این است که ریسک های مهم همچنان بر سر بازار است برای مثال توافق ایران و غرب همچنان مشخص نیست و خیلی ها تصمیم خرید خود را برای بعد از روشن شدن تکلیف برجام گذاشته اند.

موضوع بعدی هم تیم اقتصادی دولت آینده است که در ماه های آتی روی کار خواهد آمد و طبیعی است خیلی ها منتظر آن باشند. همین مسائل باعث می شود علی رغم تزریق نقدینگی و ارزنده بودن قیمت ها، شاهد خریدهای اثر گذار نباشیم.

خانکی همچنین در پاسخ به این سوال که اشتیاق مردم در روزهای اخیر به بازار ارزهای دیجیتال ممکن است در ریزش های بازار بورس تاثیر داشته باشد یا خیر، گفت: بازار کریپتو با هر شرایطی که دارد، دارای نقدشوندگی بهتری نسبت به بازار سرمایه است که طبعا بخشی از تقاضاها را به سمت خود می کشاند اما نمی توان تصور کرد بازار کریپتو عامل ریزش های اصلی بازار بورس است.

دیدگاه تان را بنویسید