آذری جهرمی خبر داد؛

ساخت ابر رایانه مریم میرزاخانی در ایران

وزیر ارتباطات از ساخت ابررایانه مریم میرزاخانی در کشور خبر داد و گفت: عملیات اجرایی ساخت این ابررایانه برای تامین زیر ساخت های هوش مصنوعی‌ از امروز آغاز می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ که امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با اشاره به کاربردهای ابررایانه ها در حوزه های مختلف علمی، خاطر نشان کرد: دختران ایرانی در عرصه توسعه توسعه فناوری اطلاعات در این سال ها زحمات زیادی کشیدند و در حوزه آی سی تی، بالاترین نرخ مشارکت را بانوان داشتند ولی کمتر دیده شدند.

وزیر ارتباطات افزود: به احترام تلاش آن‌ها با تصمیم‌ جمعی که گرفته شده است، عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی‌ ایران‌ را برای تامین زیر ساخت های هوش مصنوعی‌ از امروز آغاز می‌کنیم.

وی افزود: این ابررایانه ۱۰۰ برابر سیمرغ ظرفیت خواهد داشت و به پاس قدردانی از تلاش دختران ایرانی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نام این ابررایانه را به نام دانشمند ایرانی مریم میرزاخانی «ابررایانه مریم» نام‌گذاری کردیم.

جهرمی با اشاره به اینکه برای ساخت این ابررایانه تامین اعتبار انجام شده است، گفت: از امروز توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عملیات اجرایی ساخت این ابررایانه پیگیری می‌ شود و باید ظرف مدت یکسال به سرانجام برسد و خدمات دهی خود را به فعالان بخش آی سی تی آغاز کند.

وی در تشریح جزییات ساخت این ابررایانه در جمع خبرنگاران نیز گفت: برای راه اندازی «سوپرکامپیوتر مریم» برای مجموعه های توانمند کشور فراخوانی منتشر خواهد شد و توانمندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که سرمایه گذاری این طرح از سوی وزارت ارتباطات انجام می شود، گفت: بر اساس فراخوان منتشر شده، عملیات اجرایی این ابررایانه در یکی از دانشگاه های کشور اجرایی می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید