ورود سه خودروی جدید چینی تا ماه آینده به بازار ایران+ مشخصات فنی و تصاویر

دو خودروی شاسی بلند SX5 و SX6 و یک خودرو سواری B511 تا یک ماه آینده وارد بازار خودروی ایران می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مدیرعامل شرکت صنایع اتومبیل‌سازی فردا گفت: دو خودرو شاسی بلند SX5 و SX6 و یک خودرو سواری B511 در این شرکت تولید و تا یک ماه آینده وارد بازار خودروی ایران خواهد شد.

در ادامه مشخصات فنی این خودروها را مشاهده می کنید؛

مشخصات دانگ فنگ SX6

اولین محصول خودروسازی فردا، کراس اوری به نام دانگ فنگ SX6 است. البته در بازار چین، SX6 تحت برند دیگری فروخته می شود که نامش کمی پیچیده است!

کراس‌اور SX6 در بازار چین تحت برندDongfeng Fengxing  فروخته می شود؛ برندی که خودش از زیرمجموعه های جوینت ونچر Dongfeng Liuzhou محسوب می شود. این جوینت ونچر که 75% سهامش را دانگ فنگ در اختیار گرفته، محصولاتش را در دو گروه مختلف می فروشد:

  • خودروهای تجاری و سنگین تحت برند Chenglong Motor
  • خودروهای سواری تحت برند Dongfeng Fengxing

برای آنهایی که جزییات برای‌شان مهم است نیز باید بدانند که نام این برند، در بازار چین و در بازار صادراتی، اندکی متفاوت و بصورت زیر است:

  • در بازار چین: Dongfeng Fengxing Jingyi
  • در بازار صادراتی: Dongfeng Fengxing Joyear

دانگ فنگ SX6 در سال 2016 پا به بازار چین گذاشت. سپس در سال 2019 نیز اولین فیس لیفتش را تجربه کرد؛ فیس لیفتی که همه تغییراتش در جلوپنجره جدید، چراغهای جدید و اضافه شدن پیشرانه توربو خلاصه می شد.

البته آن دانگ فنگی که در خودروسازی فردا مونتاژ می شود، هرچند نسخه قبل از فیس لیفت است ولی خوشبختانه روی آن، پیشرانه جدید توربوشارژ نصب شده که خبر نسبتا خوبی برای مشتریان ایرانی خواهد بود.

پیشرانه 1.5 لیتری توربو
قدرت 147 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر
گیربکس CVT
وزن 1425 کیلوگرم
مصرف ترکیبی 7.5 لیتر

آپشن های دانگ فنگ SX6

دانگ فنگ SX6

دانگ فنگ SX6 در گروه خودروهای سایز متوسط است و اگر به طراحی خاصش دقت کنید، خواهید دید که چینی‌ها، آنرا چیزی بین «کراس‌اور» و «ون» ساخته اند؛ این دقیقا همان موضوعی است که طراحان بیسو T5 هم درگیرش بودند! 

البته SX6 شباهت دیگری هم به بیسو T5 دارد. برای مثال، صندلی هایش با چیدمان 3-2-2 طراحی شده؛ یعنی در ردیف سومش 3 نفر و در ردیف دومش نیز 2 نفر جای می گیرند. بنابراین در غیاب بیسو T5 سیف خودرو و بی وای دی S7 کارمانیا، باید دانگ فنگ SX6 را تنها کراس اور 7 نفره چینی بازار ایران بدانیم.

دانگ فنگ SX6

هرچند لیست کامل تجهیزات دانگ فنگ SX6 هنوز منتشر نشده، اما احتمالا با تجهیزات زیر بدست مشتریانی ایرانی‌اش می رسد:

  • دو ایربگ
  • کروز کنترل / کنترل کشش / کنترل پایداری
  • فرمان برقی قابل تنظیم
  • کیلس استارتر
  • مانیتور 8 اینچی لمسی / بلوتوث
  • آینه های تاشو برقی
  • سنسور پارک / سنسور فشار باد تایر
  • تهویه اتومات دوگانه با تهویه مجزای عقب
  • رینگ 17 اینچ با تایرهای 215/55
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با دوربین عقب

مشخصات فنی فردا SX5

فردا SX5 اندکی از فردا SX6 کوچک‌تر است. بنابراین باید آنرا در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) جای دهیم.

مشخصات ابعاد و اندازه‌های فردا SX5
طول 4515 میلیمتر
عرض 1812 میلیمتر
ارتفاع 1725 میلیمتر
فاصله محوری 2720 میلیمتر
حجم باک 45 لیتر
وزن خالص 1455 کیلوگرم
سایز چرخ 215/60R17

*داده‌های جدول فوق، براساس اطلاعات رسمی خودروسازی فردا است.

دانگ‌فنگ از همان ابتدای معرفی SX5 به بازار چین، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی روی آن گذاشت. اندکی بعد نیز موتور 1.8 لیتری توربوشارژ خودش را روی آن نصب کرد.

SX5

در نسل دوم SX5 نیز دانگ‌فنگ همچنان از موتور 1.6 لیتری استفاده کرد. اما دیگر خبری از موتور قدرتمند 1.8 لیتری توربو نبود. سال 2019 نیز دانگ‌فنگ برای نخستین‌بار، موتور 1.5 لیتری توربو (با کد موتور 4A91T) را روی SX5 گذاشت که قدرتی در حدود 147 اسب‌بخار  به همراه گشتاوری معادل 200 نیوتن‌متر را تولید می‌کرد.

SX5

ولی اگر تصور می‌کنید که فردا SX5 قرار است با موتور توربوشارژ در ایران فروخته شود، متاسفانه باید شما را نا امید کنیم و بگوییم که در کمال تعجب، خودروسازی فردا، همان موتور تنفس طبیعی 1.6 لیتری (با کد موتور 4A92) را روی فردا SX5 گذاشته است و احتمالا تصور کرده که تکنولوژی MIVEC ساخت این موتور در کنار نام بزرگ میتسوبیشی، می‌تواند باعث متقاعدکردن مشتریان ایرانی شود.

مشخصات فنی فردا SX5
موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی یورو5
قدرت 121 اسب بخار در دور موتور 6000
گشتاور 151 نیوتن متر در دور موتور 4000
گیربکس CVT با 6 دنده مجازی
مصرف ترکیبی 7.3 لیتر

*داده‌های جدول فوق، براساس اطلاعات رسمی خودروسازی فردا است.

درحالیکه همه کراس‌اورهای کامپکت چینی حاضر در بازار ایران، از موتور توربو بهره می‌برند جای افسوس دارد که فردا SX5 را با موتور تنفس طبیعی در ایران ببینیم. باید اعتراف کنیم که همان سرنوشت تلخی که هایما S7 تنفس طبیعی (با موتور 2.0 لیتری) یا چری تیگو 5 تنفس طبیعی دچارش شدند، دیر یا زود، گریبان فردا SX5 را هم خواهد گرفت.

امکانات و آپشن های فردا SX5

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، خودروسازی فردا می‌خواهد فردا SX5 را با آپشن‌های زیر تحویل مشتریانش دهد :

  • سانروف
  • کروز کنترل / کنترل پایداری / کنترل کشش
  • مانیتور 8 اینچی لمسی با دوربین عقب
  • گیربکس 2 حالته (اسپرت - برفی)
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • بلوتوث
  • آینه تاشو برقی
  • تهویه دیجیتال
  • سنسور فشار باد تایر
  • اتولایت / دی لایت
  • روکش چرم صندلی
  • دو ایربگ
  • کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
  • ایزوفیکس صندلی
  • خروجی برق 12 ولت
  • سنسور پارک عقب

SX5

معرفی خودرو سواری B511

نسل دوم چانگان آلسوین که با کد B511 شناخته می‌شود، خودرویی با طراحی مدرن است که در طراحی آن سلیقه مشتری‌های هدف به خوبی در نظر گرفته شده است. در نمای جلو شاهد جلوپنجره بزرگ پروانه‌ای چانگان هستیم که به چراغ‌های چند ضلعی آن متصل شده است. نمای کلی عقب نیز یادآور همین قسمت در نسل پنجم هیوندای النترا است. خطوط بدنه پخته و بر اساس زبان طراحی جدید چانگان شکل گرفته است.

نمای داخلی چانگان آلسوین نیز بر اساس زبان طراحی روز چانگان شکل گرفته است. استفاده از متریال گوناگون مانند چرم مصنوعی، پلاستیک و قطعه‌های تزیینی پیانویی، در کنار المان‌های فضایی ترکیبی خاص در نمای داخلی چانگان آلسوین ایجاد کرده است. یک نمایشگر تبلتی کوچک در مرکز داشبورد قرار گرفته و خلاف مد این روزهاکه نشانگر‌های پشت فرمان همگی دیجیتالی است، چانگان از سیستم ترکیبی استفاده کرده و در کنار سرعت سنج سنتی، چند نمایشگر کوچک دیجیتالی تعبیه کرده که حسی اسپرت به کابین منتل می‌کند.

B511

چانگان آلسوین، یک سدان جمع‌ و جور در کلاس B است. خودرویی با فاصله بین دو محور 2535 میلی‌متری که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4390، 1725 و 1490 میلی‌متر است. برای این که به خوبی اندازه چانگان آلسوین را درک کنید، باید گفت این خودرو در طول 4 سانتی‌متر از ایکو دنا کوتاه‌تر است و عرض و ارتفاع تفاوت چندانی با این خودرو ندارند، اما فاصله بین دو محور آن حدود 14 سانتی‌متر از این خودرو کوتاه‌تر است. این موضوع موجب چانگان آلسوین اوورهنگ‌های نسبتا کشیده ای داشته باشد، هر این تناسبات به واسطه طراحی مدرن و خطوط روی بدنه به هیچ عنوان آزاردهنده به نظر نمی رسد.

چانگان آلسوین به دو نوع موتور مجهز شده است. یک موتور4 سیلندر خطی 1.4 لیتری (1370 سی‌سی) تنفس طبیعی که 101 اسب بخار قدرت دارد و با یک جعبه دنده 5 سرعت دستی جفت و جور می‌شود. حداکثر گشتاور این پیشرانه 135 نیوتن‌متر است و استاندارد آلایندگی یورو6 را دریافت می‌کند. مصرف چانگان آلسوین با این ترکیب پیشرانه در سیکل‌های شهری، ترکیبی و جاده به ترتیب 7.4، 5.4 و 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر است. یک موتور 1.5 لیتری (1480 سی‌سی) چهار سیلندر که 107 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده تا با جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچ همراه شود. این پیشرانه نیز تنس طبیعی است و 145 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بر اساس اعلام چانگان، مصرف سوخت آلسوین با این ترکیب در شهر 8.4 لیتر است و در سیکل شهری و جاده به ترتیب به 4.9 و 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

سیستم تعلیق چانگان آلسوین در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. همچنین چانگان برای این خودرو ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز کاسه‌ای برای عقب در نظر گرفته است که در تمام به سیستم‌های کمکی ABS و EBD مجهز شده است است. علاوه بر این در نسخه‌های مجهزتر شاهد ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش، برنامه کنترل پایداری (ESP) و سیستم کمکی حرکت در سربالایی هستیم.

رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی 14 و 15 اینچی بسته تیپ تجهیزاتی برای چانگان آلسوین‌ در نظر گرفته شده است. علاوه بر این می توان به سیستم چند رسانه‌ای، کنترل تهویه مطبوع دیجیتالی، سانروف برقی، دو کیسه هوا، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، پوشش ترکیبی چرم و پارچه برای صندلی‌ها، چراغ‌های راهنما روی آینه‌های کناری و ... به عنوان مهم‌ترین تجهیزات این خودروی ارزان قیمت اشاره کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید