جی پلاس/ رقابت عجیب بازار ارزهای دیجیتال و طلا

قیمت بیت‌کوین یک میلیون دلاری می شود؟! / موافقان و مخالفان مدل S2F نظر می دهند

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می کنند که در بهار 2025 قیمت هر بیت کوین به یک میلیون دلار و تا سال 2029 قیمت آن به ۱۰ هزار اونس طلا می رسد اما برخی دیگر هم نظرات کاملا مخالفی دارند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس؛ در این سال‌ها طلا عرصه را به بیت‌کوین واگذار کرده است. اما اینکه یک بیت‌کوین معادل با 10 هزار اونس طلا باشد در حال حاضر غیرقابل تصور است.

پریان بورینگ، مؤسس اتاق بازرگانی دیجیتال، می‌گوید تا هشت سال آینده یک بیت‌کوین معادل ۱۰ هزار اونس طلا خواهد بود. این سخنان او نتیجه تحلیل با استفاده از مدل سهام در جریان (Stock-to-flow) یا S2F است.

این مدل کمیاب، یک منبع خاص را اندازه‌گیری می‌کند. مدل فوق از نسبت میزان یک منبع موجود در ذخیره (Stock) تقسیم بر میزان تولیدشده در سال (Flow) استفاده می‌کند. به بیان دیگر، هرچه نسبت S2F بیت‌کوین افزایش یابد، قیمت آن هم بالا می‌رود.

PlanB، تاجر ارز دیجیتال و یک شخصیت توئیتری؛ نخستین کسی بود که از این مدل برای بیت‌کوین استفاده کرد. او با استفاده از داده‌های S2F به همراه قیمت‌های بیت‌کوین که به نقطه داده‌هایی روی نمودار پراکندگی منجر شد، یک مدل آماری درست کرد. طبق مدل S2F در بهار سال 2025 قیمت بیت‌کوین به یک میلیون دلار خواهد رسید!

 

مدل "سهام در جریان" چیست؟

هرچند این مدل روش جالبی برای سنجش کمیابی است، اما محدودیت‌هایی دارد که اثربخشی آن برای پیش‌بینی قیمت‌های آینده را زیر سؤال می‌برد.

یکی اینکه، طبق فرض این مدل کمیابی/موجودی تنها محرک ارزش‌گذاری است و سایر معیارها را در نظر نمی‌گیرد، به ویژه تقاضا. قرارداد می‌گوید قیمت ناشی از تأثیر متقابل عرضه و تقاضا است.

مدل فوق علاوه بر اینکه عامل تقاضا را نادیده می‌گیرد، از اتفاقات غیرمنتظره مانند ممنوعیت فرضی ارز دیجیتال یا نظریه قوی سیاه چشم‌پوشی می‌کند. نظریه قوی سیاه، استعاره‌ای است که به اثرات شدید ناشی از برخی رویدادهای غیرقابل‌پیش‎بینی و نادر و همچنین تمایل انسان به یافتن توضیحاتی ساده و دم دستی برای این رویدادها می‌پردازد.

الکس کروگر - اقتصاددان؛ اما آب سردی روی این ایده می‌ریزد و می‌گوید کمیابی و قیمت، یک رابطه قابل پیش‌بینی و بلندمدت دارند. اینکه بگوییم مدل سهام در جریان بیت‌کوین، عددی که با برنامه بالا می‌رود و همه می‌دانند که در هر زمان چقدر خواهد بود، برای پیش‌بینی قیمت قابل استفاده است سخنی نادرست و بی‌معنی است.

مدل S2F تمام ابعاد ارزش‌گذاری بیت‌کوین را در نظر نمی‌گیرد. علاوه بر این، با این داده‌های اندک (10 سال یا کم و بیش) و مبتنی بر دقت علمی، نمی‌توان از آن برای اندازه‌گیری استفاده کرد.

 

به گزارش جی پلاس؛ بحث ها و تحلیل ها بر سر آینده کوتاه مدت و بلندمدت قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پرشمار است اما این مقوله که چندان قدیمی نیست و در هر مقطع زمانی عرصه های جدید پرمتغیری را می پیماید، هنوز نمی تواند آینده دقیقی داشته باشد و طبیعتا سرمایه گذاری در آن می طلبد که همواره با رویکردی منطقی، با اطلاع و کم ریسک باشد.

دیدگاه تان را بنویسید