کاستی‌های بودجه ۱۴۰۰ برای سازمان تامین اجتماعی/ ۳۰۰ پیشنهاد مجلس برای کوچک کردن منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

در مجلس ۳۰۰ پیشنهاد مختلف برای دریافت کمک از محل منابع پیش‌بینی شده در تبصره (۲) بند (و) ارائه شده است؛ در حالی که کل منابعی که مجلس قصد دارد به این منظور اختصاص دهد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، وزیر اقتصاد به واگذاری شرکت‌ها در قالب رد دیون دولت انتقاد دارد. حرف دژپسند این است که عمده سهامی که از این طرق واگذار شده، به دست حقوقی‌ها افتاده که مجموعه‌های تحت امر آن‌ها مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر دولت هستند. واگذاری سهام شرکت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی بارزترین مثالی است که دژپسند به آن انتقاد دارد. به گفته وی، این امر موجب شده که شرکت‌ها از نظارت مجموعه‌های تخصصی خود خارج شوند و در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دستگاه ناظر بر صندوق‌های بازنشستگی قرار گیرند. 

به همین جهت، مدیریت شرکت‌های واگذار شده به این صندوق‌ها، همچنان در دست دولت باقی می‌ماند. به گفته وزیر اقتصاد، این چنین، دولت «هر گونه که مایل است با آن‌ها رفتار می‌کند». با اینکه با واگذاری کلی شرکت‌ها یا واگذاری درصدی از سهام آن‌ها، به صندوق‌های بازنشستگی، اموال دولتی از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگری منتقل می‌شود؛ امری که ایرادهای حقوقی جدی به آن وارد است، اما قوه مجریه به منظور دوری از تسویه دیون خود به صندوق‌ها با پول نقد، به انتقال سهام روی آورده است آنهم در مقابل بزرگترین طلبکار خود یعنی سازمان تامین اجتماعی که میزان طلبش در سال آینده به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

تکلیف پرداخت طلب تامین اجتماعی مشخص نیست

در سال جاری دولت زمینه انتقال ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام تحت مالکیت خود را به سازمان فراهم کرد که تنها انتقال ۵۵ درصد از سهام «شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو» به ارزش ۵ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان قطعی شده است و سهام مابقی شرکت‌ها آنگونه که گفته می‌شود، در آینده منتقل می‌شوند اما در بودجه سال ۱۴۰۰، که کلیات آن تصویب شده است و مجلس در حال تعیین منابع و مصارف ردیف‌های آن است، هنوز تکلیف پرداخت طلب تامین اجتماعی در قالب سهام مشخص نشده است.

بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه ۱۴۰۰، تکلیف سهم سازمان تامین اجتماعی از میزان رد دیون دولت را مشخص می‌کند؛ موضوعی که البته با متناسب سازی حقوق بازنشستگان این نهاد عمومی غیردولتی گره خورده است؛ چرا که منابع متناسب‌سازی به اعتبار تضمین پرداخت بدهی دولت، شارژ می‌شود! 

به خواستِ نمایندگان بازنشستگان، قرار شد که اصلاحاتی در بند (و) انجام شود تا سهم سازمان از رد دیون دولت افزایش پیدا کند. در متن لایحه بودجه (به طور مشخص همین بند) علاوه بر تامین اجتماعی نهادهای دیگری هم وجود دارند که ذی‌نفعان آن‌ها به کمک نیاز دارند، مانند معلمان، ایثارگران، معلولان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها. به همین جهت بند (و) فراگیر تعریف شده است؛ در حالی که منابع آن محدود است.

در مجلس ۳۰۰ پیشنهاد مختلف برای دریافت کمک از محل منابع پیش‌بینی شده در بند (و) ارائه شده است؛ در حالی که به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس کل منابعی که مجلس قصد دارد به این منظور اختصاص دهد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ البته در آخرین اصلاحیه بودجه که متن آن منتشر شده، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است. 

سهم سازمان به ۷۵ هزار میلیارد می‌رسد؟ 

با توجه به اینکه مجلسی‌ها وعده داده‌اند که از محل بند (و) ۹۰ هزار میلیارد تومان از مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می یابد، کاهش احتمالی منابع این ردیف به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان، به معنای کاهش ۲۵ هزار میلیارد تومانی سهم سازمان تامین اجتماعی است؛ یعنی قریب به احتمال، سهم سازمان از طلبش تنها به ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ در حالی که اجرای بی‌کم و کاست همسان‌سازی و جلوگیری از فروکاست آن به متناسب ‌سازی یعنی کاریکاتور همسان‌سازی و ترمیم اساسی قدرت خرید بازنشستگان، به ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع در سال ۱۴۰۰ نیاز دارد. 

این یعنی به اعتبار رد دیون دولت در قالب واگذاری سهام، ارائه حق الامتیاز، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه گذاری و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد (موضوع بند و تبصره ۲) که البته در مورد تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام رایج است، سازمان می‌تواند این میزان از منابع خود را برای اجرای همسان‌سازی آزاد کند. 

به هر شکل وجود ۳۰۰ پیشنهاد مختلف برای وارد شدن به بند (و) و ادامه بحث بر سر میزان نهایی منابعی که باید برای این ردیف در نظر گرفته شود، مجلس را واداشت، که این بند را مجدد برای تعیین تکلیف به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال کند. به نظر می‌رسد که علی رغم اینکه نمایندگان مجلس می‌خواهند برای بازنشستگان تامین اجتماعی، سینه، ستبر کنند و با شرکت در اعتراض‌های سراسری آن‌ها، شعار حمایت از مستضعف سر دهند، اما در تعیین سهم سازمان تامین اجتماعی صادق نیستند؛ این امر به ویژه در شرایطی که دست سازمان برای اختصاص تمام ۳۲ هزار میلیارد تومان یاد شده در اجرای متناسب‌سازی در سال ۹۹ باز نبود و به اعتبار بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه سال جاری، تنها می‌توانست ۳۰ درصد از آن، یعنی چیزی در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان را صرف اجرای متناسب‌سازی کند، برای بازنشستگان نگران کننده است.

به ویژه اینکه که دولت طبق قانون بودجه ۹۹ باید در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای متناسب‌سازی در تامین اجتماعی در نظر می‌گرفت اما ۱۸ هزار میلیارد تومان آن را در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری گذاشت تا همسان‌سازی و نه متناسب‌سازی را برای بازنشستگان خود اجرا کنند. 

همین نبود تعهد در دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی و صادق نبودن نمایندگان مجلس در لحاظ کردن منابع لازم برای تادیه بدهی‌های دولت، طبق قانون برنامه ششم توسعه، موجب شده است که بازنشستگان نگران عملکردها در سال ۱۴۰۰ باشند.

نمایندگان در گفتارشان خلط مبحث می‌کنند

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اظهار نگرانی نسبت به عملکرد نمایندگان مجلس در تهیه متن بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: «زمانی که نمایندگان مدعی می‌شوند که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای بند (و) در نظر گرفته‌اند، و در مقابل آن می‌نویسند، «به منظور کمک به صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و… ) مشخص نمی‌شود که سهم سازمان چه قدر است. در نتیجه متن را مبهم تنظیم کرده‌اند و تعیین سهم هر کدام از نهادهای یاد شده در این بند را به آیین‌نامه‌ای موکول کرده‌اند که توسط دولت نوشته می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که نمایندگان در گفتارشان خلط مبحث می‌کنند و اولویت اول را به آخر می‌برند و اولویت آخر را به اول می‌آوردند.» 

وی افزود: «اگر مجلس بخواهد اینگونه عمل کند، آنگاه ناچار هستیم که به خیابان بیاییم و این بار دیگر برای‌مان فرقی نمی‌کند که چه کسی چه وعده‌ای به بازنشستگان داده است. اُمیدوار بودیم که تجمع مقابل استانداری در شهرستان‌ها و در تهران مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه، حاصلش این باشد که نمایندگان صراحتا سازمان تامین اجتماعی را در اولویت قرار دهند و سهم ۹۰ هزار میلیارد تومانی آن را وارد بودجه کنند، آنهم با قید «حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت...». آنچه نمایندگان مجلس پیگیری می‌کنند بیشتر به نفع صندوق‌های لشگری و کشوری است؛ چرا که متن بودجه مبهم تنظیم شده است تا فردا از سهم تامین اجتماعی بکاهند و بر سهم آن‌ها بگذارند؛ در حالی که سازمان تامین اجتماعی طلبش را در قالب بودجه مطالبه می‌کند اما سایرین اعانه می‌خواهند. پرداخت طلب سازمان تامین اجتماعی از این جهت دارای اهمیت است که سال آینده میزان آن به بیشتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.» 

برای انتقال سهام مهلت تعیین شود

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران، هم معتقد است که علاوه بر اینکه سهم سازمان تامین اجتماعی از بند (و) باید با درج «حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان برای رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی» به صراحت مشخص شود، بلکه باید برای دولت تکلیف شود که حتما تا تاریخ مشخصی فرایند واگذاری سهام را تکمیل کند. وی در این مورد، گفت: «سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و پس از عید دولت، آرام آرام تصدی خود در مسئولیت‌های مختلفی که قانون بر عهده‌اش گذاشته است، کم می‌کند. در نتیجه نگرانیم که اگر مهلتی برای دولت در نظر گرفته نشود، واگذاری سهام تا پس از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری روشن نشود. اگر این اتفاق رخ دهد سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه می‌شود. پس نمایندگان حتما باید برای تادیه مطالبات تامین اجتماعی «نهایت تا پایان اردیبهشت ماه» را، یعنی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به عنوان مهلت برای دولت تعیین کنند. اینگونه بازنشستگان امیدوار می‌شوند که متناسب‌سازی مرحله دوم از ابتدای سال کلید بخورد و پیش برود.» 

کارنامه ضعیف دولت در وفای به عهد

با توجه به اینکه وزیر رفاه وعده داده است که حقوق بازنشستگان «از اول سال ۱۴۰۰» همسان‌سازی می‌شود تا علاوه بر امتداد مرحله اول این طرح در سال جاری، تبعیض موجود بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بیمه‌ای رفع شود، انتظار می‌رود که سازمان تامین اجتماعی هم به بخشی از طلب خود در بودجه سال ۱۴۰۰ دست یابد؛ البته باید دید که دولت در اجرا چگونه عمل می‌کند. با توجه اینکه هنوز تکلیف انتقال ۲۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سهام مشخص شده برای رد دیون دولت در سال جاری روشن نشده است، در صورت در نظر گرفته شدن ۹۰ هزار میلیارد تومان، باید در سال ۱۴۰۰، در حدود ۱۱۶ هزار میلیارد تومان سهام به تامین اجتماعی واگذار شود اما کارنامه ضعیف دولت در وفای به عهد در قبال تامین اجتماعی می‌تواند سازمان را در موقعیتی قرار دهد که مجبور به اجرای متناسب‌سازی منهای دریافت مطالباتش باشد؛ اتقاقی که در سال جاری رخ داد و به سبب کمبود منابع لازم برای افزایش حقوق در قالب متناسب سازی، به اعتراض‌های سریالی تبدیل شده است.

 

  • رحمان ارسالی در

    واقعاشرم اوراست

  • ناشناس ارسالی در

    تا زمانی که مدیران تامین اجتماعی منتصب دولت باشند نه کارگر نه بازنشسته روی خوش نخواهند دید

  • مهدی ارسالی در

    چرا دست همه در جیب بیمه شدگان تامین اجتماعی است خجالت هوشیارتر کار خوبی میکنید چرا دست در جیب بازنشستگان دولتی نمی کنید

  • رضا ارسالی در

    سلام . گمانم خوشاینده دولتیهای محترم دوست دارندکه همیشه بازنشستگان همیشه شرمنده خانواده هاشون باشند . کاش درک این موضوع روداشتن که بازنشستگان محترم چگونه زندگی میگذرونند.

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق بازنشسته های کشوری و لشکری همسان سازی شده؟ و همه راضی هستند چرا فکر تامین اجتماعی را مشخص نمی کنید چرا قولی می‌دهید که اجرا نکردید چرا چرا

  • عباس ارسالی در

    بنام خالق هستی و نیستی.روعسای تامین اجتماعی. دولت و مجلس. همه دستشان تویه کاسه است .کوتاهترازدیوار بیصاحب کارکری دیوارکارکری نیست انهاییکه حقوق صدمیلیونی میکیرند.مکه سرشان درد میکنه بیان دفاع ازکارکر کنند.همین روسای تامین دستور دارند یسری حرفهای وانتقادی بزنند. شیره مالیدن سرکارکران بی دفاع انانیکه جوانیشان را پابپای دیگر جوانان در دفاع از ناموس و اسلام رهبری و سازندگی کشورگذاشتند تاامروزه زندگی راحتی داشته باشند. ولی حال که جانی خسته از جنگ وسازندکی کشور خمیده شدند سزاوار نیست اینکه رها شوند.ماحتی زمان بازنشسته شدن لایق یه خسته نباشی نبودیم.به تحیقرشونده ترین نحو وباترور شخصیتی انداختند بیرون .حال 2سال میگذرد اداره مربوطه حتی تنها دلخوشی کارکر را که سنوات خدمتیست تا با ان دیوارکچخاک راسفید کند گ.یا جهیزیه برای دخترش یاپسرش راداماد کند گند.ندادنداعتراض میکنم میکن برو هرکجا دلت میخواد شکایت کن حال سوالم از وزارت رفا این است ایا تاکنون ازادارات سوال شده که چگونه کارکررا بازنشته میکنید اصلا بازدیدی بعمل آمده.درعوض قانونداریم .درروز بازنشستگی ازان کارکرتوسط کارفرما تقدیربعمل اید سنوات یا هرطلبی دارد همراه سکه وغیره بدرقه شود .لیست اضافکاری کارت ایثار دوسال خدمت در بدترین شرایط را درحکم بازنشستگی من در تامین اجتماعی خبری نبود.لحظه نکران کننده انوقتی بود که کفتم از تمام جانباز یم همین کارت مانده کارت را کرفتت پرت کرد ازدر بیرون اضافکاری خدا میداند رد نشده بیشتر از یک دهه بعد از شهرداروقت اقای .پ...ق..ب..ودیگر خبری نشد و حتی ارزاق روزهای مقدس به یک چهارم رسید خلاصه الاان با بچهای بیکار تومان با این حقوق هزاران بار طلب مرگ میکنم .وقتی نسبت به بازنشته وبازنشته دیگر فرق گذاشته بشه چه انتظاری میشود از این دولت مجلس داشت.انپیر فرزانه دربرنامه زنده.خطاب به دولتیها فرمود آقایان ۱تومان ۴ت ۸ت این عدالت است .بین کارگران زحمتکش فرق نزارید .وسلام

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه کسانی برای کارگران وبازنشسته ها تصمیم میگیرن که حقوق نجومی میگیرن و معنی خط فقر را نمیفهمن کسانی که حقوق کارگر هزینه یکروز زندگی خانواده شون هست تو صف اول نماز از خدای متعال سعدتمندی وبهروزی میخوان اما نمیدانن که پایمال شدن حق میلیون ها انسان کار خدا پسندانه ای نیست ای کاش صداقت وراستگویی ومردانگی را در خدمت به مردم سرلوحه قرار بدن واین مملکت رابه بهانه تحریم اینطور فلج نکنن .

  • ایرانی محروم ارسالی در

    بازهم وعدو وعید مثل اینکه سازمان تامین اجتماعی کارش ازودلت جداست وخودمختاراست به قشرکارگر که میرسن بعس بدهکاری دولت به سازمان میاد وسط شمارابخدا تمومش کنید مردوم بیچاره رااینقدر سرکار نذارید

  • ایرانی محروم ارسالی در

    شماروبخد شمارا به امام زمان شمارو به علی شمارو امام حسین قسمتان میدهیم بیاد زنده گی بازنشستگان را از نزدیک ببینید اگه رحم دارید اگه مروت دارید همه سفره هایشان خالی هستش وشرمنده اهل وعیالشان هستند یا اره یانه تموش کنید

  • محمدرضا اقبالی ارسالی در

    نظرمن قشر راننده حمل نقل کشور بوده ام سی سا بازحمت شباروزی درجادهای ایرا ن به نوح احسنت انجام دادم حا باسی سال سابقه کار باماهی ۲.۳۰۰.۰۰۰ هزارتومان جوابگو خرج خانواده ام نمی دهد ومسولین کشور فقط دفا از حق وحقوق کشوری ولشکری نمی کنند ماها به کدام گناه سوخته ایم ما هم با بیست و سه ماه جنگ در جبهه و ایثارگر هستم از مسولین کشور تقاضامندیم که فکری به حال این قشر بکنند

  • همه دروغ تحویل مدن کشوری ولشگری بی دغدقه بلامیره ارسالی در

    کشوری ولشکری بی درد سر بالامیره ولی تامین اجتماعی هنوز هیچ مسئولین بی مسئولیت .حقوقهای نجومی که میگیربد حرامتان چون هیچ برای مردم انجام نمیدید به فکر فقرا ی تامین اجتماعی نیستید

  • حسین ارسالی در

    همیشه اینجوری بوده ادم سیر مثل مدیران تامین اجتماعی در فکر ادم گرسنه مثل ما بازنشسته کارگری نبوده الکی میگویند همه شان دستشان تویکاسهی دولت مجلس مدیران تامین حقوق صد ملیونی میگیرن وبیخیال بازنشسته که بعدازسی سال کار سخت حالا بره گدایی خدا ازتان نگذره قیامتی هم هست که شما اعتقادبه ان ندارید

  • ناشناس ارسالی در

    جالبه که تامین اجتماعی که یه نهاد ثروتمند باید به جای اینکه از منابع خودش برای ذینفعان خودش که کارگران و بازنشستگان خودش هست هزینه کنه داره پول بازنشستگان دولتی رو میده و این دزدی آشکار از جیب بازنشستگان تامین اجتماعی است 👎👎👎

  • حسن ارسالی در

    سلام. همشون دروغ دولت دروغگو خجالت هم نمیکشن.

  • ناشناس ارسالی در

    مگه قرار تازه کاهش م داشته باشه خجالت نمیکشین شرم و حیاراهم ک قوری ما ماهی ۷۳۰ هزار تومان میگیریم آقای قالیباف اگر با کم بود بودجه مواجه شدین واریز کنیم ب حساب شما و دولت خجالت نکش شماره حساب بفرس والا

  • ناشناس ارسالی در

    اینهاهمشون وعده وقول الکی میدن چرا کارمندان دولت که کارشون پشت میزنشستن وسنگینی کارشون بلندکردن وبه دست گرفتن یک خودکار باشدحقوق بالای 5میلیون بگیرد اونوقت کارگر بدبخت ازصبح تاشب برای یک لقمه نون حلال که برای زن وبچه اش ببرد بایدحقوق 2/5 یا 3 میلیون رو بگیره؟چراهمسان سازی را درست انجام نمیدیدبه قول خودتون که اخباراعلام کردحقوق بازنشستگان لشکری وکشوری باید 57 درصد بالا برود ولی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 17 درصد؟؟آخه این کجا انصافه(فکر آخرتتون واون نیم مترجایی که همموم میخواهیم بخوابیم باشیم ظ(والسلام)

  • محمد تقی جعفرتبار بازنشسته ارسالی در

    حقوق هم همان حقوق های قدیم سفرهای خالی مردم بررسی کنید در مجلس الان سه ماه که از بیکاری فقط نشسته اید فقط از سر وته حقوق و دستمزد کارگران و زحمتکشان بازنشستگان حرف می‌زنید بابا سال تمام شد

دیدگاه تان را بنویسید