جی پلاس

آنچه فقط در ایران رخ می دهد؛ مربی بدنساز اسپانیایی جانشین نکونام شد!

سرمربی بدنساز اسپانیایی فولاد، در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم نشست!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بالاترین سطح از مسابات باشگاهی در قاره کهن است که طبق استانداردها و پروتکل‌های بخصوصی برگزار می‌ شود که هر سال تیم های ایرانی را به منظور افزایش توانمندی‌ها از نظر نرم افزاری و سخت افزاری به چالش می کشد.

یکی از مواردی که منجر به دردسر شده، انتخاب سرمربیان دارای پرولایسنس مربیگری (مدرک حرفه‌ای) از آسیا یا سایر قاره‌ها مانند اروپا و آمریکا است. در این بین مربیانی مانند فرهاد مجیدی، یحیی گل‌محمدی و همینطور رسول خطیبی با توجه به پشت سر گذاشتن دوره های پیشرفته مربیگری در ایران یا خارج از ایران، مشکلی برای نشستن روی نیمکت استقلال، پرسپولیس و تراکتور ندارند.

اما جوان ترین سرمربی ایرانی یعنی جواد نکونام در این زمینه با مشکلات مواجه بود. نکونام به علت ورود زودهنگام به عرصه مربیگری هنوز فرصت و مجال کافی برای حضور در دوره‌ های مربیگری را نداشته و به همین علت فولاد نمی توانست قانونا او را به عنوان سرمربی تیم معرفی کند.

در نتیجه یوسو سسما نوبل، مربی بدنساز اسپانیایی و دستیار نکونام در فولاد در فهرست معرفی شده به AFC به عنوان سرمربی این تیم معرفی شده است و در نشست های خبری قبل و بعد از بازی نیز با همین عنوان شرکت می کند اما وظیفه هدایت تیم کماکان بر عهده نکونام است.

سسما

مشکل نداشتن مدرک مربیگری حرفه ای در رقابت های بین المللی برای برخی از مربیان ایرانی دردسرساز شده اما این قانون هنوز در ایران اجرایی نشده است. قرار بود از ابتدای لیگ بیستم قانون موردنظر اجرایی شود که در این صورت مربیانی مانند مهدی رحمتی، محرم نویدکیا و جواد نکونام دچار مشکل می شدند و باید دستیاران خود را به عنوان سرمربی معرفی می کردند اما فدراسیون فوتبال یک سال به این مربیان فرصت داده تا شروع لیگ بیست و یکم فکری به حال مدرک مربیگری حرفه ای خود بکنند.

جدی نگرفتن این موضوع از سوی مربیان ایرانی در حالی است که سالانه مربیان بزرگی مانند گواردیولا علاوه بر داشتن مدارک حرفه ای، در کلاس ها و همینطور تمرینات و بازی های برخی از تیم ها برای استفاده از ایده ها و نظرات مربیان مختلف شرکت می کنند.

سال گذشته گواردیولا که تحت تاثیر بازی های تیم ساسولو ایتالیا و مربی این تیم یعنی روبرتو دی زربی قرار گرفته بود، به این شهر سفر کرد و از نزدیک بازی ساسولو را زیر نظر گرفت و گفت: شما می‌توانید ساسولو را در حال حاضر ببینید. آنها این احساس را به من می‎دهند که این فوتبال در حال توسعه است.

این اتفاق از سوی مربی بزرگی مانند گواردیولا بازتاب زیادی در رسانه های بزرگ جهان داشت ولی موضوع آموزش و ارتقاء سواد مربیگری در ایران جدی گرفته نمی شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید