جی پلاس؛

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به پرسشهایی درباره زکات فطره

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی به پرسش هایی درباره زکات فطره مانند زمان پرداخت، مکان پرداخت، فطریه مهمان و... پاسخ گفته اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی به پرسش‌هایی درباره زکات فطره از جمله زمان، مکان و... پاسخ داده اند.

 

زمان ادای فطریه

س1.  تا چه زمانی بعد از پایان ماه مبارک رمضان می توان فطریه داد؟

 کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطره را پیش از نماز عید بدهد یا جدا کند ولی اگر نماز عید نمی خواند، در روز عید فطر زکات فطره را بدهد یا کنار بگذارد. 

 

در همین رابطه بخوانید: 

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به استفتا درباره پرداخت زکات فطره از غذای غیراصلی

از زندگی آیت الله شبیری زنجانی چه می دانید؟/نظرات خاص ایشان کدام است؟

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به استفتا درباره روزه داری در ایام کرونا

پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به استفتا درباره روزه مسافر

 

زکات فطرۀ میهمان شب عید

س2. زکات فطره افرادی که در شب عید فطر مهمان دیگری هستند، برعهده چه کسی است؟ اگر قبل از غروب آفتاب شب عید، منزل میزبان را ترک کنند و پس از اذان مغرب برگردند؛ چطور؟

 چنانچه بدون قید، نانخورِ میزبان محسوب شوند، پرداخت زکات فطره بر میزبان لازم است و در این صورت بیرون رفتن آنان هنگام غروب آفتاب و یا تناول از غذای خود تأثیری ندارد. اما اگر تنها در آن شب نانخور وی شمرده شوند، کفایت نمی کند.

البته در صدق نانخور، لازم نیست از شب‌ های قبل مهمان وی باشند بلکه همین که قصد داشته باشند مدتی بعد از این هم نزد وی بمانند، بعید نیست نانخور صادق باشد.

 

تصرف در زکات فطره ی جداشده

س3.  اگر شخص، زکات فطره خود را کنار بگذارد، آیا قبل از رساندن آن به دست فقیر می تواند در آن تصرّف کرده و بعداً جایگزین نماید؟

جایز  نیست. 

 

واریز مبلغ فطریه به حساب فقیر

س4.  آیا می توانیم مبلغ زکات فطره را از طریق سیستم الکترونیکی، به شماره حساب فقیری که می شناسیم، واریز کنیم؟ و آیا اگر نیت کنیم که از حساب بانکی خودمان مبلغی به عنوان فطریه باشد، کافی است؟

مانعی ندارد اما صِرف نیت فطریه بودن مبلغی از حساب بانکی، کفایت نمی کند. 

درباره واریز زکات فطره به حساب دیگری، اگر زکات فطره کنار گذاشته شده باشد باید به وکالت از فقیر، زکات فطره را قبض کند و سپس به جای آن به حسابش واریز کند و اگر کنار نمی گذارد، چنانچه نماز عید فطر می خواند باید فطره را پیش از نماز عید واریز کند و اگر نماز عید نمی خواند، تا غروب عید واریز نماید. 

 

مکان پرداخت فطریه 

س5.  اگر شخصی در یک شهر و اهل و عیالش در شهر دیگر باشند، زکات فطره را باید در کدام شهر بپردازد؟

 پرداختن زکات فطره در شهر خاصی لازم نیست. 

 

دفتر استفتائات آیت‌ الله‌ العظمی شبیری زنجانی 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید