به این دلایل هرگز نباید ادرار خود را نگه دارید

دانشمندان می‌گویند مراجعه نکردن به موقع به توالت برای دفع ادرار می‌تواند باعث آسیب به بدن شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از رویستا سالودکوموا، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مثانه‌یتان پر شده است و شدیداً نیاز به رفتن به توالت داشته باشید، اما به دلیل اینکه در موقعیت خاصی قرار داشته اید مجبور به تحمل کردن و نگه داشتن ادرار خود شده اید.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ با این حال، باید بدانید این کار بسیار خطرناک است. متخصصان تاکید دارند هرگز و تحت هیچ شرایطی افراد نباید ادرار خود را نگه دارند و باید در اسرع وقت به توالت رجوع کنند. براساس تحقیقات صورت گرفته به طور معمول مثانه یک انسان بالغ توانایی نگه داری ۲ فنجان ادرار (نیم لیتر) را دارد و به طور متوسط روزانه ۱.۵ لیتر ادرار در مثانه جمع می‌شود.

اصلی‌ترین دلایلی که پزشکان تاکید دارند افراد باید به موقع به توالت رجوع و اقدام به دفع ادرار کنند شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- عفونت ادراری: ادرار شامل آب و سایر مواد زائدی است که بدن از طریق کلیه‌ها تصفیه و دفع کرده است. ترکیب مواد زائد، اسیدی و حاوی آمونیاک موجود در ادرار می‌تواند باعث آسیب به دیواره‌های مجاری ادراری و مثانه شود. هر چه فرد در مراجعه به توالت تاخیر کند و ادرار خود را بیشتر نگه دارد، این ترکیب می‌تواند آسیب بیشتری به مجاری ادراری و مثانه فرد وارد کند.

۲- سنگ کلیه: برخی افراد استعداد بیشتری نسبت به افراد دیگر در ابتلا به سنگ کلیه دارند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است نگه داشتن زیاد ادرار تاثیر مستقیمی در ابتلا به سنگ کلیه این افراد دارد.

۳- ریفلاکس ادراری: یکی از اختلالات مرتبط با دفع ادرار، ریفلاکس ادراری است که در کودکان بیشتر دیده می‌شود. در این حالت بخشی از ادرار به جای خروج از مثانه به حالب و کلیه باز می‌گردد. همین امر می‌تواند باعث بیماری‌های دردناک دیگر مانند عفونت‌های مجاری ادراری و آسیب به کلیه شود. تحقیقات نشان داده است زیاد نگه داشتن ادرار و عدم مراجعه به موقع به توالت یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز این بیماری است.

۴ دلیلی که هرگز نباید ادرار خود را نگه دارید!

۴- احساس ناخوشی، گرفتگی عضلات و رنج: تجمع ادرار و مواد سمی در مثانه اغلب منجر به لرز بدن و با گذشت زمان درد لگن می‌شود. همین موضوع خود می‌تواند عوارض دیگری مانند خستگی و ناخوشی عمومی بدن را به همراه داشته باشد.

در کنار عوارض ذکر شده برای عدم مراجعه به موقع به توالت برای دفع ادرار، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که احساس ادرار مداوم و مراجعه مکرر به توالت خود می‌تواند یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به بیماری باشد. در این موارد مراجعه به پزشک و انجام آزمایش ضروری است.

دیدگاه تان را بنویسید