چگونه یاد بگیریم از کلاسیک‌ها نترسیم و به آن‌ها عشق بورزیم

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، بیشتر افراد برای خرید کتاب به سراغ نویسندگانی می‌روند که آن‌ها را می‌شناسند. این شناخت معمولا با دنبال کردن نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کتاب‌های دیگری از وی، خواندن مصاحبه‌های مختلف نویسنده و یا از تایید دوستان و اطرافیان حاصل می‌شود. ما در بنوبوک بستری را فراهم کرده‌ایم تا با بررسی و نقد کتاب‌های مختلف، افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند به راحتی بتوانند انتخاب خود را انجام داده و بعد از آن اقدام به خرید اینترنتی کتاب بکنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ از سال 2012 به این سو مجموعه‌ کتاب‌هایی در انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر می‌شود با عنوان «خردمندی کهن برای خوانندگان مدرن». این مجموعه بر پایۀ این اعتقاد پدید آمده است که دانش کهن و آنچه متفکران عصر باستان در باب امور مختلف، از سیاست گرفته تا زندگی فردی و اجتماعی و...، بیان کرده‌اند امروزه و در عصر مدرن نیز موضوعیت دارد و می‌تواند کمک‌کار انسان مدرن در بسیاری از امور زندگی باشد و او را در شناخت بهتر موقعیت خود و تصمیم‌گیری درباره امور مختلف و تحلیل مسائل گوناگون یاری کند. به بیان ساده‌تر این کتاب ها می‌خواهند نشان دهند که گذشته از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و می‌توان امروز را در آینۀ دیروز بهتر درک کرد. از این مجموعه کتاب‌هایی هم به فارسی ترجمه شده‌ که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «چگونه یک کشور را اداره کنیم» و «چگونه در انتخابات پیروز شویم» اشاره کرد.

چنین کتاب‌هایی در جهان غرب مشتی نمونۀ خروارند. در آنجا هر کس و هر دسته و گروهی بنا به دغدغه‌ها و علایق و سلایق خود سراغ متون کلاسیک می‌رود و این متون را از زیر خروارها خاک بیرون می‌کشد و برق می‌اندازد و از نو زنده می‌کند. مثلاً بعضی می‌آیند و از این متون برداشت‌هایی مطابق سلیقۀ مخاطب عام ارائه می‌دهند. عده‌ای از متون کلاسیک پیام‌هایی بیرون می‌کشند که شبیه آموزه‌های کتاب‌های انگیزشی و خودیاری امروزی است، که از این نمونۀ اخیر می‌توان به کتاب «چگونه مانند یک امپراتور فکر کنیم» اشاره کرد.

بعضی هم ربط و پیوند کتاب‌های کلاسیک را با مسائل تاریخی و سیاسی عصر مدرن نشان داده‌اند. بعضی مثل یان کات از «شکسپیر معاصر ما» سخن گفته‌اند و بعضی مثل جِی. ام. ایونسن از «شکسپیر برای فیلمنامه‌نویسان». خلاصه اینکه هرکس از دری وارد متون کلاسیک شده و به فراخور سلیقۀ مخاطب خاص یا عام برداشتی از این متون به‌دست داده است. این در حالی است که ما در ایران فراوان از اهمیت و ارزش ادبیات کلاسیک خودمان و جایگاه والای شاعران و نویسندگانی مثل عطار و فردوسی و حافظ و سعدی و مولانا و نظامی و خیام و بیهقی و ناصر خسرو و ... داد سخن می‌دهیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم مخاطب امروزی را، آن‌طور که باید و شاید، با این متون آشتی دهیم.

فروشگاه اینترنتی کتاب بنوبوک

دلیلش هم این است که هنوز نتوانسته‌ایم آنچه را که در کُنهِ این متون با حرف و احساس و تجربه و مسائل امروزی ما مربوط و متصل است دریابیم و بیشتر به ظاهر این متون مشغول شده‌ایم. عطار و مولانا و دیگر شاعران و نویسندگان کلاسیک حرف‌ها می‌توانند داشته باشند برای مخاطب امروزی.

مهم اما این است که این حرف‌ها نه در قالب‌های نصیحتیِ کهنه و با لحنِ از بالا به پایین، بلکه در قالبی ارائه شوند که مخاطب امروزی کتابی مربوط به مثلاً قرن پنجم را نزدیک به خود و زمانۀ خود احساس کند. برای ترویج مخاطبان امروزی به خواندن متون کلاسیک و توجه دادن این مخاطبان به وجوه نو و تروتازه این متون لازم است که ابتدا شیوه خواندن کتاب‌های کلاسیک را تغییر دهیم و شیوه‌ای نو در خواندن این متون اختیار کنیم.

کتاب‌های کلاسیک را ابتدا باید از قالب‌های خشک و قدیمی مدرسه‌ای و دانشگاهی بیرون آورد و بعد بدون ترس و احساس رنج و عذاب به خواندن آن‌ها نشست و هنگام خواندن این‌طور فرض کرد که نویسنده‌ و شاعری هم‌عصر خودمان با ما از مسائلی آشنا و امروزی حرف می‌زند. برای برداشتن این فاصله باید ابتدا یاد بگیریم چگونه کلاسیک‌ها را بخوانیم.  

معمولا چه نوع کتاب هایی می‌خریم؟

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند، بیشتر افراد برای خرید کتاب به سراغ نویسندگانی می‌روند که آن‌ها را می‌شناسند. این شناخت معمولا با دنبال کردن نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه کتاب‌های دیگری از وی، خواندن مصاحبه‌های مختلف نویسنده و یا از تایید دوستان و اطرافیان حاصل می‌شود. ما در بنوبوک بستری را فراهم کرده‌ایم تا با بررسی و نقد کتاب‌های مختلف، افرادی که به مطالعه علاقه‌مند هستند به راحتی بتوانند انتخاب خود را انجام داده و بعد از آن اقدام به خرید اینترنتی کتاب بکنند.

فروشگاه کتاب بنوبوک به شما کمک می‌کند تا کتاب‌های مورد علاقه خود را به صورت اینترنتی بخرید و تنها با چند کلیک کتاب مورد علاقه خود را سفارش دهید، بدون اینکه زمانی را برای رفت و آمد در خیابان‌های شلوغ صرف کنید. تیم پشتیبانی ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شماست و تا لحظه رسیدن کتاب بدست شما در کنارتان خواهیم بود.

کتاب خواندن دریچه‌ای از دانش بی‌پایان را به روی شما باز می‌کند، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بیاموزید، مهارت های خود را گسترش دهید و جهان و مردم آن را بهتر درک کنید. بسیاری معتقد هستند 30 دقیقه مطالعه در روز می‌تواند اتفاقات شگرفی را در زندگی شما رقم بزند.

کتاب فروشی‌های آنلاین در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان به کتابخوانی پیدا کرده‌اند. اما چرا ما خرید اینترنتی کتاب را به شما توصیه می‌کنیم؟ علل مختلفی برای این مسئله وجود دارد، اولین مورد این است که در هنگام خرید آنلاین می‌توانید قیمت کتاب مورد نظر را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید. هنگامی که آنلاین کتاب می‌خرید.

دیدگاه تان را بنویسید